جملاتی که باید به فرزندان خود بگویید ، به ظاهر ساده اما دارای آثاری معجزه آسا” را مرور می کنیم که اگر والدین در تعامل با فرزندان از آنها استفاده کنند، از آثار تربیتی مثبت آن شگفت زده خواهند شد.
قطعا همه ما خیر و صلاح فرزندان مان را می خواهیم . می ‌خواهیم تجارب زندگی مان را به آنها منتقل کنیم و همه می‌ خواهیم فرزندان مان طوری بار بیایند که اشتباهات ما را تکرار نکنند .اما وقتی می ‌بینیم به حرف‌ مان بها نمی ‌دهند ، بلند تر حرف می ‌زنیم ، صدایمان را بالا می‌‌ بریم ، حرف‌ هایمان را چندین بار تکرار می ‌کنیم و آنقدر می ‌‌گوییم و می ‌گوییم که فرزندان مان دیگر حرف‌ های ما را نمی‌ شنوند . در اینجا قصد ما فقط راهنمایی فرزندان است ، اما نمی ‌دانیم چطور باید با آنان ارتباط درست و موثر برقرار کنیم و به این نکته مهم توجه نمی‌ کنیم که باید خلاصه ‌تر حرف بزنیم ، صراحت داشته باشم ، حرف‌ های حساب شده بزنیم و مهم تر این که حرفی بزنیم که فرزند ما راغب به شنیدن آن باشد .

 

جملاتی که باید به فرزندان خود بگویید

در گذشته ، بیشتر والدین به صورت تحکم ‌آمیز و دستوری با بچه‌ها صحبت می ‌کردند ، اما پس از مشخص شدن مخرب بودن این نوع گفتگو با بچه‌ ها و عواقب رفتاری ‌ تربیتی آن برخی از والدین از ورطه تفریط به افراط افتادند و در برخورد با بچه‌ ها چنان پرحرف شدند که بچه‌ ها به بی ‌تاثیر بودن این صحبت‌ ها پی بردند و به آنها بی‌ توجه شدند . گاه پیش می ‌آید مادری بار ها و بار ها نکته ‌ای را به فرزندش می‌ گوید ، اما او رعایت نمی‌‌ کند . والدین لازم است بیاموزند که چگونه خلاصه ، صریح ، ‌محکم و مفید با فرزندانشان حرف بزنند و این که ناسزاگویی و داد کشیدن بر سر بچه ‌ها نه تنها تاثیر مثبتی در تربیت آنها ندارد ، بلکه آنان را با مشکلات و دردسر های مختلف مواجه خواهد ساخت .
بسیاری از والدین مدام شاهد این ماجرا هستند که وقتی خواسته ‌اند حرفی به فرزندانشان بزنند مثلا این که مودب باشند یا فلان کار را درست انجام بدهند ، فرزندان توجهی نکرده یا زیر لب غرغر کرده ‌اند یا حتی پدر و مادر خود را طوری نگاه کرده ‌‌اند که معنایش این است که اصلا نمی‌ خواهند حرف هایشان را گوش بدهند . شاید مهم ‌ترین دلیل ‌اش این است که اغلب والدین آگاهانه یا ناآگاهانه با فرزندانشان زیاد حرف می ‌زنند و یا نمی دانند به فرزندان خود چه بگویند:

جملاتی که باید به فرزندانتان بگویید :

  1. پیوسته بر میزان علاقه خود به فرزندان تاکید کنیم: پسر/دختر عزیزم تو برای من بسیار عزیر و ارزشمند هستی
  2. در رابطه با اشتباهات خود صادقانه رفتار کنیم.والدین نیز در برخی رفتارها و قضاوت های خود ممکن است دچار خطا شوند. در اینگونه مواقع براحتی به فرزندان خود بگوئید: عزیزم! من اشتباه کردم. لطفا مرا ببخش
  3. بخشیدن را به فرزندان خود بیاموزید. اگر کار خطایی انجام داد مخصوصا در رابطه با مسائل جزئی، با این جمله آنها را خطاب قرار دهید: شما را بخشیدم و سعی می کنم این موضوع را فراموش کنم
  4. همواره بخشی از برنامه زمانی خود را به فرزندان اختصاص دهید و حتما به آنها بگوئید که این زمان بطور اختصاصی برای آنهاست: امروز می خواهم وقتم را با تو بگذرانم. کار مورد علاقه ات را پیشنهاد بده.
  5. با فرزندان خود “تمرین ارزشمندی” داشته باشید. آنها را در تصمیم گیری های مناسب شرکت داده و گاهی اوقات بنا بر نظر آنها عمل کنید: به نظرت کدام رنگ از کاغذ دیواری برای اتاقت مناسب تر است؟ امروز ناهار چه غذایی را برایت آماده کنم؟
  6. از فرزندان خود تشکر کنید. با این کار فرهنگ قدرشناسی را به آنها بیاموزید.
  7. مثبت بودن وجود آنها را پیوسته یادآور شوید: تو مایه افتخار مامان و بابا هستی. تو فوق العاده ای، تو بهترینی.
  8. اقتصاددانان کوچک خود را پرورش دهید. از همان سال های آغازین مدیریت مالی را با استفاده از پول جیبی به آنان بیاموزید. (در این باره بعداً بیشتر صحبت خواهیم کرد).
  9. با آنها تمرین راستگویی کنید. به آنها بگویید می دانم راست می گویی: من به راست گویی ات ایمان دارم. بگذارید راستگویی برایش ارزش باشد و آن را خصیصه مثبت خود بداند.
  10. گاهی اوقات برایش خرید کنید بدون آنکه انتظارش را داشته باشد. به او بگویید که همواره در فکرش هستید.
  11. از توانایی ها او تعریف کنید. حتی اگر روش او در انجام یک کار چندان مناسب و تخصصی نیست. ابتدا از کارش تعریف کرده و سپس با مهربانی روش درست کار را به وی پیشنهاد دهید.
  12. تقویت کننده هوش باشید. گاهی اوقات از انتخاب های هوشمندانه فرزندتان تعریف کرده و آنها را ستایش کنید. با این رویکرد زمینه را برای افزایش خلاقیت های آنها افزایش خواهید داد.
  13. با آنها همدردی کنید. گاهی اوقات با دردهای کوچک آنها همراهی کنید و حضور خود را بر زبان بیاورید: می دانم برای انجام این کار سختی های زیادی را تحمل کردی.
  14. تمرین آرامش کنید. گاهی اوقات با جملاتی مانند “الان برو استراحت کن فکر چیزی نباش”با فرزندان خود رسیدن به آرامش را تمرین کنید.
  15. به کارها و گرفتاری های فرزندان اهمیت دهید. گاهی اوقات بد نیست آنها هم مانند والدین خود گرفتار باشند و فرصتی برای انجام بعضی از کارها را نداشته باشند. حس خوبی است. بنابراین به آنها بگوئید: می دانستم امروز کار داری برای همین برنامه خانواده را به وقت دیگری موکول کردیم
  16. از ظاهر آنها تعریف کنید. با جملاتی بسیار ساده: این لباس خیلی به تو می آید. خیلی خوش تیپ شدی. خیلی ماهی، چه پسر/دختر زیبایی!
  17. انتقاد پذیری را به آنها بیاموزید. گاهی اوقات از فرزندان خود بخواهید نظرشان را در مورد اطرافیان بازگو کنند. از جملاتی مانند: از بابا یا مامان چه انتقادی داری؟ چگونه می توانیم با شما رفتار بهتری داشته باشیم؟

اینها جملاتی که باید به فرزندان خود بگویید بودند.

نحوه صحیح صحبت با فرزندان

از روش‌ های بی‌ اثر و بی‌ نتیجه ارتباط با فرزندانتان اجتناب کنید:

 زیاد حرف نزنید:

وقتی والدین بیش از اندازه به حرف زدن ادامه دهند، بچه‌ها دیگر گوش نمی‌کنند. محققان نشان داده‌اند که مغز انسان فقط می‌تواند در یک زمان چهار تکه اطلاعات یا ایده خاص در حافظه کوتاه‌مدت خود نگه دارد. این میزان برابر با 30 ثانیه یا دو جمله می‌باشد.

نمونه بی‌اثر: «نمیدونم این ترم برای کلاس والیبال و باله‌ات چه باید بکنیم. مطمئناً نمیتونی هر دوی آنها را بروی چون کلاس والیبالت شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت 4 است که بعد برای آماده شدن برای کلاس باله وقت کافی نداری مگر اینکه وسایل آن کلاس را هم از قبل جمع کنی و با خودت ببری و این یعنی لباس‌هایت باید جمعه شسته شوند….»

ایده‌های مختلف زیادی در این پیام وجود دارد که باعث گیج شدن کودک می‌شود و این باعث می‌شود دیگر به حرف‌های شما گوش ندهد. همچنین، لحن کلی این پیام منفی و مضطربانه است که باعث می‌شود کودک با استرس و تردید واکنش دهد. لازم نیست همه این اطلاعات یکدفعه به کودک داده شود. درعوض آن را به قسمت‌های مختلف تقسیم کنید تا قابل‌هضم‌تر باشد. قبل از اینکه موانع را عنوان کنید، اجازه دهید اول کودک اولویت‌های خود را مطرح کند.

نمونه موثر: «اگر بخواهی این ترم، هم در کلاس والیبال هم باله شرکت کنی، مجبور می‌شوی که بلافاصله از یکی سر آن یکی بروی. بخاطر همین بهتر است بنشینیم و در این مورد تصمیم بگیریم.»

در این نمونه، مکالمه را به دو جمله محدود کرده‌اید و این باعث می‌شود درک آن برای کودک آسان‌تر باشد. درضمن هدف کلی را هم مطرح می‌کنید و در مرحله بعد تقاضا را مطرح می‌کنید (که بنشینید و درمورد موضوع حرف بزنید). و آخر اینکه میل خود به همکاری و در نظر داشتن نیازهای فرزندتان را نشان می‌دهید.

به جای اینکه زیاد حرف بزنیم و تاثیرگذار هم نباشد، می توانیم از جملاتی که باید به فرزندان خود بگویید، استفاده کنید.

غز نزنید:

متاسفانه والدین تلاش می کنند با غر زدن و ایراد گرفتن مدام از کودک ، رفتارهای او را اصلاح کنند. آنها مدعی اند که فرزندشان پیوسته رفتارهای نادرستی از خود نشان می دهد و در نتیجه آنها نیز ناچارند به طور مداوم واکنش نشان دهند.
گرچه ممکن است این استدلال منطقی به نظر برسد اما بیانگر آن است که بدرفتاری فرزند ما موجب می شود همیشه از دست او شاکی باشیم.
برای اصلاح فرزندمان راه های سودمندتری وجود دارد که همه آنها را به راحتی می پذیرند. اصولا همه معتقدند که غرزدن و شکایت کردن روش کاملا نادرستی برای تغییر رفتارهای کودک است.
این گونه رفتارها نشان می دهد که ما نتوانسته ایم تغییراتی را که می خواهیم ایجاد کنیم و احساسی که در این شرایط داریم بسیار شدیدتر است. به عبارت دیگر ما هیچ اهمیتی برای پاسخ به این پرسش که آیا غرزدن به عنوان روشی برای تغییر بدرفتاری های کودک موثر است یا خیر ، قائل نیستیم.
ما از کودک شکایت می کنیم نه برای اینکه او را اصلاح کنیم بلکه به دلیل ناموفق بودن تلاش هایمان در تغییر او و شدت عصبانیت ناشی از آن . غرزدن حقایقی را درباره ی ما آشکار می کند نه درباره ی فرزندان ما.
البته مشخص کردن رفتارهایی که بتوان آنها را غرزدن و ایرادگرفتن نامید ساده نیست. حتی اگر این گونه رفتارها به ما نسبت داده شوند تمایلی به پذیرش آن نداریم.
گاهی برای توجیه رفتارهای خود می گوییم که ما غر نمی زنیم فقط بد و خوب را برای فرزندمان مشخص می کنیم.در مجموع هر چه بیشتر کمال گرا و پرتوقع باشیم کمتر میتوانیم رفتارهای خود را بپذیریم.

رفتار صحیح با فرزندان

ما را در اینستاگرام دنبال کنید تا هر روز با مطالب مهم، زندگی تان را بهبود دهید.

لینک اینستاگرام

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دکتر زهره واثقی، مشاور و روانشناس خانواده و زوج درمانگر، متخصص در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، اختلافات زناشویی،اضطراب، مشاوره تربیت کودک،اختلالات یادگیری کودک و آموزش مهارت های زندگی هستند و با توجه به سوابق زیادی که در زمینه های مختلف درمان گری دارند می توانند بهترین راهکارها و راه حل ها را برای شما ارائه دهند.دکتر زهره واثقی یکی از بهترین روانشناسان در شمال تهران هستند.
دکتر روانشناس خانم دکتر زهره واثقی
مقالات منتشر شده:

آخرین نوشته‌ها

تماس با ما

02166703576 - 02122214949
راه های ارتباطی با دکتر زهره واثقی
دسترسی سریع به مقالات
فهرست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x