خانواده : کلمه ای است که تصاویری از عشق، گرما و با هم بودن را به ذهن می‌آورد. با این حال، در زیر سطح این آب های به ظاهر آرام، می‌تواند جریان های زیرین اختلاف و سوء تفاهم وجود داشته باشد. پویایی خانواده می‌تواند پیچیده باشد و درگیری ها، اجتناب ناپذیر است. با این حال، هنگامی که این درگیری‌ها تشدید می‌شود و ارتباطات از بین می‌رود، این مشاوره خانواده است که می‌تواند به ایجاد پل به سوی شفا و درک در خانواده کمک کند.

فهرست مطالب

مشاوره خانواده درمانی 

خانواده درمانی ( family therapy ) اصطلاحی کلی برای تعدادی از رویکردهای درمانی که به جای جدا کردن افرادی خاص برای درمان انفرادی، همه خانواده را به عنوان یک کل در درمان شرکت می‌دهند.خانواده درمانی را می‌توان در چارچوب‌های بسیار گوناگونی بکار برد.

خانواده درمانی چگونه می تواند کمک کند؟ | مشاور خانواده دکتر زهره واثقی

مشاوره خانواده ، به انگلیسی Family counseling و خانواده درمانی در زبان انگلیسی family therapy و مشاور خانواده به انگلیسی Family counselor می‌باشد.

مشاوره خانواده نوعی روان درمانی است که به دنبال کاهش پریشانی و تعارض با هدف بهبود تعاملات بین اعضای خانواده است. این فقط در مورد حل مشکلات نیست، بلکه در مورد تقویت روابط و اطمینان از این است که هر عضو خانواده احساس کند شنیده می‌شود، درک می‌شود و ارزش دارد.

مشاوره خانواده درمانی نوعی درمان است که برای کمک به مسائلی طراحی شده است که به طور خاص بر سلامت روان و عملکرد خانواده‌ ها تأثیر می‌گذارد. مشاوره خانواده می‌تواند به تک تک اعضای خانواده کمک کند تا روابط قوی تری ایجاد کنند، ارتباطات را بهبود بخشند و تعارضات درون سیستم خانواده را مدیریت کنند.

مشاوره خانواده درمانی نه تنها از فرد در درمان حمایت می‌کند، بلکه به التیام زخم های به جا مانده از سال ها درگیری نیز کمک می‌کند، به ویژه زمانی که به عنوان بخشی از یک برنامه‌ی درمانی ساختاریافته باشد.یک خانواده متعهد، به افراد این امکان را می‌دهد که برای بهبودی و بازیابی خود تلاش کنند.

اگر خانواده شما دوران سختی را پشت سر می‌گذارد – چه استرس، عصبانیت یا غم و اندوه باشد – مشاوره خانواده درمانی می‌تواند تحولی در روند زندگی شما ایجاد کند. مشاوره خانواده می‌تواند به زوج ها، کودکان یا اعضای یک خانواده‌ ی بزرگ کمک کند تا با یکدیگر ارتباط بهتری برقرار کنند.

مشاور خانواده چگونه با مشاوره خانواده درمانی به شما کمک می‌کند؟

مشکلات در خانواده شما می‌تواند بر تمام زمینه های زندگی اعضای خانواده تأثیر بگذارد. شما و عزیزانتان ممکن است متوجه مشکلاتی در محل کار، مدرسه یا در تعاملات روزمره با افراد دیگر شوید.

مشاور خانواده بر رویکردهای سیستماتیک مشاوره خانواده تمرکز دارد که بر درک پویایی خانواده و توسعه استراتژی هایی برای ایجاد تغییر مطلوب و بهبود طیف گسترده ای از مسائل مربوط به روابط، سلامت روان و سازگاری زندگی در محیط خانواده تأکید دارد.

مشاوره خانواده درمانی با آموزش تکنیک های مقابله ای سالم و مثبت، تسهیل محیط شفابخش و تشویق اعضای خانواده برای حمایت از بهبودی عزیزانشان، به بازیابی و بهبود خانواده کمک می‌کند.

در حالی که واحد خانواده بر ایجاد مجموعه مهارت‌های جدید تمرکز می‌کند، فرد مورد علاقه آنها در درمان می‌تواند روی ایجاد تغییراتی که برای حفظ بهبودی نیاز دارد، از جمله بازسازی و ایجاد روابط سالم تمرکز کند.

– مشاوره خانواده امکانی را به شما می‌دهد تا در مورد نحوه تعامل خانواده خود بیشتر بدانید.

– روی مسائلی که تأثیر منفی بر خانواده شما دارد کار کنید و روند بهبودی را شروع کنید. 

– مشاوره خانواده درمانی می‌تواند تاب‌آوری و پیوندها را تقویت کند. 

– مهارت‌های مقابله و حل مسئله را بهبود بخشد.

– احتمال بهبودی طولانی‌مدت همراه با موفقیت را افزایش دهد و عملکرد و حمایت خانواده را بهبود بخشد.

برای بسیاری از افراد، حمایت خانواده می‌تواند متغیری باشد که بهبودی آن‌ها را تسریع می‌بخشد.وقتی احساس می‌کنید که مسائل خانواده‌ تان برای شما بزرگ‌تر از آن هستند که نمی‌توانید آن را مدیریت کنید – و در حال بهتر شدن نیستند – ممکن است وقت آن رسیده باشد که برای دریافت مشاوره خانواده درمانی به یک خانواده‌ درمانگر  متخصص مراجعه کنید. 

مشاور خانواده به کدام موضوعات خانواده درمانی می‌پردازد؟ 

خانواده درمانی می‌تواند به شما کمک کند تا راه های جدیدی برای مدیریت تنش ها ، درگیری ها و چالش ها پیدا کنید.برخی از مواردی که خانواده درمانگر می‌تواند به آنها کمک کند عبارتند از:

درگیری بین اعضای خانواده

سوء مصرف مواد یا اعتیاد

بیماری روانی یکی از اعضای خانواده

مشکلات مالی یا اختلاف نظر در مورد پول

مشکلات در مدرسه

مشکلات بین خواهر و برادر

مشکلات رفتاری کودکان

مراقبت از یکی از اعضای خانواده با نیازهای ویژه

رفع مشکلات با اعضای خانواده

بیماری یکی از اعضای خانواده یا مرگ در خانواده

خیانت

جدایی یا طلاق

چگونه برای حضانت مشترک فرزندان برنامه ریزی کنیم

و … 

چه کسانی شامل مشاوره خانواده می‌شوند؟

یکی از سوالاتی که اغلب مطرح می‌شود این است که “چه کسی می‌تواند در یک جلسه‌ی مشاوره خانواده شرکت کند؟” پاسخ کوتاه این است … بستگی دارد.

ما به طور کلی « خانواده » را به عنوان گروهی از افراد با پیوندهای خونی، زناشویی، فرزندخواندگی یا سایر پیوندهای عاطفی تعریف می‌کنیم. برای اکثر مردم، خانواده شامل نزدیک‌ترین یا مهم‌ترین اقوام در زندگی‌شان می‌شود؛ همسر ، مادر، پدر، پدربزرگ و مادربزرگ، فرزندان بزرگتر یا بالغ و غیره.

برخی از افراد از حمایت خانواده بیولوژیکی خود برخوردار نیستند، اما اجازه دهید واضح بگوییم: خانواده انتخابی شما، خانواده شما هستند. خانواده‌ ها به اشکال مختلفی تشکیل می‌شوند و می‌توانند شامل دوستان نزدیک و افراد مهم و هر کسی که فعالانه در زندگی خارج از درمان شما شرکت دارد، باشد. 

ایده این است که شبکه ای از پشتیبانی ها جمع آوری شود و همه در یک صفحه به نام خانواده قرار گیرند تا عزیزانشان بتوانند بهترین شانس ممکن برای بهبودی پایدار را داشته باشند.

تکنیک ها و مهارت های مشاوره خانواده 

مشاوره خانواده درمانی ممکن است در ابتدا دلهره آور به نظر برسد – از این گذشته ، احتمالاً شما با بیش از چند درگیری در رابطه با مسائل موجود در خانواده خود روبرو شده‌اید.

به یاد داشته باشید که هدف از دعوت شما برای حضور در مشاوره خانواده درمانی ، داوری یا انتقاد از شما یا از خانواده شما نیست. هر خانواده با مجموعه ای از چالش‌های منحصر به فرد خود مواجه است و مشاوره خانواده درمانی به سادگی یک ابزار، برای حمایت از یک نتیجه موفقیت آمیز برای کسی است که دوستش دارید.

 

درمانگر شما در مشاوره خانواده از رویکرد و تکنیک‌هایی مبتنی بر عوامل متعددی استفاده می‌کند، از جمله محل درمان عزیزتان، اهداف درمان و آمادگی خانواده برای تغییر. 

در مرکز مشاوره دکتر زهره واثقی مشاوران خانواده سوالاتی می‌پرسند، گوش می‌دهند و مشاهده می‌کنند تا درباره نحوه تعامل خانواده شما بیشتر بیاموزند، سپس هر جلسه را بر اساس نقاط قوت و نیازهای شناسایی شده راهنمایی کنند.

گاهی اوقات، خانواده‌ها به حمایت شدیدتر از مشاوره خانواده درمانی نیاز دارند. اگر این اتفاق بیفتد، درمانگر ممکن است اعضای خانواده یا کل خانواده را به منابع دیگری مانند کلاس های والدین، گروه حمایتی یا مشاوره فردی ارجاع دهد.

نکته مهم در مورد مشاوره خانواده درمانی این است که به درمانگر اجازه می‌دهد تا نیازهای منحصر به فرد خانواده شما را شناسایی کند و شما را به منابعی که برای شما مفید است متصل کند.

وظایف یک خانواده درمانگر

مشاور خانواده درمانگر یک رابطه مفید برقرار می‌کند.در مشاوره خانواده درمانی خانواده درمانگر به ایجاد همدلی و ارتباط بین اعضای خانواده و همچنین بین آنها و خودش، تلاش می‌کند. خانواده درمانگر از این ارتباط برای برانگیختن بیان تعارضات عمده و راه های مقابله استفاده می‌کند.

به تدریج، خانواده درمانگر تلاش می‌کند تا خانواده را به درک متقابل و دقیق تر از آنچه اشتباه است برساند.او این را از طریق یک سری مداخلات جزئی به دست می‌آورد.

درک کردن و فهمیدن همدیگر و تاثیر آن در زندگی زناشویی

خانواده درمانگر تا حدودی نقش شخصیت واقعی والد و منبع حمایت عاطفی و عناصر تامین کننده رضایت را که خانواده به آن نیاز دارد اما فاقد آن است، ایفا می‌کند. خانواده درمانگر نگرش ها، عواطف و تصاویر مناسب تری از روابط خانوادگی نسبت به خانواده معرفی می کند.

خانواده درمانگر در جهت نفوذ (ورود به درون) و تضعیف مقاومت ها و کاهش شدت جریان های مشترک تعارض، احساس گناه و ترس کار می‌کند. او این اهداف را عمدتاً با استفاده از تقابل و تفسیر انجام می‌دهد.خانواده درمانگر به عنوان یک ابزار شخصی برای آزمایش واقعیت ها برای خانواده عمل می‌کند.

در انجام این کارکردها، خانواده درمانگر طیف وسیعی از نقش ها را ایفا می کند، مانند:

یک فعال کننده

چلنجر

حامی

مترجم

یکپارچه ساز مجدد

مربی

ساختار درمانی در مشاوره خانواده درمانی

  • بررسی وضعیت روانی تک تک اعضای خانواده

  • بررسی تعاملات بین فردی بر اساس ماتریس هویت

  • تشکیل ساختار خانواده بر اساس تعامل اجتماعی

  • توسعه خانواده و پاسخگویی به نیاز اعضای خانواده

  • در نظر گرفتن الگوهای رشد خانواده به عنوان یک نهاد (یا یک کل منسجم)

 

مهارتها و موضوعات خانواده درمانی 

در طول هر جلسه، شما و اعضای خانواده تان روش های جدید کنار آمدن و ارتباط را یاد خواهید گرفت. برخی از زمینه های تمرکز عبارتند از:

مهارت های ارتباطی 

مهارت ارتباطی شامل حل مسئله، بیان احساسات به روش های سالم و تمرین ارتباط مستقیم در حین استفاده از مهارت های گوش دادن فعال می‌باشد.

تنظیم هدف

مدیریت رابطه خود با عزیزتان به گونه‌ای که از بهبودی و روند درمان پشتیبانی  و حمایت کند، نقش‌های رابطه را دوباره تعریف کنید، و مرزها را برای حرکت رو به جلو تعیین کنید.

تغییرات رفتار

تغییر رفتار و الگوهای رفتاری ناسالم که بر خانواده و عزیزان شما تأثیر گذاشته است. یادگیری الگوهای رفتاری جدید می‌تواند به بهبود خانواده کمک کند و فرد مورد علاقه شما را در بهبودی تشویق کند.

بازسازی اعتماد 

محیط امنی را با حمایت درمانگر به اشتراک بگذارید و شروع به بازسازی اعتمادی کنید که از سال ها درگیری از بین رفته است.

ترمیم دلبستگی ها  

یادگیری راه هایی برای بهبود رابطه و کشف چگونگی ارتباط با روش های سالم تر.
خانواده درمانی با هدف کمک به خانواده ها برای بهبود و ایجاد راه های جدید و سالم تر برای تعامل و حمایت از یکدیگر در حالی که عزیز آنها به سمت بهبودی عمیق تر می‌رود، کمک می کند.

در طول خانواده درمانی چه اتفاقی می افتد؟

ابتدا، درمانگر شما با همه اعضای خانواده صحبت می‌کند تا به آنها کمک کند تا بفهمند چه اتفاقی در حال رخ دادن است.خانواده درمانگر سؤالاتی در مورد اینکه هر فرد از زمانی که مشکل شروع شده است چگونه مشکلات را می‌بیند؟چگونه خانواده تا کنون سعی در مدیریت همه چیز داشته است؟ می پرسد.

در مرحله‌ی بعد مشاوره خانواده درمانی ، خانواده درمانگر برنامه درمانی را تنظیم می کند. هدف مشاوره خانواده درمانی بهبود تعارضات در خانواده است، نه اینکه کسی را به خاطر مسائل مقصر بدانیم.

خانواده درمانگر در مشاوره خانواده به اعضای خانواده کمک می‌کند تا بهتر ارتباط برقرار کنند، مشکلات را حل کنند و راه های جدیدی برای همکاری با یکدیگر پیدا کنند. مشاوره خانواده درمانی همیشه نمی‌تواند مشکل را برطرف کند. اما می‌تواند به اعضای خانواده مهارت های جدیدی برای عبور از موقعیت های دشوار به روش های سالم تر بدهد.

مشاوره خانواده درمانی نیازی به زمان زیادی ندارد. میانگین مشاوره خانواده درمانی حدود 12 جلسه است. اینکه چند وقت یکبار با یک خانواده درمانگر ملاقات می‌کنید و به تعداد جلساتی که نیاز دارید بستگی به مسائل خاصی دارد که در درمان روی آنها تمرکز می‌کنید.

سایر گزینه های حمایت از خانواده

خانواده درمانی تنها راه برای مشارکت در درمان یک عزیز نیست. برخی از برنامه‌ها، فرصت‌های دیگری را برای مشارکت ارائه می‌دهند، از جمله آموزش خانواده و گروه های حمایت از خانواده.

آموزش خانواده

در حالی که ممکن است آموزش خانواده مانند خانواده درمانی به نظر برسد، آموزش خانواده شامل اهداف متفاوتی است. خانواده درمانی یک فضای خصوصی و امن برای رسیدگی به مسائل رفتاری و عاطفی است. آموزش خانواده یک فرآیند گسترده و مبتنی بر آموزش است که بر کمک به خانواده در مورد آنچه که عزیزشان تجربه می‌کند و آنچه می‌توانند انتظار داشته باشند، بیاموزند.

آموزش خانواده می‌تواند به خانواده ها کمک کند تا بینش بیشتری در مورد موارد زیر بدست آورند:

یک بیماری روانی خاص (مانند افسردگی، اضطراب)

اعتیاد

ریکاوری

بازیابی گذشته

حمایت کردن

روند درمان

چه چیزی باید انتظار داشت

روند درمان چگونه کار می‌کند

پس از درمان چه انتظاری باید داشت

منابع سلامت روان و اعتیاد

خانواده ها می‌توانند از طرق مختلف به آموزش خانواده دسترسی داشته باشند، از جمله جلسات با مربی خانواده، جلسات آموزشی گروهی چند خانواده ، فیلم‌ها، کتاب ها یا بروشورها.

گروه های حمایت از خانواده

داشتن کسی که مسیر شما را پیموده باشد و تنش‌ها و درگیری‌های شما را درک کند، بسیار ارزشمند است. گروه های حمایت از خانواده، خانواده ها را در مراحل مختلف فرآیند گرد هم می‌آورند. گروه‌های حمایتی به اعضا خانواده اجازه می‌دهند تا موفقیت‌ها و شکست‌های خود را به اشتراک بگذارند، مشاوره ارائه دهند، درخواست حمایت کنند یا از دیگرانی که در مسیر مشترک هستند حمایت کنند.

خانواده درمانی در مرکز مشاوره دکتر زهره واثقی

هنگامی که اعضای خانواده کار خود را برای رشد و یادگیری انجام می‌دهند، عزیز آنها در درمان نیز از مزایای درمانی بهره مند می‌شود. مراجعینی که با خانواده قوی در این فرآیند مشارکت دارند، احتمال بهبودی طولانی مدت بیشتری دارند.

سیستم خانواده بر پایه و اساس سبک های دلبستگی، ارتباطات و مرزها استوار است. برای بسیاری از ما، سیستم خانواده جایی است که درد و اختلال زیادی را تجربه می‌کنیم. خبر خوب این است که برای شما و خانواده‌ تان امید وجود دارد – می‌توانید بر گذشته غلبه کنید.

در مرکز مشاوره دکتر زهره واثقی ، ما بر این باوریم که شفای خانواده، پایه و اساس بهبودی طولانی‌مدت را می‌سازد. ما یک برنامه جامع و فشرده خانواده درمانی ارائه می دهیم که حمایت، راهنمایی و آموزش مورد نیاز برای بهبود سیستم خانواده را پرورش می‌دهد. خانواده شما می‌توانند دوباره به هم متصل شوند و پیوند شما را با هم تقویت کنند.

تیم خانواده درمانگران اختصاصی ما می‌توانند با خانواده شما از هر کجا ملاقات کنند. ما جلسات حضوری و آنلاین را برای مراجعین و خانواده ها را در خدمات خود گنجانده ایم و خدمات پس از انتقال به خانه،نیز ادامه می یابد.

برای آشنایی با خانواده درمانی در مرکز مشاوره دکتر زهره واثقی ، با تماس با شعبه خ اندرزگو در قیطریه تهران و یا شعبه خ انقلاب اسلامی وقت مشاوره خود را رزرو کنید. با هم، به شما و خانواده‌تان کمک می‌کنیم تا راه خود را پیدا کنید.

چگونه یک مشاور خانواده درمانگر پیدا کنیم؟

راه‌های زیر را برای یافتن یک خانواده درمانگر امتحان کنید:

  • از پزشک مراقبت های اولیه خود، برای معرفی مشاور خانواده درمانگر کمک بخواهید.

  • در اینترنت در خصوص یک مشاور خانواده درمانگر در منطقه خود جستجو کنید.

  • با شرکت بیمه درمانی خود تماس بگیرید و لیستی از درمانگران را بخواهید. ممکن است بتوانید لیست را به صورت آنلاین پیدا کنید.

  • ببینید آیا دوستان،آشنایان یک مشاور خانواده درمانگر برای توصیه دارند یا خیر.

با این سوالات ببینید آیا این مشاور خانواده درمانگر برای شما مناسب است یا خیر ؟ 

آیا در مشاوره خانواده درمانی آموزش دیده اید؟

آیا تجربه ای در مورد مسائل خاص خانواده دارید؟

دفتر شما کجاست؟ 

ساعت کاری شما چگونه است؟

هر جلسه مشاوره خانواده درمانی چقدر طول می کشد؟

به نظر شما به چند جلسه مشاوره خانواده درمانی نیاز داریم؟

آیا با بیمه درمانی من طرف قرارداد هستید؟

هزینه هر جلسه مشاوره خانواده درمانی چقدر است؟ 

آیا باید هزینه مشاوره خانواده درمانی را از قبل پرداخت کنم یا برای هر جلسه پرداخت کنم؟

انواع روش‌ها در مشاوره خانواده درماني

١- روش درمان استراتژیک

فرض اصلی مشاوره خانواده درمانی، به روش درمان استراتژیک این است که نحوه عملکرد و تعامل خانواده نقش اساسی در بروز علائم مشکلات در کودک دارد. با تغییر نحوه عملکرد خانواده، این روش درمان عواملی را که موجبات بروز مشکلات رفتاری را فراهم می کند کاهش می‌دهد و به محافظت از کودکان در برابر مشکلات آینده کمک می‌کند.

٢- روش درمان سیستماتیک

درمان سیستماتیک بر تعاملات و روابط بین گروه و خانواده تمرکز می‌کند و به آنها کمک کند تا مشکلات را حل کنند و ادامه دهند. این روش به همه اعضای گروه این فرصت را می‌دهد تا احساسات خود را کشف کنند و آنچه را که فکر می‌کنند در یک محیط امن و بدون قضاوت بیان کنند.

٣- روایت درمانی

روایت درمانی در مشاوره خانواده درمانی چیست؟بیاموزید که روایت درمانی چیست و چگونه می تواند به شما کمک کند؟

روایت درمانی روشی درمانی است که فرد را از مشکل خود جدا می‌کند. افراد را تشویق می‌کند تا بر مهارت های خود تکیه کنند تا مشکلاتی را که در زندگی آنها وجود دارد به حداقل برسانند.

٤- روش درمان میان نسلی

مشاوره خانواده درمانی بین نسلی شکلی از درمان است که توسط روانپزشک موری بوون توسعه یافته است. تصدیق می‌کند که پویایی خانواده و تک تک اعضای آن تحت تأثیر نسل های قبلی است. الگوهای رفتاری را می توان از نسلی به نسل دیگر منتقل کرد.

٥- ارتباط درمانی

ارتباط درمانی در مشاوره خانواده درمانی معمولاً شامل صحبت در مورد احساسات، خواسته ها و انتظارات در یک محیط امن و غیر تهدید کننده است. از طریق ارتباط درمانی در مشاوره خانواده درمانی ، زوج ها می‌توانند یاد بگیرند که بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و همچنین می‌توانند علائم احتمالی دشواری در روابط خود را تشخیص دهند.

انواع رویکردها و نظریه‌ها در خانواده درمانی روی جنبه ارتباطی مشکلات انسان تأکید دارند.مشاوره خانواده درمانی اغلب توسط درمانگران ازدواج ( زوج درمانگر ) و مشاوران خانواده (LMFT) ارائه می‌شود.خدمات مشاوره خانواده به هر کسی که نیاز به صحبت در مورد مسائل دشوار خانواده دارد کمک می کند.

مشاور خانواده درمانی چگونه کار می کند؟

درمانگرانی که به طور خاص در زمینه مشاوره خانواده درمانی آموزش دیده اند، به صورت حضوری یا مجازی با خانواده شما ملاقات می‌کنند. آنها شما را در جلسات خود راهنمایی می‌کنند و تعاملات سالم را تسهیل می‌کنند.

جلسات مشاوره خانواده درمانی می‌تواند اغلب از طریق مشاوره آنلاین یا تلفنی انجام شود تا فاصله مانعی برای درمان نباشد. خانواده درمانی ممکن است پس از انتقال به خانه با برنامه ریزی مراقبت های پس از آن ادامه یابد.

اگر خانواده درمانی از روز اول شروع نشود، تعجب نکنید. راه رفتن از دریچه درمان، به خصوص برای اولین بار، می‌تواند طاقت فرسا باشد. سازگاری به زمان نیاز دارد.

زمانی که عزیزی که با اعتیاد یا مشکلات روانی دست و پنجه نرم می‌کند وارد درمان شود و شروع به پیشرفت کند، خانواده درمانی بسیار مفید است. ایجاد یک محیط ایمن و درمانی، اولین گام در بهبود است و درمانگر عزیزتان به شما اطلاع خواهد داد که چه اتفاقی برای واحد خانواده خواهد افتاد.

شماره بهترین مشاوره خانواده

نتیجه گیری : قدرت تحول بخش مشاوره خانواده

مشاوره خانواده فقط حل مشکلات نیست بلکه در مورد تقویت روابط است.هدف مشاوره خانواده ایجاد یک فضای امن است که در آن هر یک از اعضای خانواده احساس کنند شنیده شده و ارزشمند هستند. این در مورد پرورش تفاهم، همدلی و عشق در میان اعضای خانواده است.

از طریق مشاوره خانواده، خانواده ها می توانند از چالش های خود عبور کنند و در این فرآیند قوی تر شوند. این یک فرآیند برای شفا، رشد و تحول است که می‌تواند کیفیت زندگی خانواده و رفاه هر یک از اعضای خانواده را افزایش دهد.

در پایان ، مشاوره خانواده ابزاری قدرتمند است که می‌تواند به خانواده ها کمک کند تا شکاف های سوء تفاهم را برطرف کنند ، ارتباطات سالم تری داشته باشند و ارتباطات قوی‌تری را تقویت کنند. این یک سرمایه گذاری ارزشمند برای هر خانواده ای است که مایل است روابط خود را بهبود بخشد و از طریق چالش های زندگی مشترک عبور کند.

سخن پایانی :

کمک گرفتن از مشاوره خانواده یا مشاور خانواده درمانگر در مراحل اولیه برای جلوگیری از به بن‌بست رسیدن درگیری‌ها مفید است.

خدمات مشاوره خانواده ، مشاوره و راهنمایی در مورد مشکلات روابط را، به کل خانواده و زوج‌ ها ارائه می‌دهد. اکثر افراد برای مشاوره و صحبت در مورد مشکلات روزمره یا زمانی که مشکلات،درگیری‌ها یا بحران هایی در خانواده وجود دارد به خدمات مشاوره خانواده مراجعه می‌کنند.  

اگر شما علاقه‌مند به دریافت مشاوره خانواده درمانی هستید،می‌توانید برای دریافت نوبت مشاوره خانواده با خانم دکتر زهره واثقی در مرکز مشاوره شعبه قیطریه یا میدان انقلاب تماس بگیرید.

سوالات و پاسخ های خانواده درمانی دکتر زهره واثقی

پرسش – اگر با خانواده خود مشکل دارید چه باید کرد؟
  • ✍ پاسخ خانم دکتر زهره واثقی :
  • سعی کنید بفهمید که چرا ممکن است آنها طوری رفتار کنند یا فکر کنند، این طرز فکر و رفتار می‌تواند بازتابی از خودشان باشد نه شما. 
  • عیب های خود را نیز بپذیرید. زمانی که سزاوار سرزنش هستید، آن را بپذیرید. سعی کنید مسائل خانوادگی را معادلات همه یا هیچ نبینید که در آن یک نفر اشتباه می کند و دیگری (شاید شما) درست است.
  • صبر کنید تا عصبانی نشوید تا در مورد این مشکل صحبت کنید. مشکلات خانوادگی می تواند بسیار دردناک باشد، به خصوص در زمان های خانواده محور، مانند تعطیلات. اگر اعضای خانواده شما در حال دعوا هستند، صبر کردن تا زمانی که همه آرام شوند می‌تواند به جلوگیری از تبدیل شدن مشاجره به یک خصومت تمام عیار کمک کند.
  • وقتی هنوز احساس ناراحتی یا احساسی دارید، مشکل خانوادگی را مطرح نکنید. اگر حتی یک شب هم صبر کنید، احتمالاً شدت احساسات تا حدودی فروکش می‌کند، حتی اگر هنوز ناراضی باشید.
  • انتظار به شما این امکان را می‌دهد که به جای احساس، منطقی به موضوع نزدیک شوید. اگر یک قدم به عقب بردارید و قبل از پرداختن به موضوع کمی به خود فرصت دهید تا فکر کنید، آنقدر احساسی با آن برخورد نخواهید کرد.
  • نزدیک شدن به کسی در هنگام عصبانیت، شدت را در شرایطی که قبلاً سخت است افزایش می دهد. دلیلی وجود ندارد که برای فردا منتظر نمانید، بنابراین تکانه فوری خود را کنترل کنید.
پرسش – چه کسانی باید در خانواده درمانی شرکت کنند؟
  • ✍ پاسخ خانم دکتر زهره واثقی :
  • خانواده درمانی ممکن است شامل همه اعضای خانواده یا فقط آنهایی باشد که توانایی و تمایل بیشتری برای مشارکت دارند. خانواده درمانگر معمولاً با برنامه ریزی، یک سری مصاحبه با اعضای خانواده نزدیک، از جمله کودکان، و اعضای مهم یا علامت دار خانواده (مانند پدربزرگ و مادربزرگ) خانواده را برای درمان ارزیابی می‌کنند. 
  • این به خانواده درمانگر اجازه می‌دهد تا تعیین کند که هر یک از اعضای خانواده مشکل را چگونه می‌بینند و برداشت های اولیه از عملکرد خانواده را تشکیل دهند. هنگامی که همزمان با چندین عضو خانواده ملاقات می‌کند، یک خانواده‌ درمانگر می‌تواند تفاوت‌ها را در شیوه‌های درک هر یک از اعضای خانواده از روابط ارزیابی کند و همچنین الگوهای تعاملی را که اغلب بازتاب تعاملات در خانه است، مشاهده کند.
  • اعضای خانواده‌های ناتنی که «خانواده‌های ترکیبی» نیز نامیده می‌شوند، فشارهای منحصر به فردی را در هر واحد خانواده جدید تجربه می‌کنند، از جمله انتظارات غیرواقعی، سردرگمی و تعارض، و مشکل در سازگاری. خانواده درمانی می تواند به همه اعضای خانواده از جمله کودکان و نوجوانان کمک کند تا با این مسائل کنار بیایند.
پرسش – چگونه اختلافات خانوادگی را حل کنیم ؟
✍ پاسخ خانم دکتر زهره واثقی :
  • آنچه را که می توانید و نمی توانید کنترل کنید بپذیرید
  • اجازه دهید هر گونه عصبانیت فروکش کند
  • سعی کنید دیدگاه سایر اعضای خانواده را درک کنید
  • درک کنید که چگونه بر کل خانواده تأثیر می گذارید
  • به جای «تو» از «من» استفاده کنید
  • تشخیص دهید که برخی از مسائل ارزش جنگیدن را ندارند
  • به صورت تیمی کار کنید
  • در صورت نیاز به دنبال کمک و مشاوره از یک روانشناس حرفه ای باشید
  • در نهایت تماس را به حداقل برسانید یا به طور کامل پایان دهید
پرسش – چرا باید به مشاوره خانواده فکر کنیم؟
  • ✍ پاسخ خانم دکتر زهره واثقی :
  • به طور کلی، هر کسی که بخواهد روابط آشفته را بهبود بخشد، می تواند از خانواده درمانی بهره مند شود. این شامل خانواده هایی با اعضایی با پیشینه های مختلف نژادی، فرهنگی و مذهبی می شود که در حال تربیت فرزندان هستند.
  • خانواده درمانی در رسیدگی به بسیاری از مسائل خاص، از جمله مشکلات زناشویی و مالی، تعارض بین والدین و فرزندان، و تأثیرات مسائل فردی (مثلاً سوء مصرف مواد یا افسردگی) بر کل خانواده مؤثر است. یک خانواده درمانگر توانایی خانواده را برای حل مشکلات و بیان افکار و احساسات با بررسی نقش‌ها، قوانین و الگوهای رفتاری خانواده به منظور شناسایی مسائلی که به تعارض کمک می‌کنند، بررسی می‌کند. خانواده درمانی ممکن است به شناسایی نقاط قوت خانواده، مانند مراقبت از یکدیگر، و نقاط ضعف، مانند مشکل در اعتماد کردن به یکدیگر کمک کند.
  • هدف نهایی خانواده درمانی کمک به اعضای خانواده برای بهبود ارتباطات، حل مشکلات خانوادگی، درک و مدیریت هر موقعیت خاص خانوادگی و ایجاد یک محیط خانه با عملکرد بهتر است.
فهرست