مذاکره کردن یکی از مهارت های اساسی برای داشتن یک زندگی موفق است که زوجین باید آن را بیاموزند و در زندگی به کار بگیرند. مذاکره با همسر از اصولی ترین ارتباطات بین زوجین است. هر زمان شما در مورد شیوه تربیت کودکتان، یا این که تعطیلات را به کجا بروید، کارهای خانه را  چگونه تقسیم کنید، یا پولتان را به چه شکلی خرج کنید، حرف می زنید، در واقع مذاکره می کنید.
افراد بیشتر از آن که با مدیران خود مذاکره کنند، با همسران خود مذاکره می کنند. مذاکره یک نوعی خاص از ارتباط است و یک مهارت به شمار می‌رود.
برای یادگیری قوانین مذاکره با همسر خود، تا آخر این مقاله با ما باشید تا یک مذاکره کننده ی خوب و کارآمد در روابط خود داشته باشید و بتوانید بدون ناراحت کردن همسرتان در بیشتر موارد به هر آنچه که می خواهید دست یابید.

قوانین مذاکره

 

خیلی از ما مذاکره با همسر مان را بلد نیستیم و حتما برای شما هم اتفاق افتاده زمانی که می خواهید با کسی مذاکره کنید به جای حل کردن موضوع به آن دامن می زنید و اوضاع از قبل هم بدتر می شود! مهم ترین علتش هم آشنا نبودن با فنون مذاکره با طرف مقابل است.

وقتی شما درباره قوانین مذاکره با همسر تان چیزی نمی دانید این طبیعی است که نتوانید ارتباط درست و منطقی با طرف مقابلتان بگیرید و حتی درحل و فصل کردن بسیاری از مسائل کوچک هم عاجز خواهید ماند و در یکی از همین جر و بحث های ساده زن و شوهری حرف هایی را بر سر زبان می آورید که نباید بیاورید و زندگی تان بدتر از همیشه خواهد شد.

قوانین مذاکره با همسر:

1- مذاکره با همسر در زمان مناسب :

همسرتان خسته از 10 ساعت كار به خانه بازگشته و به محض ورود از او مي‌خواهيد در مورد موضوعي مهم تصميم بگيرد؟ مطرح كردن موضوعات مهم در زمان خستگي، يكي از اشتباهات بزرگ اما رايج در زندگي زناشويي است. زماني كه او كار دشواري را به پايان رسانده، توانايي متمركز كردن ذهنش روي موضوعات حساس را ندارد و ممكن است با انتخاب كلمات نامناسب يا درك نكردن جملات شما سوء‌تفاهم ايجاد كند. شما در زمان خستگي همسرتان، مي‌توانيد از موضوعات خنثي و روزمره صحبت كنيد اما توصيه مي‌كنيم در چنين شرايطي سراغ بحث‌هاي جدي و موضوعاتي كه بار عاطفي بالايي دارند، نرويد.

قوانین مذاکره

 

دوران قاعدگي يكي از بدترين زمان‌ها براي گفت و گوهاي حساس است. نوسان هورمون‌ها و شرايط نامساعد جسمي، مي‌تواند معناي كلمات را هم در ذهن افراد به شكل ديگري جلوه دهد. اگر مي‌خواهيد تصميم مهمي بگيريد يا اينكه در مورد موضوع چالش‌ برانگيزي با همسرتان به تفاهم برسيد، بهتر است چند روز صبر كنيد و در مطرح كردن ديدگاه‌تان عجله نكنيد. شايد خودتان متوجه نباشيد كه هورمون‌ها تا چه اندازه بر لحن كلام و حتي محتواي حرف‌هاي‌تان تاثير مي‌گذارند اما واقعيت اين است كه حساسيت و تحريك‌پذيري يك زن در دوران قاعدگي مي‌تواند يك مشكل ساده و قابل حل را به جنجال بكشاند يا از يك موضوع ساده، اتفاقي آزار‌دهنده و زجر‌آور بسازد.

2- خوب گوش کنید:

یکی دیگر از قوانین مذاکره با همسر، خوب گوش کردن است. اگر هیچ کدام از مذاکره کنندگان به یکدیگر گوش نکنند، بحث و جدل شروع می شود. در هر نوع مذاکره ای، اگر به یاد داشته باشید تا به خوبی به صحبت های شخص مقابلتان گوش دهید، بیشتر به نتیجه می رسید.

سعی کنید با گوش کردن به دنیای همسرتان وارد شوید و از چشم او به موضوع پیش آمده نگاه کنید. یعنی به شکل غیر تدافعی و غیر رقابت جویانه از خودتان بپرسید همسرم سعی دارد چه چیزی را به من بفهماند و روی چه مسئله‌ای در حرف‌های خود تاکید دارد. و بعد از مدتی که از صحبت‌ های همسر شما گذشت به او خلاصه‌ای از مطالبی که گفته را بیان کنید. با این کار همسر شما متوجه می‌شود که کاملاً به حرف‌های او گوش می‌کنید و به صحبت کردن ترغیب می‌شود

3- انتقاد ممنوع:

 

به دلیل این که به هنگام نقد کردن، عزت نفس فرد همسرتان مورد مخاطره قرار می گیرد، افراد معمولا در برابر نقد مقاوم هستند. بنابراین سعی کنید تا حد ممکن از روش های جایگزین استفاده کنید.

-مثلا به جای این که همسرتان را به دلیل رعایت نکردن نظم انتقاد کنید، هنگامی که نظم را رعایت می کند خیلی او را تقدیر کرده و از او تعریف کنید. این کار به مرور زمان، باعث می شود عدم رعایت نظم او کم رنگ شده و رعایت کردن نظمش بیشتر شود.

-قبل از نقد طرف مقابل، نیت تان را با خودتان مرور کنید! آیا واقعا قصد کمک به او و اصلاحش را دارید یا صرفا می خواهید دلتان خنک شود یا او را ضایع کنید؟! با خودتان رو راست باشید. چون نیت شما در صحبتتان حتما اثر گذار خواهد بود.

-قبل از نقد نقاط منفی او، حتما به نقاط مثبت اش فکر کنید و آن ها را به زبان آورده و به خاطر آن نقاط مثبت، تقدیرش کنید و با زبان تان هم عشق بدهید (نقاط مثبتی که ذکر می کنید و تقدیرتان واقعی باشد، چاخان نباشد!)

– حتی الامکان نقدتان را کوتاه و خلاصه و در حد ضرورت بگویید. یعنی نقدتان را شاخ و برگ های اضافی ندهید و آن را طولانی نکنید.

– مراقب باشید رفتارش را نقد کنید و نه شخصیتش را. مثلا نگویید “شلخته ای” بلکه رفتارش را مثلا این که هنگام خانه آمدن لباس هایش را روی تخت می اندازد یا جوراب و کیفش را کنار اتاق می اندازد نقد کنید.

– جملاتتان را با ضمیر “من” آغاز کنید و نه ضمیر “تو”. مثلا به جای این که بگویید “تو به ظاهرت نمی رسی و به آراستگی ات اهمیت نمی دهی.” بگویید: ” من دوست دارم بیشتر به خودت برسی.”

– رفتار منفی طرف مقابل را تعمیم افراطی ندهید. مثلا نگویید :”تو هیچ وقت حوصله ی حرف زدن نداری!” آیا واقعا هیچ زمانی نبوده که او با شما با حوصله حرف زده باشد؟

– مبهم صحبت نکنید و حرفتان را واضح و حتی با مثال بیان کنید. مثلا نگویید :”من از رفتارایی که با من داری راضی نیستم!”

4- در مذاکره با همسر تان، سرزنش ممنوع:

سرزنش‌کردن معمولا در قالب جمله‌هایی با ضمیر «تو» همراه است: «تو خواستی!»، «تو کردی!» و… . در بحث درباره‌ی مسائل مهم و حساس خانوادگی، این کلمه را از دایره‌ی واژگان‌تان پاک کنید. هروقت احساس کردید باید بگویید «تو»، درنگ کنید و عبارت «به‌ نظر من» را جایگزین کنید.

نصیحت کردن، جایگاه تساوی در مذاکره را تغییر می دهد و به عنوان روشی برای کنترل کردن افراد در نظر گرفته می شود. که مذاکره را از مسیر درست آن خارج می کند و ادامه ارتباط برای رسیدن به نتیجه متوقف می شود. پس سعی کنید تا از شما خواسته نشده از این روش استفاده نکنید.

5- در مذاکره با همسر خود، از دید هم به موضوع نگاه کنید:

 

گاهی می‌توانید تلاش کنید تا مشکلات را از دیدگاه دیگری ببینید و در نتیجه شرایط را بهتر کنید. مثلاً بگویید: «من حرف تو را نمی‌فهمم. کمکم کن بفهمم» یا «اجازه بده ببینم می‌توانم این مسأله را از نگاه تو ببینم».

برای مذاکره با همسر تان باید خود را جای او بگذارید. افرادی که تنها از زاویه‌ی دید خودشان به مسائل نگاه می‌کنند، معمولا پیش‌ داورانه برخورد می‌کنند. دیدِ باز و حساسیت در بررسی وضعیت از نگاه طرف مقابل بسیار مؤثر و راهگشاست. زوجین باید احترام و عشقی را که شایسته است، نثار یکدیگر کنند و تلاش کنند مسائل را از دید یکدیگر ببینند. بی‌توجهی به این امر می‌تواند به رابطه‌ شان آسیب بزند.

این جایگزینی کمک می کند تا شما بتوانید از زاویه دید همسرتان به موضوع نگاه کنید و قبل از بیان موضع خود، او را هم درک کنید و به این موضوع فکر کنید، که بیان موضع درخواستی شما چه تاثیری می تواند، بر جمع و وضعیت دیگران داشته باشد. زیرا بی توجهی به این مسئله ممکن است دیگران را دچار سوء تفاهم کند. یا به حقوق دیگران لطمه بزند.

6- نصیحت‌ کردن ممنوع:

هیچ‌ کس از شنیدن نصیحت خوشش نمی‌آید. تا وقتی از شما درخواستی نکرده‌اند، توصیه‌ هایتان را برای خودتان نگه دارید.  نصیحت‌ کردن ممکن است به‌ عنوان تلاش برای کنترل‌ افراد، محدود‌ کردن آزادی و برخی نیت‌های ناخوشایند دیگر برداشت شود. نصیحت‌ کردن چه به‌ حق و چه ناحق، رفتاری غیرانسانی، نشانه‌ی سلطه‌گری، ایراد گیری، بی‌ اطمینانی و تردید درباره‌ی موفقیت هدف‌ های بی‌ همتای ما جلوه می‌کند.

7- بر علایق هم متمرکز شوید:

تکنیک هایی وجود دارد که با مراجعه به درمانگر و آموختن و تمرین آن، می تواند به شما کمک کند تا به به تعارض ها و اختلافات تان به عنوان علایقی نگاه کنید که باید مورد بررسی قرار گیرد، نه مواضعی که باید از آن دفاع کنید. این یک اصل اساسی برای یک مذاکره ی موفقیت آمیز است.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید تا هر روز با مطالب خانم دکتر واثقی، بتوانید زندگی بسیار بهتری را رقم بزنید.
لینک اینستاگرام

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دکتر زهره واثقی، مشاور و روانشناس خانواده و زوج درمانگر، متخصص در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، اختلافات زناشویی،اضطراب، مشاوره تربیت کودک،اختلالات یادگیری کودک و آموزش مهارت های زندگی هستند و با توجه به سوابق زیادی که در زمینه های مختلف درمان گری دارند می توانند بهترین راهکارها و راه حل ها را برای شما ارائه دهند.دکتر زهره واثقی یکی از بهترین روانشناسان در شمال تهران هستند.
دکتر روانشناس خانم دکتر زهره واثقی
مقالات منتشر شده:

آخرین نوشته‌ها

تماس با ما

02166703576 - 02122214949
راه های ارتباطی با دکتر زهره واثقی
دسترسی سریع به مقالات
فهرست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x