در این مقاله قرار است مهمترین ویژگی های زوج‌های موفق را با هم مرور کنیم. پس شما هم اگر می خواهید یک ازدواج موفقی را داشته باشید، تا آخر این مقاله را با ما همراه باشید..

 

ویژگی های زوح موفق

تعریف زوج موفق:

زوج‌های موفق می کوشند در زندگی صلح و آرامش را برقرار کنند و برای پیشرفت همدیگر تلاش می کنند، برای آن برنامه دارند و جهت رسیدن به این هدف مشترک، با هم همکاری می کنند.

شاید خیلی از شما در تعریف ازدواج موفق سردرگم شوید و یا به درستی ندانید یک ازدواج موفق و پایدار دقیقا چیست. 
در این باره باید گفت که تعریف ازدواج موفق از هر فردی به فرد دیگر و بنا بر شرایطی که آن‌ها تجربه می‌کنند متفاوت است. به زبان ساده معیارهای گوناگونی برای موفق نامیدن ازدواج و رابطه وجود دارد که وجود این معیارها یک رابطه دو نفره را به موفقیت نزدیک می‌کند. در این صورت می‌توان به خوبی ویژگی زوج های موفق را دید و از آن‌ها الگو گرفت.

به طور کلی می‌توان یک تعریف عمومی را برای ازدواج موفق در نظر گرفت و آن را به عنوان الگو مد نظر قرار داد. ازدواج موفق از روانشناسی به این صورت تعریف می‌شود: «ازدواج موفق ازدواجی است که در آن دو فرد برای ایجاد آرامش و برقراری صلح در زندگی و همچنین پیشرفت آن تلاش کنند. در این مسیر برای اجرای اهداف خود برنامه‌ریزی و همکاری دارند و به این برنامه پایبند هستند.»

ویژگی های زوج‌های موفق چیست؟

ویژگی زوج‌های موفق به شکل دقیق و درستی به ما می‌گوید که اشکال کار ما در زندگی مشترک و زناشویی‌مان چیست و چه رفتاری را در خود تقویت یا آن را ترک کنیم. با مطالعه ویژگی زوج‌های موفق می‌توانیم اشکال کار خودمان را در زندگی مشترک بفهمیم و به شکل درستی رفتار کنیم.

ویژگی زوج‌های موفق، حمایت از اهداف فردی یکدیگر است:

زوج‌های موفق با هم رویا می بینند و حتی اگر مسیرهای حرفه ای جداگانه ای را دنبال می کنند، در کنار یکدیگر، منبع نیرو و الهام هستند. آن ها همیشه رشد و موفقیت را انتخاب می کنند؛ حتی اگر این امر به معنای گذراندن وقت دور از یکدیگر برای مدتی کوتاه باشد.

حفظ فردیت:

خیلی از زوج‌ها فکر می‌کنند که بعد از ازدواج دیگر حق تنها بودن یا داشتن یک فضای شخصی را برای خودشان ندارند. درحالیکه ازدواج و رابطه به معنای پایان فردیت و زمان نگذاشتن برای «خود» نیست. زوج‌ها باید این مسئله را در نظر بگیرند که در عین داشتن فضای دو نفره برای ارتباط با یکدیگر، باید زمانی را هم به خودشان اختصاص دهند و خستگی‌های جسمی و روحی را دور بریزند.

تشکر و قدردانی:

تشکر و قدردانی از دیگر ویژگی  زوج‌های موفقاست که اغلب توسط افراد نادیده گرفته شده یا به فراموشی سپرده می‌شود. در واقع باید گفت تشکر و قدردانی یکی از کارهای بسیار مهمی است که هر زوجی در هر مرحله از زندگی و رابطه خود و در هر سن و سالی باید به آن توجه کنند.
تشکر از همسر حتی برای کارهای کوچک و روزانه رابطه محکمی را میان زوج‌ها به وجود می‌آورد و موجب افزایش محبت میان آن‌ها می‌شود. فقط یادتان باشد که در تشکر و قدردانی زیاده‌روی نکنید و آن را به اندازه به کار ببرید.

 

زوج های موفق

خبر گرفتن از هم:

اینکه یک زوج در طول روز از حال یکدیگر با خبر باشند و با یک پیامک ساده احوال‌پرسی توجه خودشان را به یکدیگر نشان دهند در استحکام روابط بسیار مهم است. گهگاه در طول روز حال همسر خود را بپرسید و با یادآوری اینکه سلامتی و حال خوب او برای شما مهم است، رشته پیوند زناشویی خود را محکم کنید.
یادتان باشد که حد تعادل را در این کار رعایت کنید و خبر گرفتن از همسر به کنترل‌گری تبدیل نشود.

آن ها می دانند که چه می خواهند و چگونه آن را بدست آورند:

ویژگی زوج‌های موفق این است که آن ها آن قدر یکدیگر را می شناسند که می دانند واقعاً می خواهند در زندگی چه کار کنند. آن ها می توانند بلندپرواز و خوش بین باشند. آن ها هدف ها را پیدا کرده اند و در حالی که دست یکدیگر را گرفته اند، برای رسیدن به آن تلاش می کنند و پیروزی های کوچک و بزرگ را جشن می گیرند و از پس شکست ها در کنار هم بر می آیند.

ویژگی زوج‌های موفق، عدم کنترل‌گری است:

زوج‌های موفق مرحله ای را پشت سر گذاشته اند که باید همیشه در کنار هم باشند. آن ها مجبور نیستند هر ساعت با هم صحبت کنند و به یکدیگر اعتماد دارند. آن ها زندگی مشترک مستقلی را پشت سر می گذارند و عشق آن ها به یکدیگر به حدی است که لازم نیست نگران کنترل یکدیگر و محافظت مداوم باشند.

توجه به یکدیگر:

بعضی افراد با گذشت چند سال از زندگی مشترک دیگر مانند گذشته به یکدیگر توجه نمی‌کنند و گاهی از یاد می‌برند که باید همسر خود را در موارد گوناگون در اولویت قرار دهند. در حالیکه ویژگی زوج‌های موفق این است که همیشه همسر و پارتنر خود را در اولویت کارها قرار می‌دهند و حتی با گذشت زمان، این اولویت‌گذاری و توجه را رعایت می‌کنند.

ویژگی زوج‌های موفق، اعتماد است:

اعتماد در هر رابطه سالم ضروری است. هر رابطه ای بدون اعتماد، فاقد صمیمیت و اتحاد است. ویژگی زوج‌های موفق این است که برای ساختن اعتماد تلاش می کنند و به دنبال حسادت و بد بینی نیستند. همه ما می دانیم که اعتماد به مرور زمان و به سختی شکل می گیرد. داشتن رابطه موفق وابسته به تعهد و تلاش برای ساخت مهمترین بنای آن یعنی «اعتماد» است.

خوب گوش دادن:

اولین و مهم‌ترین ویژگی زوج‌های موفق خوب گوش دادن به یکدیگر است. مهارت گوش دادن از آن دسته مهارت‌هایی است که چه در زندگی فردی و اجتماعی و چه در زندگی زناشویی و درون یک رابطه بسیار اهمیت دارد.
زوج‌های موفق به یکدیگر اجازه صحبت می‌دهند و خودشان شنونده بسیار خوبی هستند. در بسیاری از موارد حتی سخت‌ترین مشکلات زناشویی هم با شنیدن و گوش دادن به صحبت‌های یکدیگر حل می‌شود.

انتظارات و خواسته های خود را به خوبی مطرح می کنند:

بیان کردن درست خواسته ها و انتظارات، گام مهمی به سوی موفقیت یک زندگی است؛ اینکه به فرد مقابل بگوییم که از او چه می خواهیم، باعث افزایش شناخت شده و به خودی خود بسیاری از مسائل را حل می کند.

در صورتی که زوجین، زمانی را برای گفتگو در مورد خواسته های خود در نظر نگیرند، این عدم شناخت به تدریج مشکلات و اختلافات زیادی را پیش می آورد و مسائل کوچک را به مشکلات بزرگ تبدیل می کند.

مراجعه به مشاور و زوج درمانگر:

مهم‌ترین ویژگی زوج‌های موفق که در پایداری و حفظ رابطه بسیار موثر است، مراجعه به مشاور و زوج درمانگر است. یک زوج موفق از مراجعه به مشاور خجالت نمی‌کشند و در برخورد با مشکلاتی که خودشان توان حل آن‌ها را ندارند، از متخصص کمک می‌گیرند.
بسیاری از افراد تصور می‌کنند مراجعه به زوج درمانگر در زندگی زناشویی فقط در صورت بروز اختلافات بزرگ و بحرانی لازم است. در حالیکه در جریان عادی زندگی نیز وجود مشاور متخصصی بتواند راهنمایی‌های کاربردی خود را به زوج‌ها ارائه کند لازم است.

 

زوج های موفق

چگونه جزو زوج‌های موفق باشیم:

حالا این سوال مطرح می شود که چگونه می توانیم یک ازدواج موفق داشته باشیم؟! اولین گام برای تشکیل یک زندگی موفق، شناخت خود است.

شما با خودشناسی می توانید بفهمید چه کسی هستید، چه چیزی را دوست دارید و یا چه مواردی را نمی توانید تحمل کنید.

قدم دوم شناختن معیارهای همسر دلخواهتان است؛ با داشتن آن می توانید درک درستی از انتظارات خود داشته باشید و در مراحل بعد با مشاوره پیش از ازدواج استفاده کنید، تا بفهمید شما و فرد موردنظر چه درجه ای از تفاهم را دارید و تا چه اندازه می توانید زندگی موفقی را تشکیل دهید؛ مشاوره اصولی، این موارد را بررسی می کند.

علاوه بر آن شما پس از تشکیل یک زندگی، باید دانش و مهارت حفظ رابطه را داشته باشید تا بتوانید در چالش ها از رابطه خود مراقبت کنید.

برای آموختن راه های تشکیل یک زندگی موفق، می توانید با مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید. این مرکز با مشاوران باتجربه، به شما در امر ازدواج موفق کمک کرده و دانش لازم برای حفظ رابطه را در اختیار شما می گذارد.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید تا هر روز با مطالب بسیار مفید خانم دکتر واثقی، بتوانید یه زندگی آرامبخش را تجربه کنید.
لینک اینستاگرام

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دکتر زهره واثقی، مشاور و روانشناس خانواده و زوج درمانگر، متخصص در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، اختلافات زناشویی،اضطراب، مشاوره تربیت کودک،اختلالات یادگیری کودک و آموزش مهارت های زندگی هستند و با توجه به سوابق زیادی که در زمینه های مختلف درمان گری دارند می توانند بهترین راهکارها و راه حل ها را برای شما ارائه دهند.دکتر زهره واثقی یکی از بهترین روانشناسان در شمال تهران هستند.
روانشناس خانم دکتر زهره واثقی
مقالات منتشر شده:

آخرین نوشته‌ها

تماس با ما

02166703576 - 02122214949
راه های ارتباطی با دکتر زهره واثقی
دسترسی سریع به مقالات
فهرست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x