مشاوره قبل از ازدواج به مشاوره‌ای گفته می‌شود که به زوجین در آمادگی برای ازدواج کمک می‌کند. این جلسات به شما و همسر آینده‌تان اطمینان می‌دهد که رابطه سالم و محکمی دارید و شانس بهتری برای داشتن یک ازدواج سالم و رضایت بخش به شما می‌دهد.

فهرست مطالب

مشاوره قبل از ازدواج و مشاوره ازدواج

Premarital counseling & marriage counseling

مشاوره قبل از ازدواج با مشاور ازدواج معمولا در چند جلسه کوتاه انجام می‌شود و به زوجین پرسشنامه‌ها و تمرینات مختلفی برای درک بهتر یکدیگر و افزایش سازگاری آنها در رابطه فعلی و زندگی آینده داده می‌شود.

تفاوت مشاوره قبل از ازدواج و مشاوره ازدواج چیست؟

زوج هایی که به مشاوره ازدواج می‌آیند بیشتر بر ترمیم یا تقویت رابطه خود متمرکز می‌شوند، در حالی که زوج هایی که برای مشاوره قبل از ازدواج مراجعه می‌کنند بیشتر به دنبال بینش و ابزارهایی هستند که آنها را برای مسیر پیش رو مجهز و آماده کند.

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که ارزش‌های مشابهی دارند، ارتباط مؤثری برقرار می‌کنند و دوستی خوبی دارند، احتمالاً از رابطه عاشقانه خود لذت می‌برند و ازدواج پایداری می‌سازند. 

مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما و شریک زندگی‌تان کمک کند تا در مورد مسائل مهم ازدواج و زندگی زناشویی ، جایگاه خود را بررسی کنید. 

ممکن است یک زوج از قبل بدانند که خانواده و فرزندانی می‌خواهند، با این حال یک مشاور ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا شما بهتر در مورد دیدگاه خود از ازدواج ، خانواده و آنچه که هر یک به عنوان شریک زندگی و والدین آینده از یکدیگر انتظار دارید صحبت کنید.

زوج دیگری ممکن است تعجب کنند که چگونه می‌توانند به بهترین شکل یک حرفه و شغل بزرگ را مدیریت کنند و در عین حال ندانند چگونه می‌توانند ازدواج و زندگی زناشویی خود را در اولویت قرار دهند. 

برخی از مراجعان وارد رابطه با کودکان می‌شوند و نیاز به بحث در مورد استراتژی های موثر برای خانواده‌های ترکیبی دارند. 

مهم نیست که در چه موقعیتی هستید، مشاوره قبل از ازدواج فرصتی برای شناخت بهتر طرف مقابلتان است.

سؤالات مهم دیگری مانند تعریف وفاداری و تعهد در ازدواج ، نحوه تعامل با والدین خود، انتظارات شما در مورد شغل و حرفه ، نحوه خرج کردن پول و مدیریت امور مالی از موضوعاتی است که زوجین در مشاوره قبل از ازدواج درباره آنها صحبت خواهند کرد.

سوالات مشاوره قبل از ازدواج برای تسهیل بحث در مورد موضوعات مرتبط با ازدواج است.پرداختن به این موارد باید مسائل مربوط به مشاوره ازدواج و مشاوره قبل از ازدواج را قبل از تشکیل زندگی مشترک مورد بحث قرار دهد.

مشاوره قبل از ازدواج به کاهش اختلافات بعدی کمک می‌کند و همچنین به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که آیا یک تعهد بلندمدت الزام آور قانونی به نام ازدواج به نفع هر دوی شما است یا خیر.

وقتی قصد دارید با ازدواج بقیه عمرتان را با کسی بگذرانید، می خواهید بدانید که آیا با هم سازگار هستید. شما همچنین می‌خواهید مهارت‌هایی را برای حفظ سلامت ازدواج حتی در مواقع سخت داشته باشید. 

مشاوره قبل از ازدواج راهی برای ایجاد مجموعه مهارت‌ها و یادگیری نحوه صحبت در مورد موضوعاتی است که می‌تواند چالش برانگیز باشد.

در مشاوره قبل از ازدواج چه مواردی مطرح می شود؟

مشاوره قبل ازدواج چگونه است ؟

سوالات مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند شامل همه چیز و همه کس باشد! این فرصتی برای صحبت در مورد نگرانی ها و پرسیدن سوالات با موضوع ازدواج است. با خیال راحت در مشاوره قبل از ازدواج هر موضوعی را که مربوط به آینده خود با دیگری هست، مطرح نمایید.

هنگامی که قصد دارید بقیه زندگی خود را با ازدواج کنار هم بگذرانید، مهم است که برای مقابله با چالش های مربوط به زندگی مشترک خود آماده باشید. این مفید و ضروری است که بدانید شریک زندگی شما در مورد مسائل بزرگ و کوچک کجا ایستاده است. 

اغلب زوج‌ها تصور می‌کنند که در مورد ازدواج و مسائل زناشویی هم‌فکر هستند، اما زمانی را برای بحث درباره آن‌ها اختصاص نداده‌اند و ممکن است از این که بفهمند همسرشان نظری بسیار متفاوت با آنچه تصور می‌کردند، تعجب کنند. 

البته این بدان معنا نیست که شما برای ازدواج شخص نامناسبی را پیدا کرده‌اید! بلکه صحبت در جلسات مشاوره قبل از ازدواج فرصتی برای رشد و فرصتی برای بحث و حل و فصل هر چیزی است که به ازدواج و رابطه شما مربوط می‌شود و در آینده می‌تواند و ممکن است مشکل ساز شود.

مشاوره قبل از ازدواج به شما این فرصت را می‌دهد که حتی بیشتر در مورد همسر آینده خود و مهارت های صحبت در مورد موضوعاتی که ممکن است در ذهن و فکر شما نباشد بیاموزید. 

زوج درمانگر از شما سوالات مخصوص جلسات مشاوره قبل از ازدواج را می‌پرسد تا به تسهیل گفتگوهای صادقانه‌ای که ممکن است از آنها اجتناب کرده اید یا هنوز به آن فکر نکرده اید کمک کند. 

شما همچنین بینشی در مورد رفتار دیگران و همچنین رفتار خود کسب خواهید کرد و ابزارهایی را برای حل موثر تعارضات و بهبود ارتباطات در قبل و بعد از ازدواج خواهید آموخت.

بحث در مورد سؤالات قبل از ازدواج با شریک زندگی خود، در مشاوره‌ای که هنوز به آنها نپرداخته اید به شما این فرصت را می‌دهد که مکالمات دشوار یا موضوعاتی را که ممکن است هنوز به آنها رسیدگی نکرده اید بررسی کنید. 

مشاوره قبل از ازدواج روشی مفید برای کشف برخی از موضوعاتی است که صحبت کردن در مورد آنها مانند مذهب، پول، جنسیت، سلامت، شغل، فرزندان، تقسیم کار خانگی، بدهی، دوستان و خانواده بسیار دشوار است. 

این مکالمات به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که شما و شریک زندگیتان در مورد ازدواج در یک صفحه هستید.

مشاور قبل از ازدواج شما حتی ممکن است برخی از سوالات قبل از ازدواج را مطرح کند که شما هنوز به آنها توجه نکرده بودید.

مشاوره زوجین پیش از ازدواج می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا ارتباطات خود را قبل از ازدواج بهبود ببخشید و ابزارهای مورد نیاز برای انجام این گفتگوها را، به روشی موثر در طول زندگی مشترک خود به دست آورید.

مشاوره قبل از ازدواج چند جلسه است ؟

به طور متوسط اکثر زوج ها در 5 تا 10 جلسه مشاوره قبل از ازدواج شرکت می‌کنند.مشاوره پیش از ازدواج فرصتی برای رشد و فضایی برای رسیدگی به تعارض، به شیوه ای سالم و سازنده است.

بسیاری از زوج های متاهل پس از ازدواج، با استفاده از جلسات مشاوره به عنوان وسیله و راهی برای حفظ عادات سالم و تعمیق ارتباط خود با شریک زندگی خود، به درمان می‌پردازند.

زوج هایی که برای مدت طولانی با هم بوده اند،ممکن است تاریخچه گذشته بیشتری برای بررسی و رسیدگی یا حل درگیری و اختلاف نظرها داشته باشند. آنها ممکن است برای مدت طولانی تری درگیر مشاوره و درمان شوند.

زوج هایی که هنوز در مرحله ماه عسل رابطه خود هستند، ممکن است سابقه درگیری های گذشته نداشته باشند که نیاز به حل و فصل داشته باشد، با این حال می‌توانند از داشتن یک محیط ساختار یافته برای صحبت در مورد ازدواج و آینده مشترک خود بهره مند شوند.آنها ممکن است از مشاوره ازدواج به عنوان فرصتی برای بحث در مورد سوالات مهم قبل از ازدواج ، که هنوز کشف نکرده اند استفاده کنند.

زوج‌های دیگر ممکن است بخواهند از سپری کردن زمان با یک مشاور قبل از ازدواج برای بهبود ابزارهای ارتباطی و مقابله‌ای خود استفاده کنند. مقدار زمانی که برای مشاوره قبل از ازدواج صرف می‌شود به شما و اهداف رابطه خاص شما بستگی دارد. 

مشاوره قبل از ازدواج به شما این فرصت را می‌دهد که از همان ابتدا روی موفقیت ازدواج خود سرمایه گذاری کنید.

آیا مشاوره قبل از ازدواج نیاز است؟

سوالات مشاوره قبل از ازدواج  را چگونه پاسخ دهیم ؟

هنگام پاسخ دادن به سوالات مشاوره قبل از ازدواج، صادق بودن مهم است. این می‌تواند ترسناک باشد، اگر از اختلاف نظر یا گفتگوهای دشوار احتمالی در آینده با طرف مقابل خود هراس دارید، باید بدانید هر چیزی که از آشکار شدنش می‌ترسید در نهایت در دراز مدت و زمانی که قصد دارید بعد از ازدواج برای زندگی با هم باشید، آشکار می‌شود. 

هدف مشاوره پیش از ازدواج این است که همه چیز را روی میز بگذاریم. یک ساعت در هفته مشاوره ازدواج می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر نتایج آینده شما داشته باشد.

ازدواج فرصتی برای تجربه یک ارتباط عمیق و طولانی مدت با همسرتان است. این مهم است که نشان دهید واقعاً چه کسی هستید و احساس راحتی کنید که آنچه را که از یک رابطه نیاز دارید بخواهید. 

تعارض می‌تواند ناراحت کننده باشد، اما می‌تواند فرصتی برای رشد و راهی برای تسهیل ارتباط عمیق‌تر باشد. ایجاد عادات خوب در ارتباط و نحوه تعامل با همسرتان، تشدید تعارضات و آسیب‌های ناشی از الگوهای منفی را در ازدواج کاهش می‌دهد.

مشاوره ازدواج می‌تواند به شما کمک کند ازدواج خود را با درک متقابل و اعتماد شروع کنید و برای رسیدگی به موضوعات ضروری مانند رابطه جنسی ، خانواده ، نگرانی های مربوط به تعادل شغلی و زندگی کاری، پول و فرزندان گام بردارید.یک مشاور ازدواج می تواند به شما کمک کند تا مکالمات ساختاری مرتبط با آینده‌ی خود داشته باشید.

آرامش کامل با پناه بردن به خدا

آیا مشاوره قبل از ازدواج ضروری است ؟

باید بدانید مشاوره ازدواج فقط برای زوج های متاهلِ در بحران نیست. خیلی از مراجعان تصمیم می‌گیرند در طول زندگی زناشویی خود به عنوان بخشی از روال خود مراقبتی شخصی ، رشد توسعه فردی و خانوادگی در جلسات مشاوره پس از ازدواج یا مشاوره خانواده درمانی شرکت کنند. 

شما و فردی که با او ازدواج می‌کنید در طول زندگی مشترک خود رشد می‌کنید و اوقاتی را در کنار هم خواهید داشت. باید بدانید همه ازدواج ها با مشکلات و دوران سختی روبرو خواهند شد. 

مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما کمک کند تا از ابتدا شروع کنید و از شما در حفظ سلامت رابطه خود در طول مدت حمایت کند. 

مشاور ازدواج توانایی‌هایی را برای پرداختن به داشتن مکالمات عاطفی به شما آموزش می‌دهد، محیطی امنی ایجاد می‌کند که بتوانید موضوعاتی را مطرح کنید که به شما در بهبود ارتباطاتتان کمک کند. این مهارت ها پس از ازدواج و در طول زندگی زناشویی به شما کمک خواهد کرد.

اگر می خواهید دقیقاً بدانید که وارد چه نوع زندگی خواهید شد؟ پس مشاوره قبل از ازدواج بهتون توصیه می شه. در مشاوره قبل از ازدواج یاد می‌گیرید که چطور با شریک خود ارتباط برقرار کنید و چگونه اهداف زندگی، خواسته ها و نیازهاتون در همسویی با شریکیتان را ترسیم کنید.

دریافت مشاوره قبل از ازدواج می تواند بینش رفتار با شریک زندگی در یک ازدواج و زندگی زناشویی را نشان دهد.مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا بر جنبه های مثبت رابطه خود تمرکز کنید تا جنبه های منفی . با مشاوره قبل از ازدواج رفتارهای ناکارآمد را از بین ببرید، مشاوره قبل از ازدواج می تواند رفتارها و الگوهای ناسالم را در یک رابطه شناسایی کرده و به اصلاح آنها کمک کند.

بهترین زمان مناسب برای شروع مشاوره قبل ازدواج چه زمانی است ؟ شما باید به محض شروع جدی در نظر گرفتن ازدواج و آغاز زندگی مشترک ، خانواده و روابط طولانی مدت، این مشاوره را شروع کنید تا در آینده از بروز مشکلات اساسی پیشگیری شود.

43 سوال مهم که قبل از ازدواج باید بپرسید 

43 سوال مشاوره ازدواج که هر زوجی باید قبل از ازدواج در مورد آنها صحبت کند.مشاوره قبل از ازدواج به شما فضایی را می‌دهد تا طرف مقابل خود را در سطحی عمیق تر بشناسید و به تعارضات به شیوه ای سازنده رسیدگی کنید.

خانواده به طرق مختلف تعریف می‌شود و تصور ما از خانواده بر اساس تجربیات گذشته خودمان است که ممکن است با آنچه شرکای ما تجربه کرده‌اند متفاوت باشد.زوج ها ممکن است بر اساس آنچه که توسط والدین‌شان برای آنها الگوبرداری شده است، فرضیاتی در مورد اینکه ازدواج چگونه خواهد بود داشته باشند.

هرچه بتوانید در مورد انتظارات خود و شریک زندگی‌تان گفتگوی بیشتری داشته باشید و در جایی که باورهای شما کاملاً همسو نیستند، سازش پیدا کنید، حرکت به جلو آسان تر خواهد بود. در اینجا تعدادی از سوالات مشاوره پیش از ازدواج را مطرح می‌نماییم : 

  • از چه چیزی در مورد شریک زندگی خود قدردانی می کنید؟

  • برای چه چیزی در رابطه خود ارزش قائل هستید؟

  • آیا در مورد کودکان هم نظری دارید؟

  • می خواهید چند فرزند داشته باشید؟

  • چگونه با خانواده خود ارتباط دارید؟

  • چگونه با خانواده شریک زندگی خود ارتباط برقرار می کنید؟

  • وقتی خانواده خود را دارید، چگونه با خانواده اصلی خود ارتباط برقرار می کنید؟

  • چگونه پول و امور مالی خانه خود را (مشترک یا جداگانه) مدیریت خواهید کرد؟

  • در مورد پس انداز پول و سرمایه گذاری چه احساسی دارید؟

  • چگونه فرزندان خود را تربیت خواهید کرد؟

  • رابطه جنسی شما چقدر مهم است؟

  • انتظارات شما در مورد صمیمیت و رابطه جنسی چیست؟

  • دوست دارید همسرتان چگونه عشق و علاقه خود را ابراز کند؟

  • ایده های شما در مورد تقسیم کارهای خانه چیست؟

  • رابطه شما با پول چیست؟

  • احساس شما در مورد داشتن یا مدیریت بدهی چیست؟

  • چگونه شغل خود را در رابطه با خانواده و ازدواج در اولویت قرار می دهید؟

  • چگونه با درگیری که قابل حل نیست برخورد می کنید؟

  • انتظارات یا مرزهای شما در مورد روابط خارج از ازدواج مانند روابط دوستانه یا همکار چیست؟

  • چه چیزی شما را برای ازدواج سازگار می کند؟

  • چرا ازدواج برای شما و رابطه تان مهم است؟

  • ازدواج و تعهد برای شما چه معنایی دارد؟

  • خیانت برای شما چه معنایی دارد؟

  • چه احساسی نسبت به دین دارید؟

  • اعتقادات مذهبی یا اعتقادات معنوی شما چقدر برای شما مهم است؟

  • چگونه به دین یا معنویت خود عمل خواهید کرد؟

  • آیا فرزندان خود را در دین یا سنت معنوی خود تربیت خواهید کرد؟

  • از همسر یا همسرتان چه انتظاری دارید؟

  • چه نوع حمایتی همسرتان در ازدواج انتظار دارید؟ (شخصی، مالی و عاطفی)

  • چگونه از همسر  خود حمایت خواهید کرد؟

  • اگر تصمیم بگیرید بچه دار شوید چگونه از آنها حمایت خواهید کرد؟

  • چگونه انتظار دارید به عنوان یک زوج متاهل با دوستان خود تعامل داشته باشید؟

  • آیا با انتخاب های سبک زندگی شریک زندگی خود (سلامت، رژیم غذایی، ورزش، استفاده از مواد، عادات خواب، فعالیت ها، سرگرمی ها، و انگیزه/موفقیت حرفه ای) موافقید.

  • چگونه همسر خود را در تصمیم گیری های مهم یا شخصی مشارکت می دهید؟

  • چگونه هویت شخصی خود را در ازدواج حفظ خواهید کرد؟

  • انتظار دارید چقدر زمان را با یکدیگر بگذرانید؟

  • چگونه اوقات فراغت خود را با هم و جدا از هم سپری خواهید کرد؟

  • چه احساسی نسبت به خرج کردن پول دارید؟ عادات خرج کردن شما چقدر سازگار است؟

  • ارزش های اصلی فردی شما چیست؟

  • ارزش های اصلی شرکای شما چگونه با ارزش های شما همسو می شوند؟

  • ازدواج شاد، دوست داشتنی و رضایت بخش را چگونه تعریف می کنید؟

  • الگوهای رابطه مثبت شما برای ازدواج چه کسانی هستند؟

  • ازدواج چه کسی را تحسین می کنید و چرا؟

چرا وقتی که بنده مدتی است طرف مقابل یا پارتنر خویش را می شناسم، از یک مشاوره برای شناخت او کمک بگیرم؟

اهمیت مشاوره پیش از ازدواج ، زمانی مشخص می شود که شما با مشاوره قبل از ازدواج در می‌یابید در آینده دچار چه چالش ها و مشکلاتی خواهید شد؟و چگونه باید آنها را حل کنید؟

در واقع مشاوره قبل از ازدواج ، قصد جلوگیری از ازدواج های ناموفق را دارد. کمک می‌کند تا شما علاوه بر شناخت خود، طرف مقابل‌تان را نیز بهتر بشناسید و بعد ازدواج کنید.صحبت های قبل از ازدواج، در حقیقت فرصتی را فراهم می کند تا طرفین ارتباط موثر با یکدیگر را بیاموزند و از همدیگر توقعات واقع بینانه ای داشته باشند.

سهم هر کدام از ما در ازدواج، 50 درصد می باشد. پس قبل از فکر کردن به طرف مقابل، اول باید خویش را شناخته و بعد به شناخت طرف مقابل بپردازیم.در مشاوره قبل از ازدواج ، وقتی شما محرک ها و نقاط ضعف تان را می شناسید، می توانید بر آنها غلبه و یا از آنها اجتناب کنید.

مراحل مشاوره پیش از ازدواج 

  • ابتدا باید یک شرح حال از طرفین در مورد سن، تحصیلات، باورهای دینی، اعتقادات، ارزش ها و اهدافشان از ازدواج پرسیده شود.

  • اطلاعاتی از اعتماد به نفس طرفین، برون گرا و درون گرا بودنشان دریافت و اینکه اگر احتمالا اختلال شخصیتی وجود دارد نیز بررسی شود.

  • در رابطه با مسایل مشترک مانند امور خانوادگی، ارتباطی، در رابطه با تمایل به داشتن فرزند، روابط جنسی، باید با همدیگر بحث کنید تا با دیدگاه های یکدیگر آشنا شوید.

مشاوره قبل از ازدواج، به شما یاری می‌دهد تا بینش بهتری نسبت به همدیگر پیدا کنید. زیرا زمانی که عاشق هستید، نکات مثبت یکدیگر را بیشتر دیده و نکات منفی همدیگر را یا نادیده گرفته یا بسیار کم رنگ می‌بینید.

در این مشاوره ها، شما با نقاط منفی یکدیگر آشنا شده و بعد تصمیم می‌گیرید که وارد زندگی شوید. یک مشاوره قبل از ازدواج ، معمولا بدون پیش داوری، همه این موارد را بررسی و به شما در شناخت یکدیگر کمک شایانی خواهد کرد.

دوره ی پیش از ازدواج، دوره مشاهده می باشد، نه تغییر.

اکثر افراد در ابتدا به این فکر می کنند که مواردی را که به آن علاقه نداریم را تغییر خواهیم داد ولی باید بدانند فقط در دوره پیش از ازدواج، باید بتوانیم یکدیگر را دیده و براساس آنچه که هستیم، تصمیم بگیریم، نه آنچه که قرار است در آینده باشیم.

 

مشاوره قبل از ازدواج در کلینیک مشاوره دکتر زهره واثقی به چه صورت است؟

  • مشاوره تلفنی و حضوری و آنلاین

  • جلسات درمانی به‌ طور منظم

  • درمان عاطفی متمرکز (EFT)

  • درمان متمرکز بر راه حل (SFT)

  • زوج درمانی پیش از ازدواج روان پویا.

  • زوج درمانی رفتاری (BCT)

  • مشاوره تشخیص.

  • در تمامی روش ها الزام رعایت حفظ محرمانگی و اطلاعات خصوصی مراجعه ‌کنندگان وجود دارد.

 

نمونه ای از مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج آنلاین با دکتر زهره واثقی

جهان همیشه در حال تغییر است و به دنبال آن نحوه ارائه خدمات روانشناسی نیز تغییر می کند.شما می‌توانید به روش‌های حضوری و غیر حضوری به مشاور روانشناس و رواندرمانگر دسترسی پیدا کنید.

در مشاوره آنلاین روانشناسی ، روش ارتباطی از طریق ارتباط ویدیویی، صوتی یا تلفنی (بسته به انتخاب شما) خواهد بود.مشاوره آنلاین کمک به سلامت روان را، از هر کجا و در هر زمان ممکن کرده است و آن را بیش از همیشه در دسترس قرار داده است.

تیم خانواده درمانگران اختصاصی ما می‌توانند با خانواده شما از هر کجا ملاقات کنند. ما جلسات حضوری و آنلاین را برای مراجعین و خانواده ها در خدمات خود گنجانده ایم و خدمات پس از انتقال به خانه، نیز ادامه می‌یابد.

ما در مکانی دلپذیر هستیم که در آن می‌توانید برای زندگی و روابط عاطفی خود کمک و مشاوره تخصصی از بهترین مشاوران دریافت کنید. ما دوست داریم شما را با یکی از مشاوران خود در ارتباط قرار دهیم تا به شما در برداشتن گام های بعدی در سفر زندگی کمک کند.

اگر در تهران حضور ندارید و یا اگر در تهران حضور دارید اما نمی خواهید موارد و مشکلاتی مانند ترافیک، آلودگی هوا، اتلاف وقت و … را داشته باشید می‌توانید از خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین و یا تلفنی استفاده نمایید.

فهرست