مشاوره بازی درمانی

  1. خانه
  2. مشاوره بازی درمانی

بازی درمانی چیست؟

بازی درمانی روشی برای برآورده کردن و پاسخگویی به نیازهای بهداشت روانی کودکان است و از طرف متخصصان به عنوان یک مداخله مؤثر و مناسب در برخورد با رشد مغزی کودکان شناخته شده است. به طور کلی در کودکان ۳ تا ۱۱ سال به کار گرفته می شود و راهی برای آنها فراهم می کند تا تجارب و احساسات خود را از طریق یک روند طبیعی، خود هدایت شونده و خود درمانی بیان کنند.

از آنجا که تجربیات و دانش کودک اغلب از طریق بازی ارتباط برقرار می کند، به وسیله ای مهم برای آنها شناخته می شود و خود را می شناسند. در واقع بازی درمانی نوعی مشاوره یا روان درمانی است که از بازی برای برقراری ارتباط و کمک به کودکان برای جلوگیری یا برطرف کردن چالشهای روانی استفاده می شود. تصور می شود این امر به آنها در ارتباط بهتر اجتماعی، رشد و نمو، مدولاسیون عاطفی و رفع تروما کمک کنند.

بازی درمانی را می توان به دو نوع اصلی و غیرمستقیم راهنمایی تقسیم کرد:
بازی درمانی غیرمستقیم:

روشی غیرقابل نفوذ است که در آن کودکان ترغیب می شوند از طریق بازی به دنبال راه حل هایی برای مشکلات خود باشند.

بازی درمانی مستقیم:

روشی است که شامل ساختار و راهنمایی بیشتر درمانگر است زیرا کودکان از طریق بازی با مشکلات عاطفی و رفتاری روبرو می شوند. این امر اغلب شامل یک مؤلفه رفتاری است و فرایند آن توسط درمانگر سریعتر اتفاق می افتد. اجرای بازی درمانی به احتمال زیاد به عنوان نوعی درمان شناختی رفتاری طبقه بندی می شود.

مشاوره بازی درمانی دکتر زهره واثقی

اگر شما نگران برخی رفتارهای کودکتان هستید و یا کودکتان در تعاملات اجتماعی اش دچار مشکل است و یا اینکه از حادثه ای رنجیده خاطر است و درگیر یک تروماست، می توانید با مراجعه به مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا، از خدمات بازی درمانی در جهت بهبود رشد شخصیتی و روانی کودکان بهره ببرید. این مرکز با کادری مجرب شما را در این امر یاری خواهد کرد.

ماهیت بازی درمانی شناختی رفتاری:

بازی درمانی شناختی رفتاری ( CBPT ) همان گونه که از نامش پیداست مداخلات شناختی رفتاری را در درون برنامه بازی درمانی می گنجاند. فعالیت های بازی و هم چنین ارتباط کلامی و غیرکلامی در حل کردن مشکلات کودک مورد استفاده قرار می گیرند. ( در فصول بعدی به نحوه ادغام مداخلات شناختی و رفتاری در بازی درمانی اشاره می شود.) بازی درمانی شناختی _ رفتاری فراتر از فنون شناختی و رفتاری است، اما با این حال چارچوب نظری اش بر اساس اصول شناختی _ رفتاری می باشد و به شیوه ای حساس به رشد تمام این اصول را با هم یک پارچه می کند. بازی درمانی شناختی _ رفتاری تاکید زیادی بر مشارکت در فرآیند درمان دارد، درحالی که بسیاری از درمان گران رفتارگرا برای این موضوع اهمیت چندانی قائل نیستند. عناصر شناختی و رفتاری درمان ممکن است اهداف گوناگونی داشته باشند، مداخلات رفتاری احتمالا کودک را برای سود بردن از درمان آماده کنند و ممکن است او را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار دهد. به طور مثال یک مداخله رفتاری مانند الگوگیری در شرایطی که درمان گر تنها قادر است به ابزارهای کلامی اتکا کند، اطلاعات مفیدی که در غیر این صورت برای کودک قابل دسترسی نبودند را فراهم می سازد. بنابراین الگوگیری، درمان را برای کودک قابل دستیابی می کند. هم چنین برخی از مداخلات رفتاری ( مانند شکل دهی و تقویت مثبت ) ممکن است تغییرات رفتاری را از طریق خصوصیات روان شناختی شان برانگیزند.

شناخت درمانی ممکن است چهارچوبی برای مشارکت کودک در درمان با تاکید بر موضوعاتی مثل کنترل، تسلط و احساس مسئولیت برای تغییرات رفتاری فراهم کند. با گنجاندن عناصر شناختی، کودکان ممکن است به مشارکت کننده ای فعال در تغییرات تبدیل شوند. به طور مثال وقتی به کودکان کمک می شود تا عقاید غیر منطقی خود را شناسایی و اصلاح نمایند ممکن است حس دانایی و قدرت را تجربه کنند. به نظر می رسد ادغام مداخلات شناختی و رفتاری و در نتیجه ان بهره بردن از نتایج مفید حاصل از هر دو رویکرد، روندی منطقی است. مطمئنا مطالعات تجربی بیشتری در مورد ویژگی های خاص CBPT مورد نیاز است.

دریافت مشاوره بازی درمانی

در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره دارید، با کارشناسان ما تماس برقرار کنید.

دکتر زهره واثقی ، مشاور‌ و روانشناس خانواده و زوج درمانگر، مشاوره پیش از ازدواج، مشاور کودک، اختلافات زناشوئی، اضطراب، اختلالات یادگیری کودک

فهرست