ویژگی های تیپ شخصیتی XSFJ

تیپ شخصیتی XSFJ عاشق برنامه ‌ریزی هستند و دوست دارند همه‌چیز را از قبل برنامه‌ریزی کنند. آنها از یک زندگی منظم لذت می‌برند؛ زندگی‌ای که در آن همه‌چیز به‌خوبی سازمان‌دهی شده باشد. این افراد به جزئیات توجه زیادی نشان می‌دهند. اگر اوضاع بهم‌ریخته باشد، نمی‌توانند آرام بنشینند تا وقتی‌که همه‌چیز را مرتب و کار خود را تکمیل کنند.

تیپ شخصیتی XSFJ منطقی و واقع‌بین هستند. در مواجهه با هر مسئله‌ای، رویکرد منطقی‌ای دارند و وظایف خود را با سرعتی ثابت جلو می‌برند. این افراد به‌راحتی قادر به تمرکز روی یک وظیفه و حذف تمام محرک‌های مزاحم هستند و اغلب به‌عنوان افرادی قابل‌اتکا و قابل‌اعتماد شناخته می‌شوند.

تیپ شخصیتی XSFJ به قوانین و سنت‌ها‌ اهمیت زیادی می‌دهند. این افراد ترجیح می‌دهند از قوانین و عرف جامعه پیروی کنند. گاهی اوقات آنها بیش از حد، خشک و مقرراتی شده و در رابطه با ساختارهای رایج، انعطاف‌پذیر نیستند.

 

تیپ شخصیتی XSFJ

رویکردهای شناختی تیپ شخصیتی XSFJ

بر اساس تست MBTI، چهار رویکرد شناختی (تفکر، احساس، شهود، حس)،  یک سلسله‌مراتب را شکل می‌دهند که هریک یا به بیرون (برون‌گرا) و یا به درون (درون‌گرا) هدایت می‌شود و ترتیب آنها شخصیت فرد را مشخص می‌کند.

رویکرد غالب: درون‌گرای حسی

افراد درون‌گرای حسی، بر زمان حال متمرکز هستند و اطلاعات زیادی از پیرامون خود جذب می‌کنند.

آنها همچنین خاطرات روشنی از گذشته دارند و از این خاطرات و تجارب برای شکل‌دادن به انتظارات معقول از آینده، بهره می‌گیرند.

رویکرد کمکی: برون‌گرای منطقی

افراد با این تیپ شخصیتی منطقی و کارآمد هستند و از یافتن توضیح منطقی برای هر چیزی لذت می‌برند. این افراد ترجیح می‌دهند بر جزئیات تمرکز کنند تا مفاهیم انتزاعی.

مفید و کارآمد بودن برای آنها بسیار مهم است و دانشی را که نتیجه کاربردی و آنی داشته باشند، ارج می‌نهند.

مبنای تصمیم‌ گیری تیپ شخصیتی XSFJ منطق و اطلاعات عینی است نه احساسات شخصی.

رویکرد سوم: درون‌گرای شهودی

تیپ شخصیتی XSFJ هنگام قضاوت، گاهی اوقات بر اساس ارزش‌های درونی خود تفاسیر شخصی ارائه می‌دهند.

این حالت معمولا زمانی را بیان می‌کند که فرد به حس درونی یا شم خود راجع به موضوعی اعتماد می‌کند. این افراد ممکن است بر اساس منطق تصمیم‌گیری کنند، اما اگر صدایی درونی به آنها بگوید که به‌جای توجه مطلق به واقعیت‌ها، به احساس خود هم توجه کنند، قضیه فرق خواهد کرد.

رویکرد فرعی: برون‌گرای حسی

این جنبه از شخصیت، از ایده‌ها و تجارب جدید لذت می‌برد. این جنبه ضعیف‌ترین جنبه از  این تیپ شخصیتی است، اما گسترش آن می‌تواند تعادل بیشتری به شخصیت ببخشد.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید تا هر روز با مطالب بسیار مفید خانم دکتر واثقی، بتوانید یه زندگی آرامبخش را تجربه کنید.
لینک اینستاگرام

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دکتر زهره واثقی، مشاور و روانشناس خانواده و زوج درمانگر، متخصص در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، اختلافات زناشویی،اضطراب، مشاوره تربیت کودک،اختلالات یادگیری کودک و آموزش مهارت های زندگی هستند و با توجه به سوابق زیادی که در زمینه های مختلف درمان گری دارند می توانند بهترین راهکارها و راه حل ها را برای شما ارائه دهند.دکتر زهره واثقی یکی از بهترین روانشناسان در شمال تهران هستند.
روانشناس خانم دکتر زهره واثقی
مقالات منتشر شده:

آخرین نوشته‌ها

تماس با ما

02166703576 - 02122214949
راه های ارتباطی با دکتر زهره واثقی
دسترسی سریع به مقالات
فهرست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x