شخصیت شناسی با ام بی تی ای یک پرسش‌نامه روان‌سنجی فردی است که برای شناسایی نوع شخصیت، نقاط قوت و اولویت‌های افراد طراحی شده است. این تست توسط ایزابل مایرز (Isabel Myers) و مادرش کاترین بریگز (Katherine Briggs) و بر اساس کارشان بر روی تئوری کارل یونگ (Carl Jung) درمورد انواع شخصیت تهیه شده است.

امروزه، تست MBTI به‌عنوان یکی از از پرکاربردترین ابزارهای روان‌شناسی در دنیا شناخته می‌شود.

 

شخصیت شناسی ام بی تی ای چیست؟

 تست شخصیت شناسی با ام بی تی ای چیست؟

تست شخصیت شناسی با ام بی تی ای، تستی معتبر است که بر اساس نظریات کارل یونگ روانشناس برجسته، طراحی شده است. MBTI شخصیت افراد را به 16 دسته تقسیم می‌کند و با طرح سوالاتی به آن‌ها کمک می‌کند تا درباره شخصیت خودشان بیشتر یاد بگیرند و درک درستی از توانمندی‌های خود داشته باشند.

تست MBTI ضمن معرفی شخصیت افراد به آن‌ها می‌گوید در چه مشاغلی می‌توانند شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشند، در کدام محیط کاری می‌توانند به راحتی به فعالیت بپردازند و چه شغل‌هایی سازگاری بیشتری با شخصیت آن‌ها دارد.

آزمون شخصیت شناسی با ام بی تی ای:

این آزمون بر مبنای تلاش دو دانشمند به نام‌های بریگز و مایرز و با استفاده از نظرات و نتایج تحقیقات یونگ و انجام برخی پژوهش‌ها در حوزه شخصیت شناسی ایجاد شد. آن‌ها چهار بعد (ترجیح) شخصیتی و شانزده تیپ شخصیتی را در افراد شناسایی کردند. به عبارتی آن‌ها همه افراد روی زمین را در 16 تیپ شخصیتی دسته‌بندی کردند که بر اساس آزمون MBTI مایرز و بریگز می‌توان به تیپ شخصیتی آن‌ها پی برد. ترجیحات شخصیتی، ویژگی‌هایی در افراد هستند که برای آن‌ها راحت‌تر و بهتر بوده و انجامشان نیاز به تمرکز، صرف انرژی و زمان کمتری دارد. به‌عنوان مثال فردی که ترجیح برون‌گرایی دارد، وقتی در جمع بوده، با افراد دیگر در ارتباط و در کانون توجه است، احساس بهتری دارد و انرژی بیشتری می‌گیرد. در ضمن برقراری ارتباط با دیگران برای او کاری آسان، بدون زحمت و لذت‌بخش است.

۴ معیار اصلی تست شخصیت شناسی ام بی تی ای:

۱- برون‌گرایی (E) و درون‌گرایی (I)

برون‌گرایی و درون‌گرایی، اولین بار توسط یونگ در تئوری انواع شخصیت بررسی شد. یونگ از این اصطلاحات، به‌عنوان روشی برای توصیف چگونگی پاسخ و تعامل مردم با دنیای اطرف‌شان استفاده کرد. با اینکه این اصطلاحات برای اکثر مردم آشنا است؛ اما در تست MBTI استفاده آن‌ها، تاحدودی با کاربرد معمول‌شان متفاوت است.

افراد برون‌گرا (Extraverts)، عمل‌گرا (action-oriented) هستند، از تعاملات اجتماعی مکرر لذت می‌برند و از صرف وقت با بقیه، انرژی می‌گیرند.

افراد درون‌گرا (Introverts)، فکرگرا (thought-oriented) هستند، از تعاملات اجتماعی عمیق و معنی‌دار لذت می‌برند و از تنهابودن، انرژی می‌گیرند. همه ما با درجات متفاوت، درون‌گرا و برون‌گرا هستیم، اما بیشتر ما تمایل داریم یکی از این‌ دو عبارت به‌عنوان شخصیت ما معرفی شود.

۲- حسی (S) یا شهودی (N)

تعیین‌کننده این معیار، نوع جمع‌آوری اطلاعات افراد از دنیای اطراف‌شان است.

درست مثل برون‌گرایی و درون‌گرایی، همه افراد در موقعیت‌های مختلف، می‌توانند شهودی یا حسی باشند. براساس تست شخصیت MBTI، مردم تمایل دارند در یکی از این دو غالب باشند. افراد حسی (Sensing) ، توجه زیادی به واقعیت دارند؛ به‌ویژه آن‌چیزی را که می‌توانند از حواس‌شان بیاموزند. این افراد، تمایل دارند روی واقعیت‌ها و جزئیات تمرکز کنند و از تجربهکردن لذت ببرند.

افراد شهودی (Intuition) ترجیح می‌دهند بیشتر به الگوها و تصورات‌ توجه کنند. آن‌ها درباره احتمالات، آینده و نظریه‌های انتزاعی فکر می‌کنند و از آن لذت می‌برند.

۳- منطقی (T) یا احساسی (F)

این مقیاس با نحوه تصمیم‌گیری افراد، بر اساس اطلاعاتی که از حسی یا شهودی بودن آن‌ها به دست‌ آمده است، مشخص می‌شود. افرادی که ترجیح می‌دهند منطقی باشند (Thinking) بر واقعیت‌ها و داده‌های عینی بیشتر تأکید می‌کنند. آن‌ها هنگام تصمیم‌گرفتن؛ استوار، منطقی و بی‌غرض هستند.

کسانی که احساسات (Feeling) را ترجیح می‌دهند، در هنگام تصمیم‌گیری، مردم و احساسات‌شان را هم در نظر می‌گیرند.

۴- قضاوت‌گر (J) یا ادراکی (P)

مقیاس نهایی درباره نحوه تمایل مردم به مقابله با جهان خارج است. کسانی که قضاوت‌گر (Judging) هستند، ساختار و تصمیمات استوار را ترجیح می‌دهند. افرادی که تمایل دارند ادراکی (Perceiving) باشند، فکر بازتر، منعطف‌تر و سازگارتری دارند. این دو گرایش، با مقیاس‌های قبلی هم در تعامل است. به یاد داشته باشید، همه اشخاص می‌توانند مدتی برون‌گرا باشند. این معیار کمک‌تان می‌کند بفهمید که چه زمانی برون‌گرا هستید؛ هنگام جمع‌آوری اطلاعات (حسی یا شهودی) یا هنگام تصمیم‌گیری (احساسی یا منطقی).

تست شخصیت شناسی ام بی تی ای

 

16 تیپ شخصیتی تست ام بی تی ای:

در تست رایگان MBTI مایرز بریگز پس از سنجش نمرات فرد در چهار جفت صفت، می توان تیپ شخصیتی را با یک کد چهار حرفی نشان داد. در این صورت 16 حالت یا تایپ شخصیتی ایجاد می شود که در شکل زیر هر کدام مشخص شده اند:

  1. تیپ شخصیت INTJ (معمار): کسی که فکر می کنید عجیب است اما ذهن درخشانی دارد.
  2. تیپ شخصیت INTP (منطق گرا): کسی که دوست دارد فقط برای سرگرمی لوازم خانگی را باز کند.
  3. تیپ شخصیت ENTJ (فرمانده): فردی خستگی ناپذیر برای دنبال کردن و رسیدن به اهداف زندگی.
  4. تیپ شخصیت ENTP (مجادله گر): فردی با انگیزه که نگاهش سراسر به جوایز زندگی است.
  5. تیپ شخصیت INFJ (حامی): کسی که برای دیگران کارهای بزرگی خواهد کرد حتی اگر هنوز این را نمی داند.
  6. تیپ شخصیت INFP (تسهل کننده): فردی با روح آزادگی که در افکار پر احساسش بزرگ می اندیشد.
  7. تیپ شخصیت ENFJ (پیشرو): فردی که بدون در نظر گرفتن عواقب و مشکلات برای هدف خود می ایستد.
  8. تیپ شخصیت ENFP (مبارز): فردی جمع گرا با روحیه آزادگی که استعدادهای خود را هنوز نشناخته است.
  9. تیپ شخصیت ISTJ (بازرس): فردی دقیق و منطقی که همواره در کار و زندگی وقت شناس است.
  10. تیپ شخصیت ISFJ (مدافع ): فردی با استعداد که سعی می کند در سایه حرکت کند.
  11. تیپ شخصیت ESTJ (اجرایی): فردی خوش مشرب که همه نزدیکان و دوستان او را دوست دارند.
  12. تیپ شخصیت ESFJ (سفیر): یکی از محبوب ترین های افراد هر گروه که البته حساس ترین هم می باشد.
  13. تیپ شخصیت ISTP (ماهر): فردی که به جای صحبت کردن به دنبال انجام دادن کارهاست.
  14. تیپ شخصیت ISFP (ماجراجو): فردی هنرمند که همواره ایده های خود را مورد آزمایش قرار می دهد.
  15. تیپ شخصیت ESTP (کارآفرین): فردی با انگیزه و پرتلاش که عاشق هر فرصتی برای درخشیدن است.
  16. تیپ شخصیت ESFP (سرگرم کننده): فردی پرانرژی و با انگیزه که بودن در کنار او کسل کننده نیست.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید تا هر روز با مطالب بسیار مفید خانم دکتر واثقی، بتوانید یه زندگی آرامبخش را تجربه کنید.
لینک اینستاگرام

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دکتر زهره واثقی، مشاور و روانشناس خانواده و زوج درمانگر، متخصص در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، اختلافات زناشویی،اضطراب، مشاوره تربیت کودک،اختلالات یادگیری کودک و آموزش مهارت های زندگی هستند و با توجه به سوابق زیادی که در زمینه های مختلف درمان گری دارند می توانند بهترین راهکارها و راه حل ها را برای شما ارائه دهند.دکتر زهره واثقی یکی از بهترین روانشناسان در شمال تهران هستند.
دکتر روانشناس خانم دکتر زهره واثقی
مقالات منتشر شده:

آخرین نوشته‌ها

تماس با ما

02166703576 - 02122214949
راه های ارتباطی با دکتر زهره واثقی
دسترسی سریع به مقالات
فهرست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x