میلیون‌ها نفر در طول زندگی خود، مراتبی از غمگینی و یا افسردگی را تجربه کرده‌اند. در هرحال توانایی شناخت تفاوت بیماری افسردگی و احساس غم می‌تواند در جهت بهبودی سریع‌تر افراد به آنها کمک شایانی کند.

غم و ناراحتی:

غمگین بودن یک حس طبیعی است که هر انسانی در طول زندگی بارها و بارها در شرایط پر استرس یا ناراحت کننده دچار آن می‌شود. بسیاری از اتفاقات می‌توانند سبب برانگیختن این حس شوند، اتفاقاتی همچون: طلاق و از دست دادن فردی که دوستش داشته‌ایم، موقعیت‌های سخت مالی یا از دست دادن شغل، عدم موفقیت در امتحان و هزاران رخداد ناراحت کننده‌ی دیگر.
در هر صورت نکته‌ی مهم در مورد حس ناراحتی این است که افراد به طور طبیعی راهی برای خلاص کردن خود از حزن و اندوه پیدا می‌کنند، به علاوه، تفاوت دیگر غم با افسردگی این می‌باشد که در اغلب اوقات غم واندوه ناشی از یک یا چند عامل محدود می‌باشد.
اثرات غمگینی با گذر مدت زمانی کم رنگ‌تر می‌شود. در صورتی که این حس ناراحتی از بین نرود، می‌توان آن را نشانه‌ای از افسردگی تلقی کرد. به طور معمول و بسته به موقعیت، اگر ناراحتی شما بیش از دو هفته به طول انجامید، با پزشک خود در این باره حتما صحبت کنید.

افسردگی و احساس غم دکتر زهره واثقی
افسردگی:

افسردگی بر خلاف غم، یک اختلال ذهنی است که تاثیر قدرتمندی بر قسمت‌های مختلف زندگی روزمره دارد. افسردگی همانند اندوه می‌تواند در هر سن و جنسیتی رخ بدهد و خلق و خوی افراد را دچار تغییر کند.
در سال 2018، حدود 7 درصد جمعیت بالغ آمریکا، حداقل یک بار، افسردگی را تجربه کرده‌اند که نشان دهنده‌ی گستردگی این اختلال است. (در مورد ایران اطلاعات آماری دقیقی در دسترس نیست، اما به طور قطع می‌توان گفت که کاهش سطح رفاه و همچنین وقوع قرنطینه‌ی ناشی از کرونا، شیوع افسردگی را در کشورمان نسبت به سال‌های پیش بسیار بالاتر برده است.)
غمگینی تنها یکی از علائم افسردگی است. فرد افسرده احساس ناامیدی نسبت به آینده، از دست دادن حس تلاش برای دستیابی به شادابی (برخلاف فرد غمگین) و انواعی دیگر از نشانه‌ها را تجربه می‌کند. حتی در افسردگی شدید افراد تمایل به خودکشی پیدا می‌کنند. انسان افسرده تمایلی برای ارتباط با دیگران ندارد، کارهایی که زمانی عاشقشان بوده را به سختی انجام می‌دهد و حتی توانایی تحصیل یا انجام وظایف شغلی‌اش را نیز از دست خواهد داد و در کل زندگی عادی روزمره‌اش دچاراختلال شدید می‌گردد.
اگر همچنین علائمی بیش از دو هفته در شما به طول انجامید، ممکن است که دچار افسردگی شدید شده‌ باشید، ضروری است که با یک پزشک و یا تراپیست مشورت کنید.

افسردگی و احساس غم دکتر زهره واثقی

روان‌پزشکان و روان‌شناسان چگونه افراد افسرده را از فرد ناراحت جدا می‌کنند؟

انجمن روان‌پزشکی آمریکا کتابی را تحت عنوان راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی منتشر کرده است که هر چندوقت یکبار بروزرسانی شده و اشکالات آن تصحیح می‌گردد. اخیرا نیز نسخه‌ی پنجم آن با نام اختصاری DSM-5 منتشر شده‌است. در بخشی از این کتاب راهنمای افتراق افسردگی و احساس غم به تفضیل آورده شده‌ که شامل 9 نشانه می‌باشد. تشخیص شدت این نشانه‌ها در شما به عهده روان‌پزشک یا روان‌شناس است. این نه نشانه عبارتند از:
1. احساس ناراحتی به مدت طولانی و در روزهای متمادی
2. از دست دادن علاقه و عدم لذت از انجام کارهایی که همواره شما را خوشحال کرده است.
3. کم‌خوابی و یا خواب بیش از حد
4. کم خوری یا پرخوری زیاد
5. خستگی بسیار زیاد
6. خودستیزی و احساس پوچی بی‌اندازه
7. اختلال حواس و تمرکز
8. تمایل به خودکشی و یا تفکر بیش از اندازه به مقوله‌ی مرگ و مردن
9. تندخویی، اضطراب و پرخاشگری
البته همانطور که گفته شد تشخیص افسردگی به عهده افراد متخصص می‌باشد و نباید با داشتن تنها چندین علائم نگران شوید. در عموم اوقات شما از احساس اندوه و غمگینی رنج می‌برید که با گذشت زمان رفع می‌شود، درنتیجه اگر این علائم را به صورت طولانی مدت تجربه کردید، حتما با مشاور خود صحبت کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دکتر زهره واثقی، مشاور و روانشناس خانواده و زوج درمانگر، متخصص در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، اختلافات زناشویی،اضطراب، مشاوره تربیت کودک،اختلالات یادگیری کودک و آموزش مهارت های زندگی هستند و با توجه به سوابق زیادی که در زمینه های مختلف درمان گری دارند می توانند بهترین راهکارها و راه حل ها را برای شما ارائه دهند.دکتر زهره واثقی یکی از بهترین روانشناسان در شمال تهران هستند.
دکتر روانشناس خانم دکتر زهره واثقی
مقالات منتشر شده:

آخرین نوشته‌ها

تماس با ما

02166703576 - 02122214949
راه های ارتباطی با دکتر زهره واثقی
دسترسی سریع به مقالات
فهرست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x