مشاوره طلاق توافقی به معنی كمک به زن و شوهر برای جدا شدن از یکدیگر نیست. بلكه مشاور سعی می‌كند با بررسی مشكلات زوجین و سنجش امکان نجات زندگی مشترک و بهبود رابطه زوجین راهنمایی‌های لازم را به آن‌ها ارائه دهد.

مشاوره طلاق توافقی چیست؟

اصولاً در جلسات مشاوره طلاق توافقی، مشاور روانشناس که تحصیلات تخصصی در این زمینه دارد، سعی در ایجاد صلح و سازش و حفظ بنیان خانواده و تحکیم آن دارد. در جلسات متعددی که با زوجین تشکیل می دهد، در پی حل و فصل اختلافات و آشتی دادن زوجین است.
در صورتی كه به این نتیجه برسد كه امکان ادامه زندگی مشترک وجود دارد، زوجین را تشویق می‌کند تا از مشاوره خانواده بهره‌مند شوند و به زندگی خود فرصتی دوباره دهند.
در نهایت اگر بعد از طی جلسات مشاوره طلاق توافقی زوجین با هم برای ادامه زندگی مشترک به توافق نرسند، مشاور،نامه مشاوره طلاق یا گواهی عدم انصراف از طلاق را جهت طرح دادخواست طلاق توافقی صادر خواهد کرد.
نکته ای که زوجین باید بدانند این است که درجلسات مشاوره طلاق توافقی حتما باید حضور داشته باشند و شرکت نکردن در جلسه مشاوره طلاق یاعدم حضور زوج در جلسه مشاوره طلاق  به معنی انصراف از درخواست مشاوره طلاق محسوب می شود و مشاور در این موارد، نامه مشاوره طلاق را که جهت ادامه روند طلاق توافقی لازم است را به آنها تحویل نمی دهد.

مشاوره طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله عنوان کردیم اولین و مهم‌ترین شرط در طلاق توافقی، رضایت هر دو طرف برای انجام طلاق است. برای انجام این نوع از طلاق، زوجین می‌توانند به کمک وکیل یا بدون کمک وکیل کار طلاق خود را انجام دهند.
چه در حالتی که با وکیل طلاق توافقی بگیرند و چه در حالتی که خودشان قصد انجام کار را داشته باشند، باید سر موضوعات مشترکی که بین‌شان وجود دارد به توافق برسند.
از شرایط طلاق توافقی باید به مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و تکلیف اموالی که بعد از ازدواج به کمک هم خریداری کردند اشاره کرد.تقسیم اموال بعد از طلاق نیز ممکن است بین زوجین مورد توافق قرار بگیرد.
در مورد مهریه و نفقه باید مشخص شود که به صورت کلی قرار به دریافت حق و حقوق مالی است یا بخشیدن آنها. اگر قرار به دریافت آنها است به چه میزان باید پرداخت شود؟
درمورد حضانت فرزند یا فرزندان باید شرط شود که فرزند تا چند سالگی با پدر و چند سالگی با مادر بماند. در صورتی که حضانت فرزند به صورت تمام مدت با یکی از والدین بود، باید درمورد ملاقات والد دیگر به توافق رسید.

جلسه مشاوره طلاق توافقی

در جلسه مشاوره طلاق توافقی، زوجین باید هر دو حاضر شوند. با توجه به آمار بالای طلاق در ایران به خصوص در کلان شهرها، برگزاری جلسات مشاوره قبل طلاق بیش از پیش حائز اهمیت شده است.
بسیاری از زوجینی که اقدام به جدایی توافقی می کنند ممکن است با کمک گرفتن از مشاور حاذق و دلسوز خانواده، مشکلاتشان حل شود و از طلاق منصرف شوند.
آسیب طلاق در مواقعی که زوجین فرزند مشترک نیز دارند به مراتب بیشتر و گاهی ممکن است برای اجتماع غیر قابل جبران باشد. به همین علت بعضی مواقع در جلسات مشاوره طلاق توافقی حضور فرزندان نیز ممکن است لازم باشد که مشاور در صورت صلاح این اقدام را انجام خواهد داد.

مراحل طلاق توافقی

در ادامه تمام مراحل طلاق توافقی را در ۸ گام ساده برای شما توضیح میدهیم:

گام اول: مشاوره‌های اجباری

با توجه به آخرین تغییرات موجود در استان تهران و بسیاری از استانهای کشور، اولین اقدام طلاق توافقی مراجعه به سامانه نوبت دهی طلاق و ثبت اطلاعات زوجین در این سامانه است.
سپس زوجین باید به مراکز غربالگری و مشاوره خانواده مراجعه نمایند و پس از انجام مشاوره‌های لازم، “گواهی عدم انصراف از طلاق” دریافت کنند.

گام دوم: تقدیم دادخواست

دومین گام برای انجام طلاق توافقی، تقدیم دادخواست طلاق به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است.
برای این منظور، زوجین یا وکلای ایشان باید به همراه مدارکی مانند: شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست خود را تقدیم نمایند.

گام سوم: تعیین وقت دادرسی

پس از تقدیم دادخواست طلاق توافقی، باید منتظر تعیین وقت حضور در دادگاه خانواده جهت رسیدگی به موضوع باشید.
تعیین وقت رسیدگی، بوسیله ابلاغ الکترونیکی در سامانه ثنا به اطلاع زوجین خواهد رسید. همچنین صدور ابلاغیه بوسیله ارسال پیامک‌هایی به اطلاع زوجین می‌رسد.

گام چهارم: حضور در جلسه دادگاه

اقدام بعدی، حضور زوجین یا وکلای ایشان در دادگاه خانواده در روز و ساعت تعیین شده در ابلاغیه به همراه مدارک لازم است.

گام پنجم: مشاوره در دادگاه

در این زمان پس از پرداخت هزینه مشاوره، زوجین یا وکلای آن‌ها به واحد مشاوره مستقر در دادگاه خانواده مراجعه می‌نمایند و مشاور خانواده با طرفین، مذاکره و در ابتدا سعی در مصالحه و سازش میکند .
در صورت موثر واقع نشدن اصلاح ذات البین و ارشاد و راهنمایی‌های مشاور خانواده و اصرار زوجین یا وکلای آن‌ها به وقوع طلاق، مشاورین خانواده با ذکر دلایل نسبت به مصلحت یا عدم مصلحت زوجین در خصوص تفریق و جدایی، اظهار نظر می‌نمایند.
سپس توافقنامه توسط مشاور خانواده تکمیل و به امضاء وی و طرفین می‌رسد و به زوجین یا وکلاء آنها تحویل داده می‌شود تا جهت صدور گواهی عدم امکان سازش به دادگاه ارائه نمایند.

 

مشاوره طلاق توافقی

توافقنامه معمولاً شامل موارد زیر است:
  • توافق و تعیین تکلیف در خصوص مهریه
  • نفقه زوجه
  • اجرت المثل
  • جهیزیه
  • حضانت فرزند
  • نحوه و تاریخ‌های ملاقات با فرزند
  • حضانت و نگهداری و نفقه فرزند و میزان و نحوه پرداخت آن
  • سایر حقوق مالی و غیر مالی طرفین

گام ششم: احراز باردار بودن یا باردار نبودن زوجه

احراز بارداری یا عدم بارداری زوجه از سوی دادگاه جهت صدور گواهی عدم امکان سازش الزامی است و برای این منظور ۳ راه زیر وجود دارد:
۱) اقرار زوجه
اقرار زوجه مبنی بر عدم بارداری زوجه که در اینصورت دادگاه با این اقرار اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می‌نماید اما اجرای صیغه طلاق در دفتر طلاق، منوط به آن است که زوجه قبلاً به آزمایشگاه پزشکی مراجعه نموده و پس از انجام آزمایشات پزشکی مربوطه، گواهی عدم بارداری را به دفاتر طلاق ارائه نماید.
۲) مراجعه به آزمایشگاه
قبل از مراجعه به دادگاه خانواده، زوجه به آزمایشگاه پزشکی مراجعه نموده باشد و گواهی عدم بارداری را از آزمایشگاه فوق اخذ و به دادگاه ارائه نماید که در اینصورت پس از صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه خانواده، با مراجعه زوجین به دفاتر طلاق، دفاتر فوق اقدام به اجرای صیغه طلاق می‌نمایند.
نکته ۱: در صورتی که زوجه باکره باشد، نیازی به اقرار زوجه به عدم بارداری و همچنین نیازی به ارائه گواهی عدم بارداری نیست. اما بجای آن زوجه باید با معرفی نامه دادگاه به پزشکی قانونی (فقط پزشکی قانونی و نه آزمایشگاه پزشکی و یا پزشکان دیگر) مراجعه نماید و پس از انجام آزمایشات و معاینات مربوطه، «گواهی سلامت بکارت» مبنی بر تایید دوشیزه و غیر مدخوله بودن را اخذ و به دادگاه ارائه نماید.
نکته ۲: در صورتی که زوجه یائسه باشد، نیازی به اقرار وی به عدم بارداری و همچنین نیازی به ارائه گواهی عدم بارداری نیست.
۳) اتفاق نظر زوجین بر وجود جنین
چنانچه زوجین بر وجود جنین اتفاق نظر داشته باشند، این موضوع در گواهی عدم امکان سازش ذکر می‌شود

گام هفتم: حضور مجدد در دادگاه

پس از اقدامات پیش گفته، زوجین یا وکلای آن‌ها به دادگاه خانواده مراجعه می‌نمایند و دادگاه با احراز علقه زوجیت و با توجه به مواردی همچون نظریه مشاور، محتویات پرونده و توافقات زوجین اقدام به صدور رای که همان گواهی عدم امکان سازش است، می‌نماید.

گام هشتم: مراجعه به دفتر طلاق

پس از صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه، زوجین یا وکلای آن‌ها ۳ ماه فرصت دارند تا با در دست داشتن گواهی عدم امکان سازش و مدارک لازم دیگر، به دفتر طلاق مراجعه نمایند و با جاری شدن صیغه طلاق و ثبت آن، مراحل طلاق توافقی به اتمام می‌رسد.
اگر تصمیم دارید مشاوره دقیق و تخصصی دریافت نمایید بهترین پیشنهاد این است که با دکتر زهره واثقی تماس بگیرید و یا نسبت به تکمیل فرم مشاوره اقدام نمایید.
در اینستاگرام ما را دنبال کنید تا هر روز با مطالب بسیار مفید خانم دکتر واثقی، بتوانید یه زندگی آرامبخش را تجربه کنید.
لینک اینستاگرام
دوست مهربانم،من با تمام وجود با گردآوری و تولید محتواهای غنی،پربار و رایگان کنارتون هستم تا از روابط شخصی و اجتماعی تون لذت ببرید و کانون زندگی زناشویی شما گرم تر و صمیمی تر رقم بخوره.
اگر فکر میکنید این محتوا تونسته رضایت شما رو جلب کنه، بیایید با انتشار و اشتراک گذاری این مقاله ما رو در رسیدن به هدفمون که همون داشتن یک زندگی شیرین و لذت بخش برای تمامی مردم ایران زمین است یاری رسانید.
کنارتون هستم با عشق
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دکتر زهره واثقی، مشاور و روانشناس خانواده و زوج درمانگر، متخصص در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، اختلافات زناشویی،اضطراب، مشاوره تربیت کودک،اختلالات یادگیری کودک و آموزش مهارت های زندگی هستند و با توجه به سوابق زیادی که در زمینه های مختلف درمان گری دارند می توانند بهترین راهکارها و راه حل ها را برای شما ارائه دهند.دکتر زهره واثقی یکی از بهترین روانشناسان در شمال تهران هستند.
دکتر روانشناس خانم دکتر زهره واثقی
مقالات منتشر شده:

آخرین نوشته‌ها

تماس با ما

02166703576 - 02122214949
راه های ارتباطی با دکتر زهره واثقی
دسترسی سریع به مقالات
فهرست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x