افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران راهی عالی برای یک زندگی شادتر و موثرتر است. اگر اعتماد به نفس کافی نداشته باشید، بسیاری از فرصت‌ها را از دست می‌دهید.
به نظر شما با افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران چه چیزهایی به دست می‌آوریم و با نداشتنش چه چیزهایی از دست خواهیم داد؟

  • ممکن است موقعیت‌های شغلی زیادی را از دست بدهیم.
  • درگیر تعارفات ناخواسته می‌شویم.
  • از مشکلات فرار می‌کنیم و در دور باطل گیر می‌افتیم.
  • از نظر روانی، خوشحال و شاد نیستیم.
  •  باعث بروز سوءتفاهم می‌شود.

افزایش اعتماد به نفس از مهم‌ترین عوامل موفقیت در زندگی است. باعث می‌شود تا بهترین عملکرد را داشته باشید و در زندگی شخصی و کاری پیشرفت‌های بسیاری به دست آورید.

قبل از شروع چیزی را به یاد داشته باشید. این یک فرآیند است، و نمی‌توانید یک شبه به اعتماد به نفس بالایی برسید. این انتظار را از خود نداشته باشید وگرنه مانعی بزرگ برای افزایش اعتماد به نفس خود ایجاد می‌کنید.

اعتماد به نفس یک مساله اکتسابی است و می‌توان با تمرین آن را افزایش داد. کمبود اعتماد به نفس به یک باره ایجاد نشده پس انتظار نداشته باشید که اعتماد نفس یک شبه ظاهر شود. برای افزایش اعتماد به نفس باید واقعا بخواهید و توجیه کردن را برای همیشه کنار بگذارید، چون اعتماد به نفس در کنترل شما است.

روشهای افزایش اعتماد به نفس

روش های افزایش اعتماد به نفس:

1- فقط خودتان باشید!

برای دهمین راه از راه های افزایش اعتماد به نفس لازم نیست کار خاصی نکنید همین که خودتان باشید کافیست و کفایت می کند. گاهی اوقات افراد فکر می‌کنند که باید باید همه را راضی نگه دارند! اصلاً مگر همچین چیزی ممکن است؟ شما هر کاری که بکنید بالأخره یک عده از شما ناراضی خواهند بود. شما سعی کنید کار خودتان را انجام دهید و برای رضایت دیگران کار نکنید. وقتی فقط به دیگران توجه می‌کنید، احساس می‌کنید که از خودتان هیچ قدرتی ندارید و مدام درگیر دیگران هستید و این حس، اعتماد به نفس شما را به شدت می‌کاهد. ولی وقتی کار خود را انجام دهید و تمام قدرت را در اختیار خودتان بگیرید، اعتماد به نفس و خودباوری عجیبی درون شما متولد خواهد شد.

2- پیروزی هرچند کوچک، مهم است:

فراموش نکنیم که افزایش اعتماد به نفس تاثیرات مستقیمی از ناخودآگاه دریافت می کند. بنابراین پیروزی های کوچک و اتفاقات کوچک؛ در مقولۀ انتزاعی اعتماد به نفس می توانند شدیدا مورد اهمیت قرار بگیرند. همچنین توجه به پیروزی های کوچک در شما نوعی حس رقابت طلبی را رشد می دهد؛ این مهم همچنین موجب می شود تا در مواقع مورد نیاز از هشیاری بیشتری نیز برخوردار باشید.

3- مهارت سخنرانی، فن بیان و زبان بدنتان را تقویت کنید:

یک مطالعه منتشر شده در ژورنال علمی روانشناسی نشان داد که وضعیت بدنی صاف و قدرتمند باعث می‌شود مردم احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. بنابراین برای افزایش اعتماد به نفس، از امروز سعی کنید با حالت صاف‌تر و کشیده‌تری راه بروید، همینطور سعی کنید شکم‌تان را به داخل برده و سینه‌تان را بیشتر بیرون بدهید.

4- زیاد نه بگویید:

سیزدهمین راه از راه های افزایش اعتماد به نفس یک کلمه دو حرفی است که باید شما گاهی از آن استفاده کنید. در برابر خواسته دیگران نه بگویید. البته خواسته هایی که جلوی موفقیت شما را می‌گیرند. نه گفتن به شما این قدرت را می‌دهد که بتوانید نسبت به خواسته های دیگران با اعتماد به نفس بیشتری ظاهر شوید و خودتان را مهم تر از دیگران بدانید. اصلاً افراد با اعتماد به نفس فقط می‌توانند به خوبی نه بگویند.

5- به سراغ پیروزی‌ها و موفقیت‌های کوچک بروید:

اغلب مردم اعتماد به نفس پایینی دارند چون تنها بر نتیجه نهایی تمرکز کرده‌اند. اما باید قبول کنیم که خیلی از اوقات نتیجه نهایی حاصل نمی‌شود. (یا دست‌ کم آن‌ طور که ما می‌خواهیم حاصل نمی‌شود.) البته که تمرکز بر اهداف بسیار خوب است. اما چرا به جای لذت بردن از مقصد، از مسیر لذت نبریم؟

اهداف خود را به بخش‌های کوچک، قابل مدیریت و قابل دیدن تقسیم و سعی کنید در مسیر رسیدن به اهداف بزرگ، پیروزی‌های کوچک را هم ببینید. حتی اگر امروز یک کار مثبت انجام داده‌اید، آن را ببینید و از آن خوشحال باشید.

6- منطقه امن ذهنی خود را فراموش کنید:

همه ما یک منطقه امن ذهنی داریم که مغزمان دوست ندارد از آن خارج شویم. می‌دانید این منطقه چیست؟ شما هر کاری که انجام می‌دهید در این منطقه ثبت می‌شود و کم کم به آن عادت می‌کنید تا انجام آن کار برایتان راحت تر شود. تا اینجای کار اتفاقاً این منطقه نه تنها چیز بدی نیست، بلکه به شدت در انجام کارها کمکمان می‌کند! اما مشکل اصلی از جایی شروع می‌شود که می‌خواهیم کار جدیدی را انجام دهیم. در این زمان ذهن ما سریع واکنش نشان می‌دهد و نمی‌گذارد آن کار جدید را انجام دهید. چون برایش سخت و به شما فشار زیادی وارد می‌کند. در نتیجه تمام تلاش خود را می‌کند تا از آن کار منصرفتان کند.

حال اگر شما بتوانید کاری کنید که از این منطقه خارج شوید و کارتان را انجام دهید، می‌توانید به موفقیت برسید. و در نتیجه اعتماد به نفستان هم افزایش پیدا خواهد کرد. اما اگر نتوانید، باید قید موفقیت را بزنید.

7- ورزش کنید:

ورزش جدا از اینکه می تواند اندام متناسبی به شما داده و شما را تا حد زیادی از دیگران متمایز کند؛ به دلیل منظم کردن ریتم قلب و تنفس، هوشیاری و سرعت عکس العمل شما را نیز افزایش بدهد. سرعت عکس العمل در روابط انسانی، موجب پیروز های بیشتر و در نتیجه افزایش اعتماد به نفس خواهد شد.

روش های افزایش اعتماد به نفس

تمرینات عملی افزایش اعتماد به نفس:

از کمال‌ گرایی اجتناب کنید:
اگر قصد شما کمال است، پس برای ناامیدی و یاس تلاش می‌کنید. بسیار دشوار است (اگر غیرممکن نباشد) که بخواهید در همه چیز عالی و بی نقص باشید. همیشه می‌توانید پیشرفت کنید و بهتر و بیشتر باشید اما کمال‌ گرایی چیز دیگری است.

تعریف و تمجید را قبول کنید:
اغلب افراد به ندرت تعریف و تمجید را قبول می‌کنیم و امایی در آن نمی‌آوریم. وقتی شخصی از شما تعریف می‌کند، چون واقعا این نظر را داشته است، تمجید را بپذیرید و باور کنید.

به دنبال جلب رضایت دیگران نباشید:
هراس طرد شدن ممکن است شما را از بسیاری از کارها بازدارد، چون تمام انرژی شما صرف این می‌شود که دیگران چه فکر می‌کنند؟ دیگران هر فکری می‌توانند بکنند اما شما زندگی خود را دارید. شما یک‌بار زندگی می‌کنید پس آن را برای خودتان زندگی کنید.

شاد باشید:
حال خوب می‌تواند اعتمادبه‌نفس را تقویت کند. همه چیزهایی که باعث تقویت روحیه شما می‌شوند یادداشت کنید. (یک موسیقی خاص یا نقل قولی الهام بخش) همانطور که به سمت اهداف خود حرکت می‌کنید از آنها به نفع خود استفاده کنید.

بر نقاط قوت خود تمرکز کنید:
به جای فکر کردن به اینکه در چه کارهایی خوب عمل نمی‌کنید، روی نقاط قوت خود تمرکز کنید. ممکن است در سخنرانی، آشپزی یا تجارت عملکرد خوبی داشته باشید. به این باور برسید که خوب و ارزشمند هستید. افزایش اعتماد به نفس بدون تمرکز بر نقاط‌ قوت امکان‌ پذیر نیست.

خودتان را دیگران مقایسه نکنید:
هر انسان موجودی کاملا مستقل از دیگران است. شما شرایط زندگی، استعداد و تفکرات ویژه خود را دارید. خود را با دیگران مقایسه نکنید چون آنها انسان‌ هایی متفاوت هستند و همه‌ چیز را درباره زندگی آنها نمی‌دانید.
تنها خود را با گذشته خود مقایسه کنید. زمان کمتری را در شبکه‌های اجتماعی بگذرانید چون علاوه بر اتلاف وقت، اغلت تصویر نادرست و نمایشی از بخشی از زندگی دیگران می‌بینید و با کل زندگی خود مقایسه می‌کنید.

تمرینات عملی افزایش اعتماد به نفس

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در هنگام صحبت کردن:

راهکارهایی که قرار است در ادامه به آن ها اشاره کنیم عبارتند از:

  1. یافتن موقعیت مناسب برای صحبت
  2. به دیگران هم اعتماد به نفس دهید
  3. اطلاعات زیادی برای صحبت داشته باشید
  4. ارتباط چشمی را فراموش نکنید
  5. از موضوعاتی که آن ها را درک کرده اید، حرف بزنید
  6. زودتر از سخنرانی در محل حاضر شوید
  7. برنامه ریزی ذهنی درستی داشته باشید
  8. باور خود را تقویت کنید
  9. از مقایسه دست بردارید
  10. لباس مناسب به تن کنید.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید تا هر روز با مطالب بسیار مفید خانم دکتر واثقی، بتوانید یه زندگی آرامبخش را تجربه کنید.
لینک اینستاگرام

 

 

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دکتر زهره واثقی، مشاور و روانشناس خانواده و زوج درمانگر، متخصص در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، اختلافات زناشویی،اضطراب، مشاوره تربیت کودک،اختلالات یادگیری کودک و آموزش مهارت های زندگی هستند و با توجه به سوابق زیادی که در زمینه های مختلف درمان گری دارند می توانند بهترین راهکارها و راه حل ها را برای شما ارائه دهند.دکتر زهره واثقی یکی از بهترین روانشناسان در شمال تهران هستند.
روانشناس خانم دکتر زهره واثقی
مقالات منتشر شده:

آخرین نوشته‌ها

تماس با ما

02166703576 - 02122214949
راه های ارتباطی با دکتر زهره واثقی
دسترسی سریع به مقالات
فهرست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x