اختلال شخصیت وابسته یکی از مهم‌ترین اختلالات شخصیتی است که در برخی افراد دیده می‌شود و روال طبیعی زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این نوع اختلال شخصیت می‌تواند مشکلات فراوانی را در زمینه روابط بی‌فردی، روابط اجتماعی، کاری و شغلی و … افراد ایجاد کند.

اختلال شخصیت وابسته چیست؟

افراد مبتلا به این اختلال، اعتماد به نفس بسیار کمی دارند و مدام احساس نیاز به مراقبت در آنها وجود دارد. درنتیجه در تصمیم‌گیری‌های روزانه نیز نیاز به همراهی دیگران دارند. برای برقراری ارتباطات به‌مدت زمان زیادی نیاز دارند و از ترک‌شدن به‌شدت می‌ترسند.

اشتیاق به دیگران و الویت قرار دادن شادی آنها نسبت به شادی خود، از نشانه‌های اختلال شخصیت وابسته است. در این بیماری ما شاهد هستیم که فرد تماما خود را وفق شخصی دیگر می‌کند و تا زمانی که رضایت او را کسب نکند، احساس شادی و آرامش در او به وجود نمی‌آید. افراد مبتلا به این اختلال از ترک شدن واهمه دارند و به همین دلیل ممکن است رفتارهایی عجیب از خود نشان دهند، حتی امکان دارد که آنها را مزاحم تلقی کنند درحالی که در ذهن خودشان تنها قصد کمک کردن و همراهی وجود دارد.
این بیماری هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود و معمولا از دوران جوانی خود را نشان می‌دهد.

اختلال شخصیت وابسته
تشخیص اختلال شخصیت وابسته:

مبتلایان به این بیماری بسیار حساس و وابسته به یک شخص و یا اشخاصی می‌باشند. درنتیجه ممکن است ما شاهد این موضوع باشیم که آنها با حالتی آمرانه و ایجاد جبر، سعی کنند روابط خود را حفظ کرده و ضعفشان را در ترک شدن نشان ندهند. این وابستگی شدید تا به جایی ادامه پیدا می‌کند که این افراد حتی نمی‌توانند برای زندگی شخصی خود تصمیم بگیرند و این مسائل را به دیگران می‌سپارند تا بر اساس رضایت آنها عمل کنند. آنها نمی‌توانند به خود اعتماد داشته باشند و شناختی که از خود دارند، بر این اساس است که آنها فردی ضعیف و دارای تصمیم‌هایی خطا هستند که در میان آدم‌ها دارای ارزش پایینی می‌باشند. آنها زمانی می‌توانند کمی به خود و توانایی‌هایشان ایمان بیاورند که رضایت شخص مورد نظر خود را جلب کنند و توسط او تشویق شوند. کوچک‌ترین انتقادی از آنها می‌تواند باعث از هم پاشیدگی روان و تخریب شخصیت آنها شود.
متاسفانه این افراد به دلیل ضعف شخصیتی خود و اعتماد به نفس پایینی که دارند، به آسانی مورد سواستفاده قرار می‌گیرند و به اشخاص اجازه می‌دهند که او را مورد آزار قرار داده اما وی را ترک نکنند. از این سو این اختلال ممکن است باعث اعتیاد و یا حتی مرگ بیمار شود.

علت ابتلا به اختلال شخصیت وابسته:

اینگونه گزارش شده است که مهم‌ترین عامل بروز این اختلال، وجود اشتباهات خانواده در تربیب فرزند خود است. مراقبت‌های بیش از اندازه و یا رفتاری سختگیرانه باعث می‌شود فرد نتواند خودش مسئولیت خود را بر عهده بگیرد و به دیگران محتاج باشد. همچنین درطول زمان ممکن است وابستگی و علاقه‌ی شدید فرد به شخصی خاص، باعث ایجاد چنین مشکلاتی بشود.

اختلال شخصیت وابسته

نشانه های اختلال شخصیت وابسته:

هر بیماری یا اختلالی با نشانه‌های خاصی بروز می‌کند و این علایم و نشانه‌ها به خوبی بیان می‌کنند که چه نوع اختلالی در حال بروز و ظهور است. اختلال شخصیت وابسته نیز با نشانه‌هایی همراه است که همه یا بخش زیادی از آن‌ها در افراد مبتلا به اختلال بروز می‌کند.
از جمله مهم‌ترین علایم اختلال شخصیت وابسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ناتوانی در تصمیم‌گیری

اولین و مشخص‌ترین نشانه اختلال شخصیت وابسته ناتوانی در تصمیم‌گیری و تردید در انتخاب است. فردی که با این نوع اختلال شخصیتی روبه‌رو است، حتی برای انتخاب فعالیت‌های روزمره خود نیز ناتوان است و بدون راهنمایی و یا کمک دیگران قادر به انجام دادن آن نیست.

ترس شدید از ترک شدن

شاید همه ما در درون از ترک شدن و رها شدن از سمت کسانی که دوستشان داریم بترسیم و دلهره داشته باشیم. اما فردی با علایم اختلال شخصیت وابسته ترس شدید و افراطی را درباره ترک شدن و رها شدن از سوی دیگران تجربه می‌کند. او دائما نسبت به ترک شدن نگران است و در صورت بروز آن احساس درماندگی زیادی را تجربه می‌کند.
فردی با این اختلال بعد از تمام شدن یک رابطه به سرعت وارد یک رابطه دیگر می‌شود و از این طریق احساس نیاز و احتیاج خود به دیگران را برطرف می‌کند.

 

سلطه‌پذیری

از دیگر علایم اختلال شخصیت وابسته سلطه‌پذیری زیاد است. افرادی که با این اختلال شخصیتی زندگی می‌کنند عموما فرمانبردارند و به دلیل وابستگی زیاد به فرد دیگر، خودش را نادیده گرفته  خواسته‌های او را اجرایی می‌کند.

عدم اعتمادبه‌نفس

عدم اعتمادبه‌نفس یکی دیگر از علایم اختلال شخصیت وابسته است که فرد را در یک بی‌اعتمادی نسبت به خودش قرار می‌دهد. این افراد به توانایی‌های خود باور ندارند و همیشه تصور می‌کنند که قادر به انجام کارها به صورت فردی و بدون کمک دیگران نیستند.

تامین نیاز دیگران 

از جمله علایم اختلال شخصیت وابسته تامین همیشگی نیازهای دیگری است. در واقع این افراد اولویت خود را بر تامین احتیاجات حامی خودشان می‌گذارند و اغلب نیازمندی و خواسته خود را نادیده می‌گیرند.

عدم ابراز مخالفت

افرادی که اختلال شخصیت وابسته دارند در ابراز مخالف خود با دیگران به شدت دچار مشکل هستند. از آنجایی که این افراد سلطه‌پذیر و وابسته‌اند، نمی‌توانند به راحتی مخالفت خودشان را ابراز کنند.

تاییدپذیری دیگران

تاییدپذیری و دریافت تایید دیگران در زندگی افرادی با علایم اختلال شخصیت وابسته جایگاه زیادی دارد. به صورتی که آن‌ها در فعالیت‌های ساده خود مانند غذا خوردن، خرید تی‌شرت معمولی و … به دنبال تایید و پذیرش از سوی افراد دیگرند.

عدم مسئولیت‌پذیری

از دیگر ویژگی‌ها و علایم اختلال شخصیت وابسته عدم مسئولیت‌پذیری است. این افراد به بهانه‌های مختلف مسئولیت کارهای خود را به گردن دیگران می‌اندازند و از دیگران می‌خواهند که کارهایشان را انجام دهند.

حساسیت نسبت به انتقاد

یکی دیگر از علایم اختلال شخصیت حساسیت شدید فرد نسبت به انتقاد است. این افراد در مواجهه با انتقاد به شدت آشفته می‌شوند و تحمل‌پذیری پایینی نسبت به آن دارند.

درمان اختلال شخصیت وابسته:

درمان این اختلال معمولا با مشاوره و قوت قلب دادن توسط درمانگر ایجاد می‌شود. درمانگر وی باید تلاش کند با ایجاد اعتماد به نفس، شخص را نسبت به توانا بودن خود آگاه کند. همچنین درمانگر نباید اجازه بدهد بیمار نسبت به او وابسته شود و به دلیل وابستگی به او، رفتاری را انجام دهد. داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب می‌تواند به این پروسه کمک کنند.

 

در اینستاگرام ما را دنبال کنید تا هر روز با مطالب بسیار مفید خانم دکتر واثقی، بتوانید یه زندگی آرامبخش را تجربه کنید.
لینک اینستاگرام

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دکتر زهره واثقی، مشاور و روانشناس خانواده و زوج درمانگر، متخصص در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، اختلافات زناشویی،اضطراب، مشاوره تربیت کودک،اختلالات یادگیری کودک و آموزش مهارت های زندگی هستند و با توجه به سوابق زیادی که در زمینه های مختلف درمان گری دارند می توانند بهترین راهکارها و راه حل ها را برای شما ارائه دهند.دکتر زهره واثقی یکی از بهترین روانشناسان در شمال تهران هستند.
روانشناس خانم دکتر زهره واثقی
مقالات منتشر شده:

آخرین نوشته‌ها

تماس با ما

02166703576 - 02122214949
راه های ارتباطی با دکتر زهره واثقی
دسترسی سریع به مقالات
فهرست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x