بررسی دلایل خیانت در روابط به عنوان پدیده‌ای دردناک و پیچیده که مشکلات متعددی از قبیل شوک، سردرگمی، خشم، افسردگی و عزت نفس مخدوش در فرد خیانت دیده را به دنبال دارد، خیانت یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده عملکرد، ثبات و تداوم زندگی زناشویی است.

متأسفانه این موضوع از گذشته‌ها وجود داشته و به خصوص در سال‌های اخیر آمار بالاتری را به خود اختصاص داده است، تهاجم فرهنگی، نبود فرهنگ صحیح استفاده از شبکه‌های اجتماعی، عدم وجود تعهدات اخلاقی، تربیت‌های غلط خانوادگی، نبود علاقه، مشکلات اقتصادی و ده‌ها مورد دیگر می‌تواند زمینه‌های بروز خیانت را فراهم کند.

دلایل خیانت در روابط

انواع خیانت در روابط:

1. انواع خیانت رفتاری: منظور از خیانت رفتاری این است که یکی از همسران به صورت رفتاری و با ارتباط برقرار کردن با شخصی خارج از سیستم خانواده به همسرش خیانت کند که بخش اعظم آن را ارتباط های جنسی تشکیل می دهد و در جامعه ما نیز رایج است.

2- خیانت ذهنی: افرادی که در فکر و تخیلاتشان مدام به شخصی دیگر می اندیشند و از آنجا که زاده ذهنشان است، آن فرد شخصی ایده آل به شمار می آید و در این موقع است که برای زندگی مشترک خطر می آفریند چرا که آن شخص دایما شریک زندگی اش را با فرد ایده آل ساخته ذهنش مقایسه می کند و چون در حال قیاس است، در ارتباط با همسرش به مشکل برمی خورد و رابطه سرد می شود.

3- خیانت کلامی: در این نوع خیانت، زن یا مرد به صورت تلفنی یا اینترنتی یا اینکه در هر موقعیتی که فراهم شود با یکدیگر صحبت کرده و گرم می گیرند. متاسفانه امروزه به دلیل وجود اینترنت، ارتباط جنسی کلامی و حتی ویدئویی وجود دارد که این هم به نوعی، خیانت محسوب می شود. ناگفته نماند این نوع خیانت نوعی انحراف جنسی به حساب می آید.

دلایل خیانت در روابط:

1. سردی روابط: وقتی بین زوج ها روابط محبت آمیز، عاطفی و هیجانی کم می شود و دیگر خبری از احساس شور و عشق اولیه نیست، در این زمان ممکن است یکی از زوج ها وارد رابطه خیانت آمیز شود.

2- سرد شدن نسبت به ظاهر یکدیگر: یکی دیگر از دلایل خیانت در روابط این است که در زندگی زناشویی افرد به تدریج ممکن است نسبت به ظاهر همسرشان دلسرد شوند یا اینکه جذابیت های فرد مقابل برایشان یکنواخت و تکراری شده باشد.

3- اعتماد به نفس پایین و خودانگاره منفی نسبت به خود: از دلایل خیانت در روابط افراد برای آنکه عزت نفس و خودانگاره شان را حفظ و تقویت کنند، می کوشندت از طریق رفتارهایشان نشان دهند عزت نفس شان بالاست و در این زمینه مشکلی ندارند. این دسته از اشخاص به دنبال رابطه هایی خارج از سیستم خانواده می گردند تا خودشان را اثبات کنند. البته گاهی هم فرهنگ ها باعث ایجاد این تصورات می شوند. مرد می خواهد از طریق مردانگی و زن از طریق جذابیت، خود را نشان دهد.

4- داشتن اختلالت و مشکلات روانشناختی: افرادی که دچار یکسری از اختلالات بالینی هستند بیشتر در معرض خیانت به همسرانشان قرار می گیرند. مثلا اشخاصی که کنترل های هیجانی ندارند یا اینکه دچار ضعف شخصیت اند.

5- ازدواج های اجباری: زن یا مردی که برخلاف میل شان و به دلیل اصرار خانواده تن به ازدواج می دهند، احتمال آن که به همسرشان خیانت کنند بیشتر از سایرین است. و ازدواج های اجباری یکی از دلایل خیانت در روابط هستند.

6-انتقام گرفتن: زن و شوهر ممکن است به خاطر رنجشی که از یکدیگر دارند دست به انتقام بزنند و راه خیانت را انتخاب می کنند. مثلا مردی که به همسرش بدبین است و او را تحت فشار قرار می دهد، همسرش برای انتقام گرفتن از او بی وفایی می کند. این مورد در زنان شایع است چرا که دائما زنان به این فکرند کارهای بدی را که همسرشان در حق شان کرده تلافی کنند.

7. برآورده نشدن نیازهای جنسی: افرادی که در روابط جنسی به مشکل برمی خورند به جای آن که از طریق مشاوره و مراجعه به متخصصان مشکلاتشان را حل کنند، سعی می کنند به همسرشان خیانت کنند.

8- هیجان خواهی: یکسری از افراد دوست دارند دست به کارهای پنهانی بزنند چرا که برایشان تولید هیجان می کندن و این احساس را به دست می آورند که افرادی زرنگ اند و دیگران نمی توانند این قضیه را بفهمند اما این را باید دانست بالاخره روزی این روابط آشکار می شود.

9- علل اقتصادی: وقتی یکی از همسرها در زندگی مشترک، خواسته های مادی اش برطرف نمی شود وارد رابطه ای قرار می گیرد که مرکز توجه اند و نیازهای اقتصادی شان فراهم می شود می شود که بیشتر در مورد زنان مصداق دارد.

10- کنجکاوی: گاهی افراد به دلیل صحبت سایرین درباره روابط خارج از سیستم خانواده، به دنبال بی وفایی می روند و به اصطلاح می خواهند ببینند چه خبر است. کنجکاوی هم یکی دیگر از دلایل خیانت در روابط است.

دلایل خیانت در روابط

راه های برخورد با خیانت در روابط:

بعد از بررسی دلایل خیانت در روابط ، بیاییم راه های برخورد با آن را بازگو کنیم.

بر احساساتتان مسلط  باشید:
قبل از آن که راز همسرتان را برملا کنید، بر احساساتتان مسلط شوید. طبعاً بعد از کشف راز خیانت همسرتان دستخوش احساسات گوناگونی می‌شوید. از یک طرف ترس از دست دادن همسرتان و به پایان رسیدن زندگی زناشویی وحشت‌زده‌تان می‌کند و از طرف دیگر فکر از بین رفتن اعتماد و صداقت در زندگی مشترک شرمنده و خشمگین‌تان می‌کند. اگر می‌خواهید زندگی‌تان را نجات دهید، باید اول احساساتتان را کنترل کنید و مشکل را در کمال خونسردی و آرامش مطرح کنید. اگر هم می‌خواهید جدا شوید، چنانچه عاقلانه و منطقی برخورد کنید و زمام امور را به دست احساسات نسپارید، بهتر می‌توانید مراحل طلاق را پشت سر بگذارید.

از مواجه شدن با مرد رقیب پرهیز کنید:
مسلماً به شدت از دست مردی که زندگی‌تان را به نابودی کشانده است، عصبانی هستید. اما توصیه می‌کنیم برای دفاع از قلمروتان وارد جنگ نشوید. درست است که بیگانه‌ای به قلمروتان تجاوز کرده است، اما تهدید کردن او و خشونت فیزیکی به جز این که باعث شود از زندان سردربیاورید و همسرتان را از خودتان دورتر کنید، هیچ فایده‌ی دیگری ندارد. همسرتان و آن مرد ارزش خودشان را پایین آورده‌اند، دلیلی ندارد که شما هم خودتان را همسطح آنها بکنید.

کمک بگیرید:
از دوستان، خانواده و مشاور برای غلبه بر خشم و ناراحتی خود کمک بگیرید. تامین نیازهای خانواده و یک شوهر خوب بودن مایه‌ی افتخار و مباهات مردان است.  در نتیجه زمانی که مردی متوجه ناخشنودی و ناراحتی همسرش می‌شود، حتی اگر هیچ نقشی در این نارضایتی نداشته باشد، خودش را سرزنش می‌کند. اگر شما مایه‌ی بدبختی و ناراحتی همسرتان شده‌اید، پس باید عزمتان را جزم کنید و این ناراحتی‌ها را به کمک افراد دلسوز جبران کنید. در هر حال بعد از خیانت دچار احساس تنهایی و سرخوردگی وحشتناکی می‌شوید، بنابراین حتماً از حمایت عاطفی و همدردی اطرافیان بهره بگیرید.

نقش خودتان را نیز در نظر داشته باشید:
اگر همسرتان به شما خیانت کرده است، باید بدانید که شما نیز در بروز این مشکل بی‌تقصیر نبوده‌اید. اگر همسرتان در زندگی مشترک احساس خوشبختی می‌کرد، مسلماً مرتکب خیانت نمی‌شد؛ البته ممکن است خیانت از مشکلات شخصی همسرتان ریشه گرفته باشد. زنی که از خودش راضی نیست، طبعاً در زندگی مشترک نیز احساس خوشبختی نمی‌کند و برای یافتن خوشبختی به مرد دیگری روی می‌آورد. اما واقعیت این است که چنین زنی خوشبختی را نه با شما نه با هیچ مرد دیگری پیدا نخواهد کرد.

خودتان را سرزنش نکنید:
اگر همسرتان هیچگاه درباره‌ی ناراحتی و نارضایتی‌اش از زندگی مشترک حرفی به شما نزده است، اگر به سختی کار کرده‌اید، با همسرتان با احترام و مهربانی رفتار کرده‎اید، پدر خوبی برای فرزندانتان بوده‌اید و تمام تلاشتان را برای جلب رضایت همسرتان، چه از نظر عاطفی، چه از نظر جنسی کرده‌اید، گذشته و تلاش‌هایتان را به خاطر بیاورید و بدانید که بار هیچ گناهی بر دوشتان سنگینی نمی‌کند.

فروپاشی بسیاری از زندگی‌ها از جایی شروع می‌شود که ارتباط بین زن و شوهر از بین می‌رود و این فقدان رابطه باعث می‌شود که هر دو طرف حس کنند که احساساتشان نادیده گرفته می‌شود. قبول کنید که زنان خوشبخت و راضی هیچگاه مرتکب خیانت نمی‌شوند. بااین حال اگر همسرتان با شما درد و دل نکرده و هیچگاه ناراحتی‌هایشان را با شما در میان نگذاشته است، لازم نیست که خودتان را سرزنش کنید.

گزینه های پیش رو را بررسی کنید:
نحوه‌ی برخورد شما با خیانت به تصمیم همسرتان برای قطع رابطه با مرد دیگر بستگی دارد. خودتان را برای شنیدن این که همسرتان می‌خواهد شما را برای زندگی کردن با دیگری ترک کند یا این که واقعاً نمی‌داند کدامتان را انتخاب کند، آماده کنید. چنانچه همسرتان صادقانه قول نداد که رابطه‌ی نامشروعش را تمام کند و خودش را وقف ترمیم زندگی زناشویی و جلب اعتماد دوباره‌ی شما کند، باید قبول کنید که زندگی مشترکتان به بن‌بست رسیده است. از خودتان بپرسید که آیا واقعاً و از صمیم قلب می‌توانید دوباره به همسرتان اعتماد کنید. اگر حتی در تصوراتتان هم نمی‌توانید او را ببخشید، خودتان و همسرتان را از تحمل یک عمر درد و رنج نجات دهید و راهتان را از هم جدا کنید.

برای آینده تصمیم بگیرید:
حتی بعد از خیانت هم می‌توانید زندگی مشترکتان را نجات دهید. البته نباید اجازه بدهید که همسرتان برای شما تصمیم بگیرد. اگر همسرتان می‌خواهد خطایش را جبران کند و به زندگی مشترک برگردد، فقط در صورتی  که واقعاً با ادامه‌ی زندگی موافق هستید و او شرایطتان را می‌پذیرد، درخواستش را قبول کنید. برای مثال اگر شما می‌خواهید به مشاور ازدواج مراجعه کنید، اما او نمی‌خواهد، بهتر است با هم آشتی نکنید. گوش شنوایی برای شنیدن درد و دل‌های همسرتان و دلایل خیانتش داشته باشید و خودتان را برای بخشش و تغییر آماده کنید، اما در عین حال از یاد نبرید که هر دو نفر باید بر سر روش‌های جبران این اشتباه به توافق برسید.

با مشاور صحبت کنید:
اگر تصمیم دارید که به زندگی مشترکتان ادامه بدهید، قبل از روبرو شدن با همسرتان و صحبت کردن درباره خیانت به مشاور مراجعه کنید. مشاور به شما کمک می‌کند تا احساساتتان را کنترل کنید و اطلاعاتی را که به دست آورده‌اید، پردازش کنید. همچنین مشاور در گذراندن مراحلی که باید برای نجات زندگی‌تان طی کنید، راهنمایی‌تان خواهید کرد.

از خودتان مراقبت کنید:
روزهای بعد از کشف خیانت شریک زندگی یکی از سخت‌ترین دوران‌های عمر است، مراقب باشید که خودتان را با محروم کردن از زندگی تنبیه نکنید. به معاشرت با دوستان و انجام دادن تفریحات و کارهای مورد علاقه‌تان ادامه بدهید. در این دوران سخت بیشتر از هر زمان دیگری باید از خودتان مراقبت کنید و از زندگی لذت ببرید. از اطرافیان کمک بگیرید، با مشاور صحبت کنید و هر کاری که لازم است انجام دهید تا زیر بار این احساسات دردناک از پا درنیایید. رژیم غذایی متعادلی را رعایت کنید تا استرس این موقعیت سلامتی جسمی‌تان را مختل نکند. مرتب ورزش کنید، چون هیچ چیزی به اندازه ورزش روزانه استرس را کاهش نمی‌دهد و افسردگی را دور نمی‌کند.

اعتماد به نفستان را حفظ کنید:
اگر دلیل خیانت همسرتان را متوجه شده‌اید، باید مطمئن باشید که هر اشتباهی که انجام داده باشید، قابل جبران و اصلاح است. حتی عملکرد و رابطه‌ی جنسی را نیز می‌توان بهتر کرد. اگر تلاش خودتان را کردید، اما همسرتان هنوز هم از تامین نشدن نیازهایش شکایت داشت، خودتان را باور کنید و فردی را پیدا کنید که قدرتان را بداند. به هیچ وجه اتهام‌های همسر خیانتکارتان را قبول نکنید، چون یک همسر ایده‌آل و سختکوش و یک پدر فداکار بوده‌اید و او با خیانت کردن به شما در واقع به خودش خیانت کرده است.

مقایسه نکنید:
موقعیت و شرایط خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. ازدواج و خیانت مقوله‌هایی است که مانند اثر انگشت منحصر به فرد است. آنچه در زندگی دیگران اتفاق افتاده است، بازتابی از آن چیزی نیست که برای شما رخ خواهد داد. اگر می‌خواهید به زندگی مشترکتان ادامه دهید، باید برنامه‌ای را بر مبنای چگونگی زندگی و رابطه با همسرتان، برای ترمیم روابط مشترک و احساسات شخصی خود تهیه کنید.

برای پذیرش به خودتان فرصت دهید:
مردان غالباً برای مخفی کردن درد، ناراحتی و آسیب‌پذیری خود به عصبانیت پناه می‌برند. مشاور به شما کمک می‌کند تا احساساتتان را کنترل و مدیریت کنید. اگر می‌خواهید همسر خیانتکارتان را ببخشید و با او زندگی کنید، این واقعیت را بپذیرید که مدتی طول می‌کشد تا دوباره بتوانید به او اعتماد کنید. همچنین همسرتان نیز باید قبول کند که نمی‌تواند اعتماد دوباره‌ی شما را یک‌شبه به دست بیاورد.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید تا هر روز با مطالب بسیار مفید خانم دکتر واثقی، بتوانید یه زندگی آرامبخش را تجربه کنید.
لینک اینستاگرام

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دکتر زهره واثقی، مشاور و روانشناس خانواده و زوج درمانگر، متخصص در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، اختلافات زناشویی،اضطراب، مشاوره تربیت کودک،اختلالات یادگیری کودک و آموزش مهارت های زندگی هستند و با توجه به سوابق زیادی که در زمینه های مختلف درمان گری دارند می توانند بهترین راهکارها و راه حل ها را برای شما ارائه دهند.دکتر زهره واثقی یکی از بهترین روانشناسان در شمال تهران هستند.
روانشناس خانم دکتر زهره واثقی
مقالات منتشر شده:

آخرین نوشته‌ها

تماس با ما

02166703576 - 02122214949
راه های ارتباطی با دکتر زهره واثقی
دسترسی سریع به مقالات
فهرست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x