راه های رسیدن به آرامش ، آرزویی دست نیافتنی برای اکثر انسان‌ها تبدیل شده‌ است. پیشرفت‌های روز افزون عصر حاضر، زندگی را برای افراد راحت‌تر کرده است اما به همان میزان آرامش را از ذهن‌ها دور کرده‌است. اینکه چگونه آرامش داشته باشید تا حد زیادی به باورها و شیوه زندگی خود شما بر می‌گردد. دنیای امروز و مشغله‌های آن استرس‌ها و نگرانی‌های جدیدی برای ما ایجاد کرده است. اما باید به این نکته توجه کرد که داشتن آرامش شرط اساسی برای رسیدن به شادی و موفقیت در زندگی است. پس اهمیت دارد راه های رسیدن به آرامش را بیاموزید.
منشا اصلی آرامش در درون انسان‌ها قرار دارد و در واقع یک حس درونی است. هرچند عوامل محیطی و بیرونی هم تاثیر گذار هستند.

راه های رسیدن به آرامش:

1- مثبت فکر کنید:

 

یکی دیگر از راه های رسیدن به آرامش ، مثبت اندیش بودن است.
برخی افراد همیشه نیمه خالی لیوان را می‌بینند و به همه چیز با دید منفی نگاه می‌کنند. سعی کنید به زیبایی‌های زندگی توجه داشته باشید. خنده یک کودک، دیدن یک دوست قدیمی، آواز یک پرنده، طلوع خورشید، سلامتی، شادابی و… نمونه‌هایی از نکات مثبت و روشن زندگی می‌‌باشند.

اشخاص مثبت‌ اندیش در وقوع هر حادثه ای به دنبال نقاط قوت آن می‌گردند و از آنها برای پیشرفت خود استفاده می‌کنند. به طور مثال زمانی که یک فرد مثبت اندیش در حیطه کاری خود دچار شکست می شود، به دنبال راه حل هایی می‌گردد تا این مشکل را رفع کند. او به خوبی واقف است که عدم موفقیت تنها به دلیل عدم آگاهی کافی حاصل می‌شود. بنابراین با مثبت اندیشی خود از این موقعیت استفاده می‌کند و سعی می‌کند تا با بالابردن سطح آگاهی و اطلاعات خود، از بروز مجدد این مشکل جلوگیری کند.

به این قبیل از افراد که بدون درجا زدن و بدون ناامیدی تلاش می کنند تا هر مشکلی را از راه حل درست خود رفع کنند، مثبت اندیش می گویند. در واقع مثبت اندیشی باعث می شود که شخص به یک حل کننده مشکل تبدیل شود که در هر شرایطی با حفظ آرامش خود بهترین راه حل ها را اتخاذ می کند.

2- افکار منفی را رها کنید:

رها شدن از افکار منفی، یکی دیگر از راه های رسیدن به آرامش است.
زندگی مملو از مشکلات و موانع است، و آسان ترین کار تسلیم شدن در برابر آن هاست. اگرچه اختیار تمام اتفاقات پیرامون دست شما نیست، اما کنترل عکس العمل و واکنش نسبت به آن ها قطعا در دستان شماست. نگاه مثبت در دستان خود شماست! با اندکی انعطاف پذیری و تغییر در نگرش می توانید عکس العمل بهتری به رویدادهای پیرامونتان داشته و نگاه خود به زندگی را تغییر دهید.
ممکن است بدون آنکه خودتان هم متوجه باشید، افکار منفی حالتان را خراب کند. سعی کنید از افکار منفی که در درونتان می گذرد، آگاه شده و تأثیر آن ها بر خودتان را درک کنید. برخی از افکار منفی رایج از این قرارند:

– فیلتر کردن یا  کوچک نمایی جنبه های مثبت و بزرگنمایی نکات منفی.
– سیاه و سفید دیدن محض بدون اینکه حد وسطی برای چیزی قائل باشد.
– فاجعه سازی، یا تصور بدترین سناریو برای هر موقعیت.

فکرهای منفی و اضطراب‌ آور، در بدن شما، خودشان را در شکل یک سری واکنش‌های شیمیایی بروز می‌دهند. این واکنش‌های شیمیایی، از نوع بد هستند و می‌توانند سطح استرس را در بدن شما بالا برده و قدرت سیستم ایمنی شما را تحلیل ببرند. درست در نقطه مقابل، فکرهای شاد و پرانرژی، که لبخند را به روی شما می‌نشانند، به آزاد شدن نوروپپتیدهایی منجر می‌شود که برای مقابله با استرس و حتی شکست دادن بیماری‌های خیلی جدی، مفید هستند.

3- کسب آرامش با مدیتیشن:

روشهای رسیدن به آرامش

مدیتیشن رو هم میتونیم یکی دیکر از راه های رسیدن به آرامش نام ببریم.
تحقیقات نشان داده است که انجام دو بار مدیتیشن در روز برای مدت پنج دقیقه می تواند استرس و اضطراب را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد و آرامش را در افراد به وجود آورد. برای مدیتیشن نیازی به رفتن به مکانی خاص یا هزینه وجود ندارد و فقط کافیست مکانی آرام را بیابید و پنج دقیقه در آن جا بنشینید و مدیتیشن نمایید.

4- ارتباط با دیگران:

یکی از عالی‌ترین و لذت بخش‌ترین لحظات زندگی، وقت‌هایی است که در کنار کسانی هستیم که دوستشان داریم. هر موقع احساس نگرانی کردید به دیدار یکی از دوستان یا خانواده خود بروید و با او صحبت کنید.

5- برای رسیدن به آرامش هدف داشته باشید:

هدف داشتن هم یکی ار راه های رسیدن به آرامش است.
هدف داشتن در زندگی به شما انگیزه ادامه راه می‌دهد البته هدفی که مشخص، دست یافتنی و واقع گرایانه باشد. هدف‌های دور از دسترس باعث ایجاد آشفتگی بیشتر در شما می‌شوند. سعی کنید برآورد درستی از محدودیت‌ها و توانایی‌های خود داشته باشید.

تحقیقات نشان می دهد داشتن هدف در زندگی می تواند بر سلامتی و طول عمر تاثیر بگذارد. دکتر کوهن و همکارانش با بررسی اطلاعات و مطالعه از مجموع ۱۳۷۰۰۰ مرد و زن، دریافتند افرادی که حس هدفمندی کمتری دارد، احتمال بیشتری دارد که دچار سکته‌ مغزی، حمله قلبی و یا بیماری‌های عروقی تصلب شرائین شوند. البته مزایای زندگی هدفمند تنها به سلامت قلب محدود نمی‌ شود.

داشتن هدف به زندگی معنا می دهد. داشتن هدف آرامش بخش زندگی است. برای داشتن آرامش در زندگی عوامل بسیاری وجود دارند که یکی از مهم ترین این عوامل داشتن هدف است. روشن و واضح بودن هدف زندگی یکی از عوامل مهم آرامش ، شاد زیستن و سلامتی روانی فرد است.

بسیاری از سردرگمی ها و افسردگی ها در اثر این است که افراد هدف مشخص و روشنی برای زندگی خود ندارند. اگر انسان نتواند هدف زندگی خود را بیابد زندگی برای او پوچ، بی هدف و بی معنا خواهد بود.

6- با خودتان و دیگران در صلح و آرامش باشید:

قبل از هر چیز دیگری باید با خودتان صلح کنید. از این‎که برای اتفاق‎های بدی که در گذشته افتاده خودتان را مقصر بدانید دست بردارید؛ همه اشتباه می‎کنند پس خودتان را ببخشید و رو به آینده حرکت کنید.

بعلاوه  خودتان را  باید همان‎گونه که هستید بپذیرید، برای مثال آرزوی ظاهری متفاوت یا شرایط خانوادگی دیگری را نداشته باشید، خداوند شما را منحصر به فرد خلق کرده است پس خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. ممکن است در حال حاضر حکمت برخی اتفاقات را ندانید اما باید ایمان داشته باشید که در نهایت این اتفاقات برای شما خوب است.
بعد از این‎که با خودتان صلح کردید حالا می‎توانید با دیگران هم در صلح باشید، به این منظور باید بخشیدن دیگران را یاد بگیرید. ممکن است سخت باشد اما به یاد داشته باشید که هیچ کس کامل نیست از جمله خود شما. اگر خودتان را به خاطر اشتباهات‎تان لایق بخشش می‎دانید چرا دیگران را نبخشید؟ با بخشیدن دیگران آرامش را درون خود و اطرافیان‎تان خواهید آورد.

7- به آنچه که دارید راضی و شکر گذار باشید:

یکی دیگر از راه های رسیدن به آرامش ، شکرگذار بودن است.
اگر مدام از شرایطی که در آن قرار دارید  گله و شکایت کنید، نمی‎توانید آرامش درونی داشته باشید بنابراین یاد بگیرید که از چیزی که دارید راضی باشید. نعمت‎هایی که دارید را به ‎خاطر بیاورید و بدانید که چیز‎های زیادی هست که برای وجودشان باید سپاسگزار باشید. برای نمونه همین بودن با شخص مورد علاقه ‎تان نعمت بزرگی است، همین که یکبار یاد بگیرید که راضی باشید، آرامش به قلب شما نفوذ می‎کند.

 زمانیکه بخاطر مشکلات متعدد تحت فشار روحی و روانی هستید؛ انرژی شما تحلیل رفته است و عزم و اراده تان ضعیف شده، نجات بخش ترین اقدامی که می‌تواند شما را از این وضعیت نجات دهد، شکرگزاری است.

احتمالا تصور کنید که شکرگزاری در چنین شرایطی چگونه ممکن است و به نظرتان تعجب آور باشد. زیرا ما معمولا درباره چیزهایی که داریم؛ قدردانی می‌کنیم. اما زمانیکه احساس کمبود می‌کنیم، چگونه میتوانیم قدردان نعمت‌هایی باشیم که از آن بی‌بهره ایم؟!

حقیقت این است که شکرگزاری در شرایط سخت دقیقا همان کاری است که می‌تواند خلاء و کمبودهای ما را جبران کند. علاوه بر این، قدردانی کلید طلایی رسیدن به آرامش و جلوگیری از فروپاشی عاطفی و روانی در زمان استرس است. شکرگذاری به فرد دیدگاه درونی می‌بخشد که از طریق آن می‌تواند جهان را مشاهده کند و در واقع، خود را با این دیدگاه کنترل نماید.

8- بیشتر بخندید:

خنده یکی از روش های درمانی برای افسردگی و اضطراب است. با دیدن فیلم های خنده دار و یا ملاقات با دوستان سعی کنید که بیش تر بخندید و شاد باشید تا آرا‌مش بیش تری را احساس کنید.
وقتی می خندیم عضلات صورت و بدن کشیده می شود فشار خون بالا میرود تندتر نفس می کشیم و اکسیژن بیشتری به بافت‌ها می رسانیم و به طور خلاصه 1 دقیقه خنده از ته دل باعث 45 دقیقه آرامش می شود.

دکتر کامران عسگری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان گفتند: خنده یک نمود ظاهری از یک حس درونی است و هنگامی که فرد می خندد مغز  دوپامین بیشتری را ترشح می کند که علاوه بر یادگیری بهتر باعث احساس لذت و خوشی نیز می شود و در نتیجه احساس رضایتمندی از زندگی را به انسان می دهد.
وقتی لب به خندیدن باز می‌کنید، سطح اکسیژن ورودی به بدن شما افزایش پیدا می‌کند، قلب، ریه‌ها و ماهیچه‌هایتان به فعالیت درمی‌آیند و سطح هورمون اندورفین آزاده شده توسط مغزتان رو به افزایش می‌گذارد. به همین ترتیب، سیستم پاسخی‌دهی به استرس بدنتان، فعال شده و ردپای استرس‌تان کمرنگ‌تر می‌شود. در واقع، یک لبخند سرشار از شادمانی، واکنش شما به استرس را تسکین می‌دهد و ضربان قلب و فشار خون شما را پایین می‌آورد. می‌پرسید نتیجه این روند چیست؟ یک احساس خوب و آرام‌بخش که وجودتان را در بر می‌گیرد.
خنده همچنین می‌تواند به سرحال آمدن سیستم گردش خون شما و آرامش عضلات شما یاری برساند، هر دوی این موارد، دست به دست هم می‌دهند و بخشی از علائم فیزیکی استرس را از وجودتان بیرون می‌کنند.وقتی در مواجهه با روزهای سخت و دشوار زندگی، به خودتان جرات بدهید و شجاعانه به روی مشکلاتتان لبخند بزنید، راحت‌تر خواهید توانست آن موقعیت را پشت سر بگذارید. همچنین، کارتان برای برقراری ارتباط با افراد دیگر و بهره‌مندی از کمک آن‌ها هم آسان خواهد شد (ضرب‌المثل بخند تا دنیا به رویت بخندد را به یاد بیاورید).خنده یک ابزار ارتباطی است. لبخند زدن و مهربانی شما، مسری است و به کسانی که در اطراف شما هستند، سرایت می‌کند. اگر دفعات لبخند زدن را در زندگی روزمره‌تان بالا ببرید، می‌توانید آشنایان، دوستان و همکارانتان را نیز ترغیب کنید که بیشتر بخندند و همانند شما، از مزایای آن بهره‌مند شوند. و هر چه شما با انسان‌های خوش‌انرژی‌تر و خندان‌تری سروکار داشته باشید، به همان اندازه، استرس کمتری را تجربه خواهید کرد و سطح تعامل اجتماعی شما با آن‌ها کیفیت بالاتری پیدا خواهد کرد. همین موضوع نیز می‌تواند مانند یک چرخه، به کاهش هر چه بیشتر استرس در وجود شما کمک کند.
پس خندیدن هم یکی دیگه از راه های رسیدن به آرامش است.

9- کسب آرامش با ورزش:

ورزش هم یکی دیگه از راه های رسیدن به آرامش است.
ورزش نقش اساسی در کاهش استرس و ایجاد آرامش در افراد ایفا می کند. برای ورزش نیازی نیست که حتما زمان مشخصی را به باشگاه بروید. روزانه مدت مشخصی را پیاده روی یا دویدن اختصاص دهید و یا یوگا کار کنید. با انجام این کارها می توانید افکار خود را مرتب کرده و آرامش را در خود تقویت کنید.
افرادی که به صورت منظم ورزش می‌کنند در طول روز از انرژی بیشتری برخوردارند، شب‌ها راحت‌تر می‌خوابند و نسبت به خود و زندگی خود خوشبین‌تر هستند. ورزش تأثیر بسیار مثبتی بر افسردگی، اضطراب، بیش فعالی ADHD و … می‌گذارد، استرس را تسکین می‌دهد و روحیه شما را تقویت می‌کند.

فردی که دچار اضطراب و استرس است در صورتی‌که انجام فعالیت‌های ورزشی به صورت ادامه‌دار را در دستور کار خود قرار دهد می‌تواند به آرامش بسیار خوبی دست یابد، زیرا با انجام ورزش میزان ترشح ایندورفین در مغز افزایش می‌یابد و موجب شادابی افراد می‌شود و مخصوصا ورزش‌های ملایم مانند پیاده‌روی، یوگا، ایروبیک و … تأثیرات بیشتری در این زمینه دارند.

 

10- بخشش و رسیدن به آرامش

بخشیدن دیگران همیشه با یک احساس خوب همراه است. تلافی کردن یا انتقام جویی باعث تداوم یافتن خشم و عصبانیت در شما می‌شود. بخشش یعنی مقابله با احساسات منفی که در شما به وجود آمده است. یکی از مهم‌ترین پیامدهای بخشش، رسیدن به آرامش برای فرد است در واقع انسان با بخشش فرد دیگر، خود را سزاوار آرامش می‌داند.

راه های رسیدن به آرامش از نگاه قرآن:

 

 

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.

درسالهای اخیر کوشش های زیادی در زمینه روان درمانی افرادی که دچار بیماری های روانی و اضطراب های شخصیتی و عدم تعادل آن هستند، انجام شده است و در این زمینه روش های مختلفی برای روان درمانی پدید آمده است که هیچ کدام موفقیت مورد انتظار را در ازمیان بردن یا پیشگیری ازبیماری های روانی کسب نکرده است. برخی از تحقیقات نشان می دهد که میانگین درمان از 70 درصد تجاوز نمی کند.
حال عده ای از بیماران پس از روان درمانی گاه بدتر هم شده و یا بیماری پس از مدتی بازگشته است. از این رو روانشناسان به دنبال یافتن علت این امر برآمدند و از طریق آمارگیری به این نتیجه رسیدند که مهمترین عامل در درمان بیماریهای روانی “دین “ است و درصد بهبودی بیمارانی که معتقد به دین هستند بسیار بیشتر از دیگران است. لذا آنان بر این باورند که “ایمان بدون شک موثرترین درمان بیماری های روانی بویژه اضطراب و افسردگی است.
” ویلیام جیمز فیلسوف و روان شناس آمریکایی می گوید: “ایمان نیرویی است که باید برای کمک به انسان در زندگی وجود داشته باشد. فقدان ایمان زنگ خطری است که ناتوانی انسان را در برابر سختی های زندگی اعلام می دارد. “

کارل یانگ روان کاو می گوید: “در طول سی سال گذشته افراد زیادی از ملیت های مختلف جهان متمدن با من مشورت کردند و من صدها تن از بیماران را معالجه و درمان کرده ام اما از میان بیمارانی که در نیمه دوم عمر خود به سرمی برند (یعنی از سی و پنج سالگی به بعد) حتی یک بیمار را نیز ندیدم که اساساً مشکلش نیاز به گرایش دینی در زندگی نباشد. به جرأت می توانم بگویم که تک تک آنان به این دلیل قربانی بیماری روانی شده اند که آن چیزی را که ادیان موجود در هر زمان به پیروان خود می دهند نداشتند و تک تک آنان فقط وقتی به دین و دیدگاههای دینی بازگشته بودند به طور کامل درمان شدند. “

بنابراین حتی جوامع غربی هم متوجه شده اند که برای درمان بیماری های روحی باید به دین پناه برد

در قرآن در سوره مبارکه فتح می خوانیم: “هوالذی انزل السکینه فی قلوب المؤمنین لیزدادوا ایمانا مع ایمانهم… ”
“او کسی است که آرامش را در دلهای مؤمنان نازل کرد تا ایمانی به ایمان شان بیافزایند… “.
اولین برداشتی که صورت می گیرد این است که بدون ایمان، آرامش روحی و روانی وجود ندارد.

*قرآن کریم یکی از عوامل آرامش را ”ذکر”(یاد خدا)معرفی کرده است. چنانچه می فرماید:

“الّذین آمنوا وتطمئنّ قلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئنّ القلوب ”
“آنها (کسانی که به خدا بر می گردند)کسانی هستند که ایمان آورده اند، ودلهایشان به یاد خدا مطمئن (وآرام) است، آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرامش می یابد ”

(الا انّ اولیاء الله لاخوف علیهم ولا هم یحزنون الّذین آمنوا وکانوا یتّقون لهم البشری فی الحیوه الدنیا والآخره….)
“آگاه باشید (دوستان و) اولیای خدا نه ترسی دارند و نه غمگین می شوند همانا که ایمان آوردند و (از مخالفت فرمان خدا) پرهیز می کردند در زندگی دنیا وآخرت، شاد هستند.

کمک گرفتن از متخصص

و در آخر این که استرس های روزه از مسائلی هستند که می توانند آرامش را تا حد بسیار زیادی از فرد بگیرند. در صورتی که راه های فوق تاثیری بر روی شما نداشت می توانید از متخصصص حوزه روانشناسی کمک بگیرید. متخصصان حامی در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید تا هر روز با مطالب بسیار مفید خانم دکتر واثقی، بتوانید یه زندگی آرامبخش را تجربه کنید.
لینک اینستاگرام

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دکتر زهره واثقی، مشاور و روانشناس خانواده و زوج درمانگر، متخصص در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، اختلافات زناشویی،اضطراب، مشاوره تربیت کودک،اختلالات یادگیری کودک و آموزش مهارت های زندگی هستند و با توجه به سوابق زیادی که در زمینه های مختلف درمان گری دارند می توانند بهترین راهکارها و راه حل ها را برای شما ارائه دهند.دکتر زهره واثقی یکی از بهترین روانشناسان در شمال تهران هستند.
دکتر روانشناس خانم دکتر زهره واثقی
مقالات منتشر شده:

آخرین نوشته‌ها

تماس با ما

02166703576 - 02122214949
راه های ارتباطی با دکتر زهره واثقی
دسترسی سریع به مقالات
فهرست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x