اگر نمی دانید اعتماد به نفس کاذب چیست؟ اگر نگران این هستید که نکند خودتان یا اطرافیان تان دچار این مشکل باشند؛ این مقاله قرار است به شما کمک کند.
کسانی که اعتماد به نفس کاذب دارند از دور انسان های خونگرم و جذابی به نظر می آیند اما اگر به آن ها نزدیک شوید به سادگی میفهمید که ارتباط گیری با آن ها واقعا سخت است.

اعتماد به نفس کاذب چیست؟

اعتماد به نفس کاذب چیست؟

کسی که این نوع از اعتماد به نفس را تجربه میکند در واقع اصلا خودش را باور ندارد. در بیشتر موارد حتی از خودش خوشش هم نمی آید. این فرد تنها چیزی را که به خوبی بلد است ادای اعتماد به نفس داشتن است.
او میتواند در دیدارهای اول به شما این حس را القا کند که انسان بسیار قوی و توانایی است اما به مرور زمان امکان تغییر نگاه شما وجود دارد. به طور خلاصه اعتماد به نفس کاذب همان اعتماد به نفس پایین است فقط در ظاهر زیبا و گول زننده!

نشانه های اعتماد به نفس کاذب:

1- افراد با اعتماد به نفس کاذب زیاد دروغ می گویند:
فقط افراد دروغ گو برای پوشاندن نقاط ضعف خود، مثل ناامنی هایی که از داخل و خارج فریاد می زنند، نیازمند دروغ گفتن هستند. پروفایل رسانه های اجتماعی آن ها هرگز واقعیت را بازگو نمی کند، بنابراین حرف های زیادی برای مخفی کردن دارند.
زندگی آنها با آن چه در اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام یا هر جای دیگری منتشر می کنند، فرق دارد. وقتی آنها را می بینید یا مراوده ایجاد می کنید پی به نشانه های اعتماد به نفس کاذب در آنها می برید.
2- دوست دارند همیشه رئیس باشند:
آن ها فقط با افرادی هستند که می دانند می توانند به آن ها زورگویی، یا از آن ها استفاده کنند. پس می توانند احساس بالاتری داشته باشند. آنها از این طریق حس حقارت خود را سرپوش می گذارند.
3- خود را بی عیب می دانند:
در پاسخ به این سوال که اعتماد به نفس کاذب چیست باید بگیم: آن ها هرگز نقص های خود را نشان نمی دهند و فقط یک فرد متواضع جرات انجام این کار را دارد.
دیگران چه؟ آن ها فقط می ترسند و برای پوشاندن نقص های خود مزخرف می گویند.
از نشانه های اعتماد به نفس کاذب در این افراد این است که وقتی به واقعیت زندگی آنها نزدیک می شوید بسیار زیاد جبهه می گیرند و مقابل شما می ایستند تا مبادا از رازشان سر در بیاورید.
4- آن ها تکبر خود را نشان می دهند، نه اعتماد به نفس واقعی را
افراد متکبر معتقدند که همه چیز را می دانند، با این حال هرگز خود واقعی شان را نشان نمی دهند. افراد با اعتماد به نفس کاذب اولین کسانی هستند که به نقص های دیگران اشاره می کنند، اما افراد با اعتماد به نفس به موفقیت این افراد کمک خواهند کرد.
تکبر، اعتماد به نفس نیست؛ بلکه خودخواهی و خود محوری است. در هر صورت اعتماد به نفس کاذب به راحتی توسط مردم قابل تشخیص است.
مردم برای کسی که می خواهد خود را به هر راهی با اعتماد به نفس بالا نشان دهد ارزشی قائل نیستند.
5- ضعف های خود را نمی پذیرند:
همه انسان ها ضعف هایی دارند و در همه زمینه ها خوب نیستند. این امر درمورد کسانی که اعتماد به نفس کاذب دارند هم صادق است. اما ان ها این حرف را قبول ندارند. آن ها فکر میکنند انسان های کاملی هستند که آسمان روی زمین افتادند.
6- به جای این که با مشکلات رو به رو شوند از آن ها فرار می کنند:
آن ها فکر نمیکنند که بتوانند در برابر مشکلات پیروز شوند. و فقط به خاطر ترس از شکست از مشکل خود فرار میکنند. به تعویق انداختن کارهای سخت از نشانه های اعتماد به نفس کاذب است. یکی از راه حل های آسان آن ها برای فرار از مشکلات رو آوردن به موارد مخدر است.
7-  آن ها همیشه در حال انتقاد کردن هستند:
کسانی که اعتماد به نفس کاذب و ضعیفی دارند معمولا انتقادهای دیگران را نمی پذیرند و به جای آن بیش از اندازه از دیگران انتقاد می‌کنند. این ویژگی می‌تواند روابط آن ها را با دیگران دچار مشکل کند.
بیشتر بدانید:
تست اعتماد به نفس

نشانه های اعتماد به نفس کاذب

معایب اعتماد به نفس کاذب:

-زندگی برای شما ارزش و معنای مشخصی ندارد
-همیشه نگران حفظ ظاهر خودتان هستید
-احتمال رفتارهای خود تخریبی در شما بالاست
-در زندگی موفقیت کمتری را تجربه می کنید
استرس و اضطراب همراه همیشگی شماست
– روابط اجتماعی خود لذت کافی نمی برید
-ممکن است اجتماع گریز شوید
-در روابط عاطفی خود به مشکل بر می خورید
-می توانید از تنهایی خود لذت ببرید.

تفاوت اعتماد به نفس کاذب با اعتماد به نفس واقعی:

1)تایید طلبی:

افرادی که عزت نفس بالایی دارند به ندرت در انجام کارها یشان به دنبال تایید دیگران هستند ولی در مقابل افرادی که خود بزرگ بینی دارند، همیشه به دنبال تایید دیگران بوده و کارهایی انجام می‌دهند که مورد تایید دیگران قرار بگیرند.

2)انتقاد پذیری:

داشتن عزت نفس بالا باعث انتقاد پذیری فرد می‌شود و اگر در جایی فرد اشتباهی انجام دهد و خطایی مرتکب شود، به‌ راحتی انتقاد دیگران را در مورد اشتباهی که انجام داده می‌پذیرد. ولی در مقابل فرد خود بزرگ‌ بین ابدا دوست ندارد مورد انتقاد دیگران قرار بگیرد و حاضر نیست اشتباهات خودش را بپذیرد و حالش از انتقاد دیگران بد می‌شود.

3)شخصیت فرد مقابل:

رفتار فردی که عزت نفس بالایی دارد در برخورد با دیگران با فردی که خود بزرگ بینی دارد، کاملا متفاوت است. شخصیت دیگران برای فردی که عزت نفس بالایی دارد، مهم است و در ارتباط با دیگران مراقب صحبت و رفتارش هست. چون می‌داند که روی دیگران تاثیر می‌گذارد. اما فرد خود بزرگ بین اصلا به شخصیت فرد مقابل خود توجهی نمی‌کند و تنها به دنبال برآورده شدن خواسته‌های خودش است.

4)توانایی های شخص:

از مهم‌ترین تفاوت‌ های بین این دو گروه از افراد در توانایی‌ های آن‌هاست. به این معنی که افراد خود بزرگ بین توانایی‌ های خود را به صورت واقعی نمی‌بینند و فکر می‌کنند توانایی‌ های زیادی دارند، به عبارت دیگر در مورد میزان توانایی‌ های‌ شان در توهم به سر می‌برند. در مقابل فردی که عزت نفس بالایی دارد، توانایی‌ های خودش را به صورت واقعی می‌بیند و باور دارد که برای رشد و پیشرفت، نیاز دارد تا توانایی‌ هایش را افزایش دهد.

5)تلاش برای پیشرفت:

فرد خود بزرگ بین به دلیل توهمی که در ارتباط با توانایی‌ هایش دارد و احساس می‌کند که از دیگران برتر است، تلاش کمتری برای رشد و پیشرفت می‌کند و اصلا نیازی به این کار نمی‌بیند. اما فردی که عزت نفس بالایی دارد برای رشد و پیشرفت خودش همیشه در تلاش است و باور دارد که بدون تلاش و کوشش به جایگاهی که دوست دارد، نمی‌رسد.

6)محبوبیت بین دیگران:

تفاوت دیگر نیز در میزان محبوبیت این افراد است. فردی که عزت نفس دارد همواره مورد توجه دیگران است چون ویژگی‌ های شخصیتی بالایی دارد. اما در مقابل فرد مغرور اصلا مورد پسند و محبوب دیگران نیست. زیرا به هیچ‌ کس غیر از خودش اهمیتی نمی‌دهد.
بنابراین به راحتی می‌توان با دانستن پاسخ سوال تفاوت عزت نفس و خود بزرگ بینی چیست ، به این نتیجه رسید که فرد خود بزرگ بین، عزت نفس پایینی داشته و به همین دلیل کنترلی روی رفتارها و کارهایی که انجام می‌دهد، ندارد.

درمان اعتماد به نفس کاذب

درمان اعتماد به نفس کاذب:

۱. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید:

هیچ کدام از ما شبیه همدیگر نیستیم. علایق متفاوتی از هم داریم و از زندگی چیزهای متفاوتی میخواهیم. قرار نیست زندگی شما شبیه دوستان تان باشد یا حتی توانایی های یکسانی داشته باشید. خودتان را بشناسید و به سمت چیزی بروید که واقعا میخواهید.
شبکه های مجازی و رسانه های مختلف باعث تقویت این مقایسه شده اند. در حالی که شما فقط گزیده زندگی دیگران را در شبکه های اجتماعی میبینید. سعی کنید استفاده خود را از شبکه های اجتماعی محدود کنید و تمرکزتان را روی خودشناسی بگذارید. با خودتان روراست باشید و ضعف ها توانایی هایتان را بشناسید.

۲. به خودتان سخت نگیرید:

لازم نیست شما همیشه در بهترین حالت خود قرار داشته باشید. همه ما انسان ها بی حوصلگی و ناراحتی را تجربه میکنیم. قرار نیست همیشه ظاهر عالی و مردم پسندی داشته باشید.
چه دلیلی دارد که برای یک خرید جزئی از سوپر مارکت یک ساعت زمان جلوی آینه باشید؟ چرا باید به خاطر دیگران همیشه خودتان را شاد و جذاب نشان دهید؟ شما هم ضعف هایی دارید و یک سری چیزها را نمیدانید و نمیتوانید انجام دهید. پس خودتان را بپذیرید و اینقدر به خودتان سخت نگیرید.

۳. چالش های جدید را امتحان کنید:

معنای رقابت هیچوقت پیروزی صد در صد نیست. خیلی وقت ها شکست سرچشمه پیروزی ها و موفقیت های بعدی شما میشود. به جای این که به خاطر ترس از شکست، فرصت های زندگی خود را از دست بدهید؛ امتحان شان کنید. 
سعی کنید با چالش های کوچک شروع کنید. مهارت های جدید را امتحان کنید و سعی کنید آن ها را یاد بگیرید. با این کار هم حس خوبی دریافت میکنید هم اعتماد به نفس کاذب خود را درمان میکنید.

۴. بپذیرید مشکلات قسمتی از زندگی هستند:

هر کسی در زندگی مشکلاتی دارد. داشتن مشکلات هر کسی را ناراحت میکند اما وجود آن ها به زندگی معنا میبخشد. اگر زندگی بدون هیچ مشکلی بود و ما برای هیچ چیزی تلاش نمیکردیم دیگر چه انگیزه ای برای ادامه دادن باقی می ماند؟
تلاش برای حل مشکلات توانایی و قدرت شما را نشان میدهد. سعی کنید این بار که مشکلی جلوی راه شما قرار گرفت به جای فرار کردن دنبال راه حل بگردید. سعی کنید محکم باشید و از دیگران هم کمک بگیرید. اما بی خیال مشکلتان نشوید.

۵. از تنهایی خود لذت ببرید:

سعی کنید استعداد های خود را در زندگی کشف کنید و در زمان های تنهایی به آن ها مشغول شوید. شما بدون حضور افراد دیگر هم انسان ارزشمندی هستید و میتوانید زندگی شادی داشته باشید.
سعی کنید عادت های مثبت را در تنهایی خود تقویت کنید. کارهای خلاقانه میتوانند گزینه خوبی برای شما باشند. یک تمرین خوب برای از بین بردن اعتماد به نفس کاذب، صحبت کردن با خود در آینه است. این صحبت ها باید جنبه مثبت و تقویت کننده داشته باشند. با خودتان روراست باشید و در تنهایی با ضعف ها توانایی های خودتان رو به رو بشوید.
ما را در اینستاگرام دنبال کنید تا هر روز با مطالب مهم، زندگی تان را بهبود دهید.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دکتر زهره واثقی، مشاور و روانشناس خانواده و زوج درمانگر، متخصص در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، اختلافات زناشویی،اضطراب، مشاوره تربیت کودک،اختلالات یادگیری کودک و آموزش مهارت های زندگی هستند و با توجه به سوابق زیادی که در زمینه های مختلف درمان گری دارند می توانند بهترین راهکارها و راه حل ها را برای شما ارائه دهند.دکتر زهره واثقی یکی از بهترین روانشناسان در شمال تهران هستند.
دکتر روانشناس خانم دکتر زهره واثقی
مقالات منتشر شده:

آخرین نوشته‌ها

تماس با ما

02166703576 - 02122214949
راه های ارتباطی با دکتر زهره واثقی
دسترسی سریع به مقالات
فهرست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x