سن مناسب ازدواج از نظر روانشناسی

به طور کلی در سالهای گذشته، چه در کشور ما و چه در اکثر نقاط دنیا، میانگین سن ازدواج برای هر دو جنس مرد و زن افزایش یافته است. به طوریکه نتایج نظرسنجی ها درکشور آمریکا نشون میده که اکثر افراد معتقدن که 25 سالگی سن مناسب ازدواج دختره، در حالی که طبق این نظرسنجی بهترین سن ازدواج برای مردان 27 ساله.

درواقع دیدگاه مردم در مورد بهترین سن ازدواج بسیار تغییر کرده، که این موضوع بیشتر هم برای زنان صدق میکنه. به طور کلی، 20٪ از آمریکایی ها سن بسیار پایین را برای ازدواج زنان ترجیح میدن یعنی ( حداکثر تا 21 سالگی). در حالی که 12٪ سن بالاتر از 30 سال یا بیشتر رو ترجیح میدن. این درحالیه که فقط 11 درصد آمریکایی ها این نظرو دارن که مردان باید تا 21 سالگی ازدواج کنند، در حالی که تقریباً از هر سه مرد، یک مرد معتقده که تا 30 سالگی برای فکر کردن به ازدواج وقت داره.

فرهنگ ما و بهترین سن ازدواج در ایران

بقای یک ازدواج را میشه با فاکتورهای مختلف مثل مهارت های ارتباطی، کار گروهی و صمیمیت و… تعیین کرد. یه نکته مهم دیگه که باید قبل از ازدواج  بهش توجه کنید سن مناسب ازدواج است. ما جامعه ای هستیم که در اون اغلب افراد، محکوم به ازدواج کردن درست بعد از دانشگاه یا در بعضی از مناطق بلافاصله بعد از دبیرستان هستیم. بر اساس این فرهنگ اگه از نظم مربوطه پیروی نکنیم، احساس میکنیم که کار اشتباهی انجام میدیم. در نهایت تنها خودمان را شکست خورده میبینیم. هر چند در حال حاضر و به دلایل اقتصادی سن ازدواج در ایران افزایش یافته. اما نمیتونیم نقش فرهنگ مان رو در مشخص کردن این موضوع نادیده بگیریم.

بهترین سن برای ازدواج وقتیه که در زندگی شغلی و شخصی احساس اطمینان داشته باشید.

آیا سن ازدواج به عنوان یک نقطه قوت یا نقطه ضف عمل میکنه؟

با وجود تموم این موضوعات، ما نمیتونیم سن مناسب ازدواج رو به عنوان تنها عنصر لازم برای خوشبختی معرفی کنیم. چون عوامل دیگه ای هم در ثبات و موفقیت زندگی نقش دارن. مثل: زندگی مشترک قبلی و داشتن فرزند، وضعیت اقتصادی و اجتماعی، داشتن والدینی که طلاق گرفته اند، بلوغ عمومی و تعهد شخصی به زندگی زناشویی، داشتن نگرش ها و رفتارهای سالم و…

سن ازدواج زودهنگام و دیرهنگام و افزایش احتمال طلاق

به گفته روانشناسان در ازدواج های زودهنگام چون زوجین به بلوغ اجتماعی، فکری، شخصیتی و… نرسیدن، احتمال طلاق افزایش پیدا میکنه. البته عکس این هم برای افرادی که دیر ازدواج میکنن، امکان داره. در واقع، افرادی که ازدواج را به سن های بالاتر موکول میکنن، با کاهش شرکای بالقوه روبرو میشن. وضعیتی که ممکنه احتمال تشکیل زندگی با افراد غلط رو افزایش بده. به عبارت دیگه، ازدواج “خیلی دیر” هم ممکنه خطر داشتن یک رابطه آشفته رو بالا ببره. میتونیم بگیم زوج هایی که در اواسط بیست سالگی ازدواج میکنن، بهترین کار رو میکنن، چون این سن ازدواج زمانیه که شما کیفیت و ثبات رو با هم ترکیب میکنید و میدونید از زندگی چی میخواید. پس بهترین سن ازدواج برای بیشتر افراد همون موقع است.

شرایط مورد نیاز برای رسیدن به سن ازدواج

رشد جسمانی

هر دختر و پسری باید از نظر جسمی به بلوغ برسند. یعنی اینکه دختر و پسر توانایی جنسی داشته باشند. بررسی ها نشان می دهد دختران در سن ۱۳ تا ۱۴ سالگی بیشتر به بلوغ جنسی می رسند و همه دختران تا سنّ ۱۷ سالگی بالغ می شوند.

و در پسران هم از سنّ ۱۴ الی ۱۷ سالگی همگی به بلوغ جنسی می رسند. نخستین شرط برای ازدواج نیز بلوغ جنسی است که بیشتر در دختران ۱۵ سالگی و در پسران ۱۶ سالگی اتفاق می افتد. منظور از بلوغ جنسی این است که اندامهای جنسی دختر و پسر آمادگی مسائل زناشویی داشته باشند.

به عبارت دیگر بلوغ جنسی عبارت است از خواسته های فیزیولوژیکی و غریزی یک شخص و ازدواج جوابی است به خواسته ها و هر چه میان این دو سؤال و جواب فاصله بیشتر باشد عقده های روانی بیشتر است.

رشد عقلانی

حتما وقتی که شخصی رشد فکری لازم برای انتخاب همسر را پیدا نکرده است، نمی تواند اقدام به تصمیم برای ازدواج خود کند و همین طور قدرت تشخیص مصلحت یا فساد در ازدواج با شخص مورد نظر را ندارد، رشد فکری بعد از بلوغ جسمانی به سوی تکامل می رود. بعد از بحران های بلوغ، فرد استعدادها، توانائیها و امکانات محیطی خود را بهتر می شناسد و نسبت به شخصیّت خود بیشتر آگاهی پیدا می کند. در نتیجه تصمیماتش بیشتر از عقل سرچشمه می گیرد تا احساسات.

رشد عاطفی و احساسی

رشد عاطفی و احساسی یکی از شرایط لازم برای ازدواج است و دارای خوبی ها و مزیت های بسیاری است. مانند اینکه قدرت محرکه انسان است، عامل اتصال و پیوستگی و ملایم سازی انسانها و جوامع است، از مهمترین دلایل موفقیّت در زندگی زناشویی است. شخص از رشد عاطفی برخوردار است، مهار احساسات منفی و مثبت خود را در دست دارد. وی در نشان دادن خشم و ترس، گریه و شادی، محبّت و غیره در حد و حدود قبول شده جامعه عمل می کند، نه مثل یک کودک. رشد عاطفی هم مثل رشد عقلی به سنّ تقویمی نیست، بلکه به مقدار یادگیری، تجربه های شخص و از همه مهمتر تعامل عاطفی فرزند با والدین و دیگر بزرگسالان یاد می گیرد.

رشد اجتماعی

رشد اجتماعی ارتباط تنگاتنگی با رشد عقلی و رشد عاطفی دارد. انسان دارای چهار دنیای اجتماعی است: خانواده، مدرسه، شغل و دوستان که شخص را باید از نظر اجتماعی در آنها مورد بررسی قرار داد. شخصی که از رشد اجتماعی برخوردار است ارتباطات اجتماعی مانند ارتباط میان زن و شوهر را بهتر درک می کند، به دیگران احترام می گذارد، حقوق دیگران را محترم می شمارد، نقش، وظایف و مسئولیتهای مرتبط به خود را به درستی انجام می دهد.

رشد اخلاقی

روابط زناشویی مثل هر ارتباط اجتماعی دیگر میان افراد با در نظر گرفتن ارزشهای اخلاقی و معنوی زن و مرد است که باعث سعادت و معنویت زندگی آنها می شود. خیلی از امور و مسائل زندگی زناشویی در چهارچوب اخلاق و فضایل اخلاقی حل شدنی است و هر اندازه زن و شوهر در اخلاق و رفتار پسندیده مثل صداقت و گذشت، درستی و فداکاری و… خلاقیت داشته باشند زندگی آنها از سلامت و آرامش بیشتری برخوردار خواهد بود.

اهمیت مشاوره و ضرورت صحبت‌های قبل از ازدواج

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج برای داشتن یک زندگی خانوادگی سالم و پرانرژی و ساختن یک رابطه متعهدانه بسیار زیاد است. مسائل زیادی وجود دارد که زوجین باید قبل از ازدواج به آن بپردازند، رابطه قبل از ازدواج، صحبت های قبل از ازدواج  و حتی تست های روانشناسی قبل از ازدواج از جمله موارد مهمی است که پرداختن به آن ضروری به نظر می رسد. همراه با افق سلامت به بررسی مواردی می پردازیم که همواره جز دغدغه های مراجعان به این مرکز بوده است.

استرس قبل از ازدواج برای چیست؟

اجازه دهید از ابتدای کار شروع کنیم. بسیاری از افرادی که در شرف ازدواج هستند، استرس دارند. استرس قبل از ازدواج امر بسیار طبیعی و رایجی است که ممکن است سراغ هریک از زوجین بیاید. معمولا زوجین از روبرو شدن با مسئولیت های جدید ترس دارند و یا نگرانند که نتوانند به خوبی مشکلات به وجود آمده در رابطه را مدیریت کنند.

صحبت های قبل از ازدواج کمک بسیار بزرگ برای حل این قبیل نگرانی ها است. البته این صحبت ها در صورتی اثر بخش خواهند بود که در چارچوب حل مسائل مطرح شوند. شاید بسیاری از زوجین در رابطه قبل از ازدواج خود مشکل خاصی نداشته باشند، اما به محض ازدواج و قرارگیری در چارچوب خانواده مسائل رنگ دیگری به خود می گیرند.

مشاوره ازدواج

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج دقیقا در راستای کاهش استرس قبل از ازدواج و بهبود شرایط آتی زوجین است. زوجین در طی روند مشاوره می توانند تحت نظر یک درمانگر حرفه ای با نظرات یکدیگر آشنا شوند و به درک بهتری از انتظارات و رفتارهای یکدیگر برسند.

چرا اهمیت مشاوره قبل از ازدواج زیاد است؟

مشاوره قبل از ازدواج به منظور کمک زوجین برای پیشبرد رابطه قبل از ازدواج ارائه می شود. در این روش درمانی سوالات روانشناسی قبل از ازدواج مهمی مطرح می گردد. پاسخ زوجین به این سوالات و درک نحوه نگرش یکدیگر به مسائل باعث می شود تا آن ها بتوانند در آینده نه تنها از بروز مشکلات خود جلوگیری کنند، بلکه بتوانند مشکلات خود را به بهترین شکل ممکن رفع کنند.

ازدواج |

صحبت های قبل از ازدواج و سوالات روانشناسی قبل از ازدواج که توسط درمانگر مطرح می شود پیرامون مسائل زیر خواهد بود:

  • میزان صمیمیت، محبت و رابطه جنسی
  • مهارت های ارتباطی
  • امور مالی و مدیریت منابع
  • انتظارت، باورها و ارزش های زوجین
  • نقش کودکان
  • نحوه تصمیم گیری ها و حل اختلاف
  • نحوه برخورد با خشم و عصببایت
  • نحوه بروز و کنترل احساسات
  • چگونگی تقسیم نقش ها و وظایف در آینده

ازدواج 2 |

صحبت های قبل از ازدواج یک فرصت بسیار عالی برای زوجین است تا بتوانند توانایی خود را برای برقراری ارتباط موثر با یکدیگر تقویت کنند و و هم چنین توقعات واقع بینانه ای از یکدیگر داشته باشند. مشاوره قبل از ازدواج هم چنین روش های بسیار خوبی برای توسعه مهارت های حل تعارض و مساله زوجین است.

این نکته را مد نظر داشته باشید که ارزش ها و نظران زوجین نباید لزوما مطابق خواسته های یکدیگر باشند. گاهی دیده می شود که افراد با این عقیده ازدواج می کنند که بتوانند تمامی نیازهای عاطفی، مالی ، جنسی و … طرف مقابل را برآورده کنند. اما واقعیت این است که ممکن است در برخی موارد شرایط به گونه ای که دلخواه ما است پیش نرود.

درک تفاوت خواسته ها و تطابق آن با توانایی افراد، موجب کاهش استرس قبل از ازدواج زوجین می گردد. پس هرچه صحبت های قبل از ازدواج کامل تر و جامع تر باشد، می توانیم امیدوار باشیم که مشکلات آینده کم رنگ تر خواهد شد و خطر طلاق زودهنگام نیز کاهش خواهد یافت. این نکته خود دلیل دیگری برای درک اهمیت مشاوره قبل از ازدواج است.

تست های روانشناسی قبل از ازدواج چیست و چگونه انجام می شود؟

گاهی اوقات در طول جلسات مشاوره قبل از ازدواج مشاور تصمیم می گیرد تا از تست های روانشناسی قبل از ازدواج برای شناخت بهتر مخاطبان خود استفاده کند. تست های روانشناسی قبل از ازدواج می توانند به صورت پر کردن پاسخنامه و یا طی یک مصاحبه اختصاصی با هر یک از طرفین صورت گیرند. بررسی وجود اختلالات روانی، شیوه نحوه برخورد هر شخص با مسائل و مشکلات فردی افراد می تواند در تست های روانشناسی قبل از ازدواج مورد بررسی قرار گیرند.

فهرست