وحشت از مرگ به طور طبیعی در ذات همه انسان ها وجود دارد. انسان از بدو تولد به دنبال نور ، روشنایی و امید است و مرگ دقیقا بر عکس تمام این هاست، پس ترسیدن و دوری جستن از مرگ کاملا نرمال می باشد. اما زمانی که این ترس تبدیل به وحشت می شود و شما را از انجام کارهای روزمره خود باز می دارد باید به فکر درمان آن باشید.

 

وحشت از مرگ

وحشت از مرگ چیست؟

وحشت از مرگ کاملا شایع است و بیشتر افراد از مرگ به درجات مختلف می ترسند و به طور خاص از یک فرد به شخص دیگر فرق می کند در حالی که برخی از ترس ها سالم هستند زیرا باعث می شود ما محتاط تر باشیم، برخی افراد ممکن است یک ترس ناسالم از مردن داشته باشند.
وحشت از مرگ، ترس نسبتا پیچیده ای است بسیاری از افراد اگر نگوییم اکثر مردم از مرگ می ترسند با این حال، اگر ترس به قدری باشد که بر زندگی روزمره شما تاثیر گذارد، ممکن است دچار اضطراب شوند.

علت وحشت از مرگ:

ریشه ترس را یکى از دو چیز تشکیل مى‏دهد:

1 – بسیارى از مردم مرگ را به معناى فنا و نیستى و نابودى تفسیر مى‏کنند. بدیهى است که انسان از فنا و نیستى وحشت دارد. اگر انسان مرگ را به این معنا تفسیر کند، حتماً از آن گریزان خواهد بود. از این رو حتى در بهترین حالات زندگى، فکر مرگ، شهد زندگى را در کام او زهر مى‏کند و همیشه از این نظر نگران و ناراحت است.
 
2 – افرادى که مرگ را پایان زندگى نمى‏دانند، ولى به خاطر اعمال ناپسند و کارى‏هاى خلاف خود از مرگ مى‏ترسند و از آن وحشت دارند، زیرا مرگ را آغاز رسیدن به نتایج شوم اعمال خود مى‏بینند. بنابراین براى فرار از محاسبه الهى و کیفر اعمال میل دارند هر چه بیش تر مرگ را عقب بیندازند. در نتیجه اگر انسان ایمان به جهان آخرت داشته باشد و از اعمال زشت و معاصى دورى کند و وظایف دینى را انجام دهد و اگر مرتکب گناه شد، توبه کند و روحش را از آلودگى گناه پاک نماید، ترس و وحشت از مردن نخواهد داشت.
 
کسى خدمت پیامبر (ص) عرض کرد: چرا مرگ را دوست ندارم؟ فرمود: آیا ثروت دارى؟ عرض کرد: آرى، فرمود: چیزى از آن را پیش از خود فرستاده‏اى است؟ عرض کرد: نه، فرمود: به همین دلیل است که مرگ را دوست ندارى (یعنى نامه اعمالت خالى از حسنات است).
 
بنابراین راه وحشت نداشتن از مرگ و تقویت ایمان، این است که انسان معتقد باشد که مرگ پا نهادن به یک جهان وسیع است و به هیچ وجه پایان زندگی نیست. از سوی دیگر به وظایف شرعی خود عمل کند و به رحمت واسعه امیدوار باشد و خدا را نسبت به بنده خود مهربان تر از مادر به فرزندش بداند و متوجه این مسئله باشد که همه از اوییم و بازگشت‌مان به سوی اوست و او مطمئناً آفریده خود را دوست دارد. در این صورت نه تنها از مرگ نمی‌‏ترسیم، بلکه آن را دوست خواهیم داشت و به آن عشق می ورزیم.

درد، بیماری از دلایل وحشت از مرگ:

برخی افراد با ترس آشکار از مرگ، در واقع از خود مرگ نمی ترسند. در عوض، آن ها از شرایطی می ترسند که اغلب باعث مرگ می شود آن ها ممکن است از درد فلج شدگی، بیماری ناتوان کننده یا حتی از دست رفتن شایستگی می ترسند. این نوع از ترس را می توان از طریق پرسش دقیق در مورد ویژگی های ترس شناسایی کرد.
بسیاری از افراد با این نوع ترس ازمالیخولیا ،اختلال جسمانی یا دیگر اختلالات رنج می برند.

نگرانی درباره بستگان از علت های وحشت از مرگ:

بسیاری از افرادی که از وحشت از مرگ رنج می برند برای خود نگران نیستند برای خانواده هایشان که پس از مرگ چه اتفاقی برایشان خواهد افتاد می ترسند. چنانچه در نمناک مطرح کرده ایم به نظر می رسد که این امر به ویژه در والدین جدید و تنها رایج است. آن ها ممکن است نگران باشند که خانواده آن ها از نظر مالی رنج خواهند برد یا اینکه هیچ کس در اطراف آن ها نیست که فرزندانشان مراقبت کند.

راهکارهای درمان وحشت از مرگ:

یک روایت:

روزی امام جواد (علیه‌السّلام) به بالین بیماری رفت و دید گریه می‌کند و از مرگ می‌ترسد. امام جواد (علیه‌السّلام) به او فرمود: «ای بنده خدا! از‌این‌رو از مرگ می‌ترسی که آن را نمی‌شناسی، هرگاه بدنت پر از چرک گردد و زخم‌ها و بیماری‌های پوستی بردارد و تو بدانی که اگر به حمام بروی و بدن خود را شست‌وشو بدهی، همه آن چرک‌ها و زخم‌ها برطرف می‌گردد، آیا با علاقه به حمام برای شست‌وشو می‌روی؟ و یا رفتن بر حمام را دوست نداری؟ او عرض کرد: ‌ای فرزند رسول خدا! دوست دارم که به حمام بروم، امام جواد (علیه‌السّلام) فرمود: فذلک الموت هو ذلک الحمّام؛ آن مرگ همان حمام است و آخرین مرحله برای پاک شدن انسان از چرک‌ها و معصیت‌های دنیا. پس هرگاه بر مرگ وارد شدی و از آن گذشتی، از هرگونه غم و ‌اندوه و رنج نجات می‌یابی و به سرور و شادی می‌رسی، در این هنگام آن فرد آرامش یافت.

وحشت از مرگ - دکتر زهره واثقی

طبیعی بودن وحشت از مرگ:

روان‌شناسان تحقیقات زیادی در این باره انجام داده و معتقدند وحشت از مرگ تا حدودی کاملاً طبیعی است؛ زیرا می‌تواند در تنظیم رفتار انسان نقش مثبت داشته باشد؛ یعنی باعث می‌شود که بر اعمال و رفتار خود نظارت و کنترل داشته باشیم. فقط موقعی ترس از مرگ غیر طبیعی و ناهنجار است که به صورت سدی در راه زندگی درآید و مانع رشد و تکامل انسان شود.
بنابراین وحشت از مرگ باید در ما وجود داشته باشد، هیچ بشری نمی‌تواند دل‌واپسی از مردنِ خود نداشته باشد. نهایت کاری که ما می‌توانیم این است که این ترس را در حد معقول و مطلوب آن نگه داریم و اجازه ندهیم که به یک ترس نابهنجار تبدیل شود و مانع تلاش و امید در ما شود.

فکر مردن سخت است مگر آن‌که یاد بگیریم مرگ بخش مهمی از زندگی است و پس از مرگ شیرین‌ترین زندگی از آنِ مؤمنین است و او را غریبه‌ای هولناک نپنداریم. فقط با درک کامل از معنای مرگ با جهان‌بینی الهی است که می‌توانیم از پی‌آمدهای منفی ترس از آن جلوگیری کنیم.
 

کمک گرفتن از متخصص:

اولین قدم برای درمان کردن این فوبیا،‌ مراجعه به روانشناس خوب و با تجربه است که برای رفع مشکل تسلط کافی را دارا باشد. درمان اضطراب، ترس ها و فوبیاها، بیشتر بر روی کاهش نگرانی و ترس های مرتبط با این موضوع متمرکز است.

درمیان گذاشتن احساسات و تفکرات منفی شما با روانشناس در جلسات روان درمانی ، کمک می کند تا راحت تر با آنها کنار بیایید. روانشناس شما همچنین به شما آموزش می دهد تا چگونه و از چه راه هایی با احساسات خود کنار بیایید.

زندگی در حال:

شاید جمله زندگی در حال را زیاد شنیده باشید و از فواید آن آگاه باشید اما هیچگاه به صورت جدی به آن عمل نکرده‌اید. زندگی کردن در حال کمک می‌کند تا افکار خود را درگیر آینده یا گذشته نکنید. فکر کردن به آینده یا گذشته می‌تواند سبب استرس و ترس بیشتر از مرگ باشد. پس با روش‌های مختلف و کنترل ذهن خود سعی کنید که تنها به حال فکر کنید و اتفاقات گذشته و آینده را به حال خود بگذارید. زمانی که زندگی در حال را برای خود عادت کنید بی شک ترس و دلواپسی از مرگ در زندگی شما کم‌رنگ‌تر می‌شود.

رفتار درمانی:

این نوع از درمان با راه حل های عملی بر روی مشکلات تمرکز شخص کار می کند. هدف اصلی این نوع از درمان تغییر دادن نحوه تفکر و نوع دیدگاه اشخاص نسبت به مرگ است.

تکنیک های ریلکسیشن:

انجام مدیتیشن و تکنیک های تنفس به کاهش علائم جسمانی و احساس اضطراب و اسنرس شما کمک می کند. با گذشت زمان و انجام تمرین ها به طور مداوم به شما کمک خواهد کرد تا ترس های خود را کنار بگذارید.

چه کسانی از مرگ وحشت دارند؟

طبق تحقیقات انجام شده وحشت از مرگ در هر سن و جنسیتی وجود دارد. از این رو نمی‌توان این نوع ترس را تنها به یک دسته از افراد محدود کرد. اما زنان نسبت به افراد دیگر بیشتر به این ترس اقرار می‌کنند. شاید مردان هم به اندازه زنان از مرگ ترس داشته باشند اما به دلیل شخصیتی که دارند کمتر به آن اعتراف می‌کنند. ناگفته نماند که افراد مریض گاهی بیشتر از هر فرد سالمی دچار این ترس می‌شوند و خود را می‌بازند. در این شرایط اطرافیان می‌بایست به بیمار یا شخص دارای ترس از مرگ دلداری دهند و وی را از آن ترس دور کنند. در صورت تشدید این ترس بهتر است که با پزشک در میان گذاشته شود.

این نوع ترس ممکن است به هر دلیلی در یک شخص به وجود آید. نکته‌ای که مهم است آن است که فرد به خود کمک کرده و جلودار تشدید آن شود

در اینستاگرام ما را دنبال کنید تا هر روز با مطالب بسیار مفید خانم دکتر واثقی، بتوانید یه زندگی آرامبخش را تجربه کنید.
لینک اینستاگرام

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دکتر زهره واثقی، مشاور و روانشناس خانواده و زوج درمانگر، متخصص در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، اختلافات زناشویی،اضطراب، مشاوره تربیت کودک،اختلالات یادگیری کودک و آموزش مهارت های زندگی هستند و با توجه به سوابق زیادی که در زمینه های مختلف درمان گری دارند می توانند بهترین راهکارها و راه حل ها را برای شما ارائه دهند.دکتر زهره واثقی یکی از بهترین روانشناسان در شمال تهران هستند.
دکتر روانشناس خانم دکتر زهره واثقی
مقالات منتشر شده:

آخرین نوشته‌ها

تماس با ما

02166703576 - 02122214949
راه های ارتباطی با دکتر زهره واثقی
دسترسی سریع به مقالات
فهرست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x