ازدواج به معنای آغاز یک زندگی و تشکیل یک خانواده‌ی جدید است. برخی این عمل را مقدس‌ترین مرحله‌ی زندگی هر فرد می‌دانند. اما در زندگی مشترک می‌تواند مسائلی پیش بیاید که در دوران قبل از ازدواج، رخ دادن آنها هرگز به ذهن یک زن و مرد خطور نمی‌کند. دلیل بسیاری از این مشکلات، عدم آشنایی پیش از ازدواج است.
ممکن است یک زن و مرد در دوران نامزدی بسیار نسبت به یکدیگر علاقه‌مند باشند اما پس از گذشت مدت زمان در زندگی زناشویی، متوجه نکاتی می‌شوند که تا پیش از این به چشم آنها نیامده است. مسائلی که در نگاه اول می‌تواند بسیار جزئی و پیش پا افتاده باشد ولی در اصل، می‌تواند بنیاد یک خانواده‌ی شاد را به هم بریزد. در نتیجه بسیار مهم است که آشنایی پیش از ازدواج را جدی بگیریم.

آشنایی قبل از ازدواح

نکات مهم آشنایی قبل از ازدواج:

1- ترس از نامزدی ممنوع:
برخی خانواده ها با این عقیده که چون نامزدی رسمیت ندارد و ممکن است پسر، دختر را رها کند یا اسم روی دختر بماند، دوران نامزدی را به بعد از عقد رسمی موکول کرده و این دوران را درفاصله بین عقد و عروسی قرار می دهند، اما شناختی که در دوره آشنایی، نامزدی یا عقد به دست می آید با یکدیگر متفاوت بوده و باید برای داشتن یک ازدواج موفق، هرکدام از این مراحل را در مدت زمان توصیه شده طی کرد.
در واقع شناخت های عمیقی که در دوران نامزدی تجربه می شود برای دختر و پسر این فرصت و امکان را فراهم می کند که اگر متوجه نبود تفاهم یا تضادی در یکدیگر شدند، قبل از وقوع عقد و وارد شدن نام آن ها در شناسنامه یکدیگر، وعده ازدواج را منتفی کنند. نامزدی یک فرصت است و نباید از این فرصت ترسید. هزینه های عاطفی، اقتصادی و اجتماعی جدایی در نامزدی بسیار کمتر از جدایی پس از عقد است.

2- سوالات مهم را فراموش نکنید:
در مدت آشنایی برای ازدواج، لازم است سوالاتی را درباره زمینه‌های مختلف زندگی که مهم است، از او بپرسید. البته منظور این نیست که یک لیست آماده کنید و به صورت رگباری در یک قرار ملاقات همه این سوالات را بپرسید، بلکه منظور این است که در مدت آشنایی، درباره این موضوعات با هم صحبت کنید تا از طرز فکر و عقاید او بیشتر اطلاعات کسب کنید. مقایسه و بررسی جواب او و جواب شما، نشان می‌دهد که چقدر با هم تفاهم دارید

 

آشنایی پیش از ازدواج

3- عدم احساساتی شدن:
زیاد خود را درگیر احساسات نکنید و همواره سعی کنید در دوران آشنایی عقلتان بر احساساتتان حاکم باشد.اغلب افراد تصور می کنند مسائل و مشکلات و تضادهای فکری بعد از ازدواج رفع خواهند شد. این یک تصور غلط است. زیرا اغلب مشکلاتی که طرفین در دوران آشنایی با آن مواجه بودند، پس از ازدواج نیز با آن مواجه خواهند شد. و چه بسا احتمالا این مسائل و مشکلات پس از ازدواج بیشتر و شدیدتر شوند.

4- مدت آشنایی پیش از ازدواج:
مدت آشنایی پیش از ازدواج برای هر زوجی می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین زمان دقیقی را نمی‌توان مشخص کرد اما قطعا این مدت زمان، چند روز یا یک یا دو هفته نباید باشد چون هیج کس نمی‌تواند دیگری را در مدت چند روز یا یکی دو هفته در حد قابل قبولی بشناسد. شناختن دیگری، به زمان نیاز دارد که حداقل باید چند ماه باشد تا چند سال (بستگی به برنامه‌ریزی افراد برای رابطه‌شان دارد). البته در این مدت که افراد از یکدیگر شناخت پیدا می‌کنند، باید با دقت عمل کنند و اجازه ندهند که عشق و احساسات، چشم‌هایشان را ببندد و از کنار زنگ خطرهای اساسی راحت بگذرند. به عنوان مثال فردی که در جلسه خواستگاری می‌بیند که طرف مقابلش مدام از خودش تعریف می‌کند، کمتر از طرف مقابلش سوال می‌پرسد و مدام مال و اموال و ثروتش را به رخ می‌کشد، شخص به خاطر عشق و احساساتش نباید فورا از این نشانه‌ها و زنگ خطرها بگذرد چون ممکن است در آینده این خودشیفتگی و خودبزرگ‌بینی در زندگی مشترک مشکل‌ساز باشد. به این نکته هم توجه داشته باشید که به جای تمرکز بر مدت زمان آشنایی پیش از ازدواج، بر روی چگونگی آشنا شدن تمرکز کنید و آمادگی هر دوتان را برای ازدواج کردن بسنجید.

فواید آشنایی‌های قبل از ازدواج:

۱- مشاهده متفاوت بودن افراد با یکدیگر:
 از فواید آشنایی قبل از ازدواج این است به افراد کمک می‌کند تا گستره تفاوت‌ها را در افراد جامعه خود مشاهده کنند. همه ما به واقع منحصر به فرد هستیم و علی رغم شباهت‌های فراوانی که با هم داریم، تفاوت‌های خاص خودمان را هم داریم. آشنایی با گستره‌ای از افراد، به ما کمک می‌کند که این تفاوت‌ها را از نزدیک ببینیم.

۲ – تعامل با افراد دیگر و شناسایی بهتر شخصیت خود:
مردم به شیوه‌های گوناگون فکر می‌کنند و رفتار می‌کنند. آگاهی بیشتر از این تفاوت‌ها به ما در شناخت تفاوت‌های خود با دیگران و نیز شباهت‌های خود با دیگران کمک می‌کند و نهایتاً ما را در شناخت بهتر آنچه که هستیم و آنچه که دوست داریم باشیم یاری می‌کند. زمانی که با افراد بسیار متفاوتی روبرو می‌شویم که به لحاظ پیشینه، خانواده و شخصیت با ما تفاوت‌های زیادی دارند، درباره خود بیشتر و بیشتر می‌آموزیم. آشنایی بستری است برای شناخت بهتر خود.

۳ – فهمیدن نکات مورد علاقه و نکات مورد نفرت:
از فواید آشنایی قبل از ازدواج این است که به ما کمک می‌کند تا بهتر و روشن‌تر بدانیم که به دنبال چه کسی هستیم و چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی را در شریک زندگی خود جست‌وجو می‌کنیم. آشنایی به ما کمک می‌کند تا بدانیم با چه ویژگی‌هایی احساس راحتی می‌کنیم و چه افرادی با چه خصلت‌هایی ما را ناراحت می‌کنند.

۴- کمک به یادگیری مهارت‌های ارتباطی:
 آشنایی به ما فرصت‌های زیادی برای تجربه‌ی ارتباط با افراد دیگر می‌دهد. ما مجبور هستیم که در یک ارتباط تصمیم‌های زیاد و مهمی بگیریم تصمیم‌هایی از قبیل اینکه چه بگوییم و چه کاری انجام دهیم و مجبور هستیم که به پیامدهای رفتاری خود توجه کنیم. همانگونه که متوجه پیامد گفتار و رفتار دیگران بر خود هستیم.

اشتباهات رایج در آشنایی قبل ازدواج:

 باور به توانایی خود برای تغییر و تربیت همسر:
بسیاری از زنان و مردان به دلایلی نظیر عاشق بودن و یا درگیری زیاد با سایر مسائل روزمره نمی‌توانند مشکلات نامزد خود را به خوبی ببینند، بنابراین پیامدهای آن را در زندگی مشترک در نظر نمی‌گیرند. در صورت وجود تعارض یا مخالفتی، فکر می‌کنند که می توانند پس از ازدواج طرف مقابل را آنطور که خود می‌خواهند تغییر دهند. در نتیجه به میزان کافی روی حل تعارض‌ها پافشاری نمی‌کنند. همه این‌ها در حالی است که صفات شخصیتی هر کسی به سختی تغییر می‌کنند و متخصصان همواره توصیه می‌کنند که هرگز با امید و آرزوی تغییر همسرتان، زندگی مشترک را آغاز نکنید.

طولانی شدن زمان دوستی از اشتباهات در آشنایی پیش از ازدواج:
در فرآیند آشنایی و دوستی‌های قبل از ازدواج افراد در تلاش‌اند تا تنها نکات و جنبه‌های مثبت خود را بیان کنند و وجوه مثبت خود را نمایش دهند. اما بعد از ازدواج زمانی که چهرۀ واقعی فرد و جنبه‌های منفی او آشکار شود، ممکن است دچار یک ناباوری شوید و تمام تصوراتی که از او در ذهنتان ساخته بودید به یکباره نابود می‌شود. مسلما تجربه سختی است که با ناامیدی فراگیر همراه است. همچنین هنگامی که این دوستی‌ها طولانی می‌شوند افراد انگیزه‌های خود را برای ازدواج از دست بدهند.

باور این که پس از ازدواج مشکلات کم می شود:
بسیاری از ما امیدواریم که بعد از ازدواج همه چیز به خیر و خوشی خواهد گذشت. حتی اگر پیش از ازدواج مسائل و مشکلاتی وجود داشته باشد و رابطه دو طرف غیر صمیمانه باشد باز هم فکر می کنیم که با ازدواج همه چیز حل خواهد شد. اما لازم است به این نکته توجه کنیم که آنچه در خلال آشنایی از فرد می بینیم به احتمال بسیار زیاد بعد از ازدواج نیز تداوم خواهد یافت.

یکی از راه های شناسایی فرد مقابل، شناخت خانواده ی اوست. یکی از بهترین شیوه ها برای شناخت فرد “مشاهده ی اوست”، زمانی که با خانواده اش در تعامل است، نوع برخورد فرد با اعضای خانواده و پدر و مادر، شاخصی از رفتار آینده ی او در یک ارتباط صمیمانه است. نوع برخورد و رفتار فرد با خانواده اش، اطلاعات بسیار زیادی به ما می دهد، تا بدین وسیله پیش بینی کنیم که بعد ازدواج، این فرد چگونه با ما برخورد خواهد کرد. اگر فرد در ارتباط با خانواده اش صادق و راحت باشد، احتمالا بعد از ازدواج هم به همین شیوه رفتار خواهد کرد ولی اگر با اعضای خانواده اش با تعارض فراوان و ضدیت رفتار کند، احتمالا همان الگو نیز به رابطه با همسر، تسریع پیدا خواهد کرد.

اشتباهات قبل از ازدواج

رابطه جنسی قبل از ازدواج :
داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج احتمال این که با ازدواج نا موفقی همراه شوید بالا می برد زیرا افراد ممکن است به دلیل داشتن رابطه جنسی در تصمیم خود دچار محدودیت شوند و خود را با مشکلات بسیاری همراه سازند .

 

بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید زندگی زناشویی یک مسیر است نه یک مقصد و هرچه در این مسیر، همسفر بهتری را انتخاب کنید، آسیب‌های کمتری متوجه حال شما خواهد شد.

همچنین شما میتوانید با دریافت مشاوره قبل از ازدواج و راهنمایی‌های مفید از مشاور خود، زندگی زناشویی مطمئن‌تری را آغاز کنید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید تا هر روز با مطالب مهم، زندگی تان را بهبود دهید.

لینک اینستاگرام

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دکتر زهره واثقی، مشاور و روانشناس خانواده و زوج درمانگر، متخصص در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، اختلافات زناشویی،اضطراب، مشاوره تربیت کودک،اختلالات یادگیری کودک و آموزش مهارت های زندگی هستند و با توجه به سوابق زیادی که در زمینه های مختلف درمان گری دارند می توانند بهترین راهکارها و راه حل ها را برای شما ارائه دهند.دکتر زهره واثقی یکی از بهترین روانشناسان در شمال تهران هستند.
روانشناس خانم دکتر زهره واثقی
مقالات منتشر شده:

آخرین نوشته‌ها

تماس با ما

02166703576 - 02122214949
راه های ارتباطی با دکتر زهره واثقی
دسترسی سریع به مقالات
فهرست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x