بازی‌های ویدئویی می توانند جذاب و سرگرم کننده باشند و این جذابیت باعث بروز اعتیاد کودک به آنها شود، با این حال نباید بطور کامل کودک را از آنها محروم کنید، می توانید با محدود کردن زمان بازی و مدیریت آن و انتخاب بازی‌های ویدئویی مناسب اجازه دهید کودک از این نوع بازی ها استفاده کند، در فواصل زمانی رفتارها و خلق و خوی کودک خود را پایش کنید و اگر متوجه بروز علائم خاصی شدید آنگاه محدودیت را افزایش دهید و یا اقدام به جلوگیری از ادامه استفاده از یک بازی که بیشتر کودک معتاد آن شده نمایید. اعتدال می تواند تنها راه حل جلوگیری از بروز اثرات منفی گفته شده باشد.

 

تأثیر بازی‌های ویدئویی

 

 

 

 

 

 

اثرات مثبت بازی‌های ویدئویی :

1- تغییر خلق و خوی و تقویت مهارت های اجتماعی: 

بازی‌های ویدئویی ساده برای بازی و دسترسی آسان مانند Angry Birds ممکن است باعث افزایش روحیه ، افزایش آرامش و ایجاد احساسات مثبت مانند شادی شوند. تحریک بصری ارائه شده توسط بازی می تواند به دور کردن ذهن از کسالت و ناامیدی کمک کند. بازی های چند نفره ممکن است کودکان را از طریق تعامل اجتماعی به سمت ایجاد روابط مثبت سوق دهد. 

2- افزایش خلاقیت:

یک مطالعه تحقیقاتی روانشناختی توسط دانشگاه ایالتی آیووا نشان داد که در برخی شرایط ، بازی‌های ویدئویی ممکن است به افزایش خلاقیت کمک کنند.

3- توسعه مهارت های حل مسئله:

تحقیقات نشان می دهد که  بازی‌های ویدئویی استراتژیک و بازی های نقش آفرینی ممکن است به رشد و تقویت مهارت های حل مسئله در کودکان کمک کنند.

4- بهبود توجه و عملکرد حافظه:

مطالعات نشان می دهند که یک بازی ویدیویی با عملکرد هدفمند می تواند یکی از رویکردهایی باشد که به فرزند شما کمک می کند مهارت پردازش اطلاعات انتخابی را توسعه دهد. این مهارت برای استفاده از اطلاعات به بهترین روش برای حرکت در محیط های پیچیده و پویا بسیار مهم است.

5- آگاهی موقعیتی پیشرفته: 

مشاهده شد که بازی‌های ویدئویی اکشن می توانند آگاهی موقعیتی یک بازیکن را بهبود بخشند. به دست آوردن آگاهی موقعیتی، برای درک و پیش بینی اطلاعات برای به حداقل رساندن خطاها و بهبود عملکرد کودک مهم است. “عملکرد مناسب و به موقع”.

6- تحریک یادگیری مهارتهای جدید:

 به طور کلی برای انسانها توانایی یادگیری مهارتهای جدید جذاب است. مطالعات نشان می دهند که بازی‌های ویدئویی اکشن ممکن است از توانایی کودک در یادگیری وظایف و مهارت های جدید پشتیبانی کنند.

 

تأثیر بازی‌های ویدئویی

7- تقویت مهارت های دیداری :

 تحقیقات نشان می دهد که تقویت مهارت دیداری یکی از مهارتهای شناختی لازم برای حرکت، درک فاصله و پیمایش مکانی است.

8- تقویت هماهنگی چشم و دست:

مهارت های دیدنی و هماهنگی سریع چشم و دست، ملزوماتی برای انجام چندین بازی اکشن سریع است. بازی‌های ویدئویی ممکن است در طولانی مدت به بهبود هماهنگی بین چشم‌ و دست کودک کمک کنند.

9- برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت منابع:

تحقیقات نشان می دهند که بازی های شبیه سازی می توانند به کودک کمک کنند تا از طریق مدیریت صحیح وقت و منابع ، مانند اسباب بازی ها و پول های جیب، کاملا سازمان یافته و با مدیریت عمل کند.

10 – افزایش آگاهی در مورد سلامتی: 

بعضی بازی‌های ویدئویی می توانند مهارت های مراقبت از خود را تشویق کنند، که به نوبه خود می تواند منجر به بهتر شدن وضعیت جسمی و روحی کودک شود.

اثرات منفی بازی‌های ویدئویی :

1- تحریک بیش از حد سیستم حسی:

وقتی کودک بازی‌های ویدئویی انجام می دهد ، تصاویری از صفحه نمایش با رنگ های روشن و حرکات سریع پیام های تحریک آمیز به سیستم عصبی می فرستد. این امر به دلیل ترشح آدرنالین ، یا هورمون استرس ، باعث ایجاد تنش  در بدن کودک  می شود. اما ، وقتی کودک بازی‌های ویدئویی را انجام نمی دهد ، این تحریک کاهش می یابد ، بنابراین باعث محرومیت حسی می شود که منجر به تحریک پذیری ، عدم توجه ، ضعف در مشاهده جهت ها و سایر اثرات عصبی می شود.

2- رفتار پرخاشگرانه:

طبق اعلام آکادمی کودکان اطفال (AAP) و انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، بازی های ویدیویی خشونت آمیز ممکن است خطر رفتار خشونت آمیز در کودکان را افزایش دهند. AAP توصیه می کند که والدین از کودکان زیر شش سال در برابر خشونتهای مجازی محافظت کنند زیرا کودک نمی تواند تفاوت  بین خیال و واقعیت را بفهمد.

 

بازی‌های ویدئویی

3- تقلید و الگوبرداری :

اغلب گفته می شود که بازی‌های ویدئویی احساس پیچیده ای از عدم تشخیص درست و غلط ارائه می دهند. در مواردی که کودک نتواند چیزهای درست را از غلط تفکیک کند، ممکن است وسوسه شود تا رفتارهای خطرساز مانند سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی، رانندگی بی پروا و غیره را انجام دهد. برخی از محققان معتقدند که برخی از  بازی‌های ویدئویی می توانند ویژگیهای روانی اجتماعی مانند همدلی را کاهش دهند.

4- انزوای اجتماعی :

مطالعات نشان می دهند که وقتی کودک بیشتر وقت خود را صرف بازی‌های ویدئویی می کند، از جامعه و دوستان خود فاصله می گیرد و دچار انزوای اجتماعی می شود. در این حالت کودک روش های صحیح برقراری ارتباط با جامعه و چگونگی رفتار اجتماعی را فرا نمی گیرد و در آینده نیز فردی منزوی خواهد شد. والدین می توانند با کنترل کودک خود و کاهش میزان زمان استفاده از بازی های کامپیوتری از بروز این مشکل جلوگیری نمایند. 

5- مشکلات جسمی و فیزیکی :

بی تحرکی ناشی از استفاده بیش از حد از بازی‌های ویدئویی می تواند الگوی خواب و خوراک کودک را تغییر دهد، و این موضوع باعث بروز مشکلاتی همچون :

  • افزایش وزن / چاقی
  • تشنج
  • اختلالات اسکلتی و عضلانی 
  • فشارهای عصبی 

خواهد شد، محققان معتقدند که کودک بعد از هر دو ساعت بازی باید حداقل یکساعت تحرک داشته باشد و یا از سیستم های بازی که او را مجبور به تحرک می کنند مانند کینکت استفاده نمایند.

6- افت تحصیلی :

یک مطالعه نشان داده کودکانی که بیش از حد از بازی‌های ویدئویی استفاده می کنند دچار افت تحصیلی شده و نمرات آنها بشدت افت می کند، باتوجه به اینکه محققان می گویند برخی بازی ها می توانند موجب افزایش عملکرد مغز شوند ولی توجه بیش از حد و درگیری ذهنی کودک باعث افت عملکرد تحصیلی او می شود.

7- بروز مشکلات روحی و روانی :

کمبود خواب و همچنین تحریک بش از حد معمول سیستم حسی و عصبی کودک در حین بازی منجر به نوسانات خلقی و پرخاشگری می شود، بروز مشکلات روانی شدید مانند ADHD ( اختلال نقص توجه و بیش فعالی و حواس پرتی) که  می تواند تا بزرگسالی نیز با او همراه باشد.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید تا هر روز با مطالب بسیار مفید خانم دکتر واثقی، بتوانید یه زندگی آرام بخش را تجربه کنید.
لینک اینستاگرام

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دکتر زهره واثقی، مشاور و روانشناس خانواده و زوج درمانگر، متخصص در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، اختلافات زناشویی،اضطراب، مشاوره تربیت کودک،اختلالات یادگیری کودک و آموزش مهارت های زندگی هستند و با توجه به سوابق زیادی که در زمینه های مختلف درمان گری دارند می توانند بهترین راهکارها و راه حل ها را برای شما ارائه دهند.دکتر زهره واثقی یکی از بهترین روانشناسان در شمال تهران هستند.
دکتر روانشناس خانم دکتر زهره واثقی
مقالات منتشر شده:

آخرین نوشته‌ها

تماس با ما

02166703576 - 02122214949
راه های ارتباطی با دکتر زهره واثقی
دسترسی سریع به مقالات
فهرست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x