اگه از دسته افرادی هستید که مدت‌هاست همسرتان را خیلی کم می‌بوسید. یا وقتی به دوستانتان می‌رسید، بوسه‌هایتان را در هوا پخش می‌کنید و بوسه واقعی نمی‌دهید، اگه از بوسیدن های آبدار برخی از اقوام دور و نزدیک چندشتان می‌شود، و همه تلاشتان را می‌کنید که مؤدب باشید، در این مقاله همراه ما باشید تا نظرتان به کل راجع به بوسیدن عوض شود! 

19 فایده شگفت انگیز بوسیدن کسی که دوستش داری

19 amazing benefits of kissing someone you love

چطور ببوسیم؟| بوسیدن چه فایده ای دارد؟| بوسیدن در رابطه ی جنسی موثره؟| تجربه ی اولین بوسه

بوسیدن یک شکل ارتباطی است که می‌تواند فراتر از کلمات باشد و احساس قدردانی، اعتماد، حمایت، دلبستگی، امنیت و حتی تحسین را منتقل کند. بوسه‌های صبح بخیر، بوسه‌های شب بخیر، بوسه‌های احوالپرسی، بوسه‌های بدرقه، بوسه‌های پیش‌نوازی، بوسه‌های حین رابطه جنسی، همه خوب هستند.

و وقتی نوبت به بوسیدن می‌رسد، قطعاً هر چه بیشتر بهتر است. بوسیدن می‌تواند نه تنها سلامت عاطفی و جسمی، بلکه طول عمر را نیز افزایش دهد. و کم هزینه و همیشه در دسترس است، اگر آگاه باشیم و فواید فوق العاده آن را بشناسیم، می‌توانیم از این هدیه باشکوه خداوند لذت ببریم و شاد باشیم.

به نظر می‌رسد که بوسیدن ، حتی بوسیدن اعضای خانواده و دوستان شما ، دارای مزایای روحی و جسمی فراوانی است که شما کاملاً ارزشش را دارید. این چیزی است که علم می‌گوید و از نتایج مطالعات مختلف استخراج شده‌ است:

فواید روانشناختی بوسیدن:

1) بوسیدن هورمون اکسی توسین را آزاد می‌کند:

بوسیدن شادی را افزایش می‌دهد. بوسیدن می‌تواند مغز را تحریک کند تا هورمون‌های شادی‌آور و مواد شیمیایی که مراکز لذت را در مغز فعال می‌کنند، آزاد کند. این مواد شیمیایی باعث ایجاد احساس سرخوشی در شما می‌شود و احساس محبت و پیوند را فقط به سادگی بوسیدن در شما افزایش می‌دهد.

اکسی توسین یک ماده شیمیایی هست که با پیوند عاطفی و بوسیدن ارتباط دارد. حجم زیاد این ماده شیمیایی که هنگام بوسیدن ترشح می‌شود، احساس محبت و دلبستگی بین طرفین ایجاد می‌کند.

بوسیدن با تحریک ترشح اکسی توسین و بسیاری دیگر از مواد شیمیایی مبارزه کننده با بیماری در جریان خون، سلامت و ایمنی را تقویت می‌کند. بوسیدن با بهبود وضعیت ذهنی، متعادل کردن خلق و خوی و بالا بردن سطح شادی شما، اعتماد به نفس و عزت نفس را افزایش می‌دهد.

2) بوسیدن اضطراب را کاهش می‌دهد:

فواید بوسیدن شامل کاهش سطح کورتیزول هست و این هم باعث می‌شود احتمال بهبود احساس ارزشمندی در شما افزایش پیدا کند. یکی دیگر از فواید بوسیدن کاهش کورتیزول یا همان هورمون استرس است. 

بنابراین بوسیدن با کاهش این هورمون می‌تواند سطح استرس را کاهش دهد. 

اکسی‌ توسین اضطراب را کاهش می‌دهد و به افزایش آرامش و تندرستی کمک می‌کند. واقعاً هم هیچ چیز مثل بوسیدن و کمی محبت نمی‌تواند آدم را آرام کند. 

3) بوسیدن ترمیم کننده روابط است:

بوسیدن صمیمانه، عمدی و عاشقانه فرآیندی عاطفی است. بوسیدن درمانی برای بازگرداندن روابط آسیب دیده، درمان است درحالی که ممکن است به دلیل مشاجره و دعوا، درگیری یا مشغله کاری یا زمانی که برای بچه‌ها می‌گذاریم به کلی از برنامه روزانه ما خارج شده باشد، اما به تحکیم یا ترمیم روابط کمک زیادی می‌کند. 

درگیر شدن عمدی و خودخواسته در بوسیدن احساسی‌تر، سطحی از محبت، احترام و عشق را به ازدواج باز می‌گرداند. بوسیدن نشانه شروع جدیدی برای یک رابطه‌ی درخشان یا ادامه یک ارتباط است که با توجه و مراقبت همراه است.

روانشناسانی که این داده‌ها را تجزیه و تحلیل کردند، باور دارند که پیوند قوی ناشی از بوسیدن منظم  در یک رابطه‌ی مراقبت شده، نه تنها بهزیستی عاطفی بلکه سلامت روانی را نیز ارتقا می‌دهد.

4) بوسیدن اعتماد بیشتری در رابطه ایجاد می‌کند:

فقط یک بوسه در صبح و یک کلمه محبت آمیز باعث می‌شود شریک زندگی شما تمام روز به یاد بیاورد که کسی او را دوست دارد و به او اطمینان می‌دهد که شما به او تعلق خاطر دارید. 

متأسفانه، بسیاری از ازدواج‌ها سال‌ها بدون ابراز محبت می‌گذرد و اغلب منجر به طلاق عاطفی یا یک رابطه ناخوشایند می‌شود. اجازه ندهید این اتفاق برای شما بیفتد. یک بوسه صمیمانه یک بیان ساده از عشق است که به طور بالقوه می‌تواند ازدواج شما را نجات دهد.

5) بوسیدن در بهبود ارتباطات موثر است:

یک بوسه می‌تواند دروازه را برای بهبود تعدد مکالمات و برقراری ارتباط در رابطه شما باز کند. اگر شریک زندگی شما بداند که از زندگی با او خوشحال هستید و می‌خواهید او را ببینید، پس از یک روز طولانی و سخت با شوق به سراغ شما می‌آید و می‌خواهد با هم صحبت کنید و زمانی را سپری کنید. 

و این قدرتی است در بوسه‌های بدرقه نهفته است. بوسیدن عشق را رشد می‌دهد.

6) کودکان یاد خواهند گرفت که چگونه عشق را ابراز کنند:

یادم می‌آید وقتی پدرم صبح سر کار می‌رفت، مادرم، او را می‌بوسید و می‌شنیدم که می‌گفتند «دوستت دارم». و وقتی شب از در وارد شد، مادرم از دیدنش آنقدر خوشحال می‌شد که ما هم به دنبال او برای استقبال از پدرم می‌دویدیم. 

اکنون که خانواده خودم را دارم، همان کاری را انجام می‌دهم که پدر و مادرم انجام دادند. و شوهرم وقتی به خانه می‌آید به فرزندانمان نشان می‌دهم که او را دوست دارم. 

اینگونه فرزندان ما می‌توانند از ابراز سالم و خوشایند احساسات خود امتنا نکنند و یاد می‌گیرند که چگونه عشق را می‌توان ابراز کنند. و یاد می‌گیرند چطور از روابط عاطفی خود مراقبت کنند.

بوسیدن بر سلامت قلب موثر است:

7) باز شدن رگ‌های خونی با بوسیدن :

آندریا دمیرجیان نویسنده کتاب ” بوسیدن، هر آنچه باید درباره یکی از شیرین‌ترین لذت‌های زندگی بدانید” بر این باور است بوسیدن ضربان قلب را افزایش می‌دهد و رگ‌های خونی را گشاد می‌کند. 

این امر به کاهش فشار خون می‌انجامد، زیرا وقتی رگ‌های خونی بازتر می‌شوند، فضای بیشتری برای جریان خون ایجاد می‌کنند. بنابراین بوسیدن به معنای واقعی برای قلب مفید است. 

8) کنترل سطح کلسترول با بوسیدن :

نتیجه یک مطالعه نشان داده که وضعیت کلسترول کلی بدن زوج‌هایی که بیشتر از دیگران به شکلی عاشقانه همدیگر را بغل می‌کنند و می‌بوسند، خیلی بهتر از دیگران بود. و می‌دانیم که بوسیدن با کنترل سطح کلسترول، خطر بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.

9) رفع سردرد با بوسیدن :

زیاد پیش می‌آید که یکی از همسران به علت سردرد مجبور می‌شود زودتر بخوابد و نمی‌تواند اوقات خوبی با همسرش بگذراند. اگر دلیل سردرد بالا رفتن فشار خون یا افزایش استرس باشد، با بوسیدن به راحتی خوب می‌شوید. 

زیرا بوسیدن سبب گشاد شدن رگ‌های خونی و کاهش فشار خون شده، که به رفع چنین سردردهایی کمک می‌کند.

بوسیدن و فواید فیزیولوژیک:

10) بوسیدن به رفع گرفتگی‌های عضلانی کمک می‌کند:

بوسیدن بجز گشاد کردن رگ‌های خونی و افزایش جریان خون، فواید دیگری هم دارد، مثل کم کردن درد عضلات. 

به طور مثال بوسیدن برای آرام کردن خانم‌هایی که در دوران پریود با گرفتگی عضلات مواجه می‌شوند مفید است. بوسیدن همچنین میزان افزایش مواد شیمیایی مربوط به خوشحالی در مغز را که در نتیجه بوسیدن اتفاق می‌افتد، بهتر می‌کند.

 11) تقویت سیستم ایمنی با بوسیدن :

یک مطالعه درباره‌ی زوج‌هایی که بیشتر از دیگران، یکدیگر را می‌بوسند نشان می‌دهد، میکروبیوت‌های مشابه‌ای در بزاق و زبان دارند. بوسیدن سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. 

12) رفع علائم آلرژیک با بوسیدن :

یکی دیگر از فواید بوسیدن کاهش کهیر و سایر علائم واکنشی آلرژیک به گرده‌ها، گرد و غبار خانگی و غذاهای حساسیت زاست.

از سوی دیگر گفتیم بوسیدن استرس را کاهش می‌دهد (استرس خودش یکی از عوامل تشدید کننده واکنش‌های آلرژیک هست).

البته باید خاطر نشان کنیم که بوسیدن به عنوان راه‌حل یا درمان واکنش‌های آلژیک خطرناک که ممکن است سلامتی شما را تهدید کند، نیست. بوسیدن فقط در کاهش آن تاثیر دارد. این بدان معنا نیست که باید به آن بی‌توجهی کنیم و به پزشک مراجعه نکنیم.

13) حفظ سلامت دندان با بوسیدن :
بوسیدن با افزایش تولید بزاق از پوسیدگی و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند که به نوبه خود به شستن پلاک کمک می‌کند. 

بوسیدن غدد بزاقی را تحریک می‌کند و تولید بزاق را افزایش می‌دهد. بزاق دهان باعث می‌شود بلع راحت‌تر صورت بگیرد و بقایای مواد غذایی کمتر به دندانتان بچسبد. همین امر بوسیدن حتی به جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها و خراب شدن آنها کمک می‌کند. 

14) حفظ جوانی پوست با بوسیدن :
 
بوسیدن علائم پیری را با سفت کردن ماهیچه‌های صورت، حجیم کردن لب‌ها، و ایجاد رنگی شاداب‌تر و سالم‌تر خنثی می‌کند.
 

از آنجایی که عمل بوسیدن بین دو تا سی‌وچهار عضله صورت را درگیر می‌کند، تقویت عضله صورت می‌تواند یکی از فواید بوسیدن باشد. بنابراین با بوسیدن می‌توانید از این ماهیچه‌ها استفاده کنید و عضلات صورت و گردن را ورزش بدهید. 

فواید بوسیدن فقط به عضلات صورت محدود نمی‌شود. ورزش دادن ماهیچه‌های صورت می‌تواند تولید کلاژن انجام دهد و این افزایش باعث جوان ماندن پوست می‌شود. 

15) کالری سوزی با بوسیدن : 

شاید این دیگر عجیب به نظر برسد! اما حقیقت دارد که با بوسیدن کالری می‌سوزانید. وقتی عضلات صورت درگیر کار فیزیکی هستند مسلماً کالری می‌سوزانید. به میزان شور و حرارتی که در بوسیدن دارید بین دو تا ۲۶ کالری در دقیقه می‌سوزانید.

می‌توانید بوسیدن را هم جزو تمریناتی قرار بدید که برای کاهش وزن وجود دارد. البته صبر کنید! بوسیدن فقط یکی از آن تمرینات است. فکر نکنید اگه صبح تا شب همسرتان را ببوسید، برای لاغر شدن کافی هست.

بهبود روابط جنسی با بوسیدن :

16) تاثیر بوسیدن در میل جنسی زنان:

یکی از فواید بوسیدن مخصوصاً بوسه بر لب تقویت میل جنسی هست. بوسیدن های عاشقانه می‌تواند به تحریک جنسی منجر شود. بوسیدن اغلب اولین نیروی محرکه تصمیم زن برای برقراری رابطه جنسی با شوهرش است.

بوسیدن می‌تواند راهی عالی برای افزایش لذت در طول رابطه جنسی باشد. دلیلش هم همین است که بوسیدن باعث افزایش سطح ترشح هورمون‌ها می‌شود. 

با بوسیدن سایر هورمون‌های استرس‌زا کنار می‌روند، و بعضی از تغییرات شیمیایی به فعال شدن سیستم پاداش‌دهی مغز ما کمک می‌کند. که باعث پیوند عاطفی و عشق می‌شود.

یک مطالعه نشان داده است بوسیدن در ارگاسم زنان تاثیر می‌گذارد. قبل از آن هم، در یک مطالعه دیگر نشان داده شده بود که فقط ۱۴ درصد از زنان ممکن است در حین رابطه جنسی تمایل به بوسیدن نداشته باشند. در حالی که نیمی از مردان این حس را داشتند.

برخی از افراد و برخی از زنان فقط با بوسیدن می‌توانند به اوج لذت جنسی دست پیدا کنند. بوسیدن طول عمر را افزایش می‌دهد. 

در حین رابطه، با عمل بوسیدن، احساسات مستقیماً به سیستم لیمبیک می‌رود که بخشی از مغز است که با عشق، اشتیاق و شهوت مرتبط است. 

همانطور که تکانه‌های عصبی از لب‌ها، زبان، ماهیچه‌های صورت و پوست حرکت می‌کنند، مانند این است که یک کوکتل عشق در بدن تولید شود که باعث بالا رفتن طبیعی میل جنسی می‌شود. 

کوکتل عشق از انتقال دهنده‌های عصبی و هورمون‌هایی از جمله دوپامین، اکسی توسین، سروتونین، آدرنالین و اندورفین تشکیل شده است.

17) تقویت پیوند عاطفی با بوسیدن :

برای اثبات خودتان و ارزیابی همسرتان همدیگر را ببوسید. اهمیت بوسیدن بسیار جدی است. بوسه‌هایی که برای پیوند عاطفی اهمیت دارند، باید طولانی‌تر باشند. 

البته بسته به شرایط می‌تواند در حد یک بوسه‌ی کوتاه روی پیشانی یا نوک بینی باشد. بوسیدن ابرازی قدرتمند برای ابراز عشق و برانگیختگی به منظور برقراری رابطه جنسی و حفظ پیوند عاطفی است. 

آنچه زنان باید بدانند:

18) بوسیدن بر خلق و خوی مردان موثر است:

شوهرانی که صبح‌ها بدون بوسیدن همسرشان خانه را ترک می‌کنند به این دلیل که همسرشان خواب است یا زن و شوهر با هم مشاجره یا اختلاف دارند، یا به این دلیل که از هم جدا شده‌اند. در هر صورت، شوهر روز را با نگرش منفی آغاز می‌کند. 

او تمایل به خلق و خوی افسرده نشان می‌دهد. به کار و محیط اطرافش بی‌علاقه است. در حالی که بسیاری از مردان وانمود می‌کنند که نسبت به همسر خود بی‌تفاوت هستند، تقریباً همه آنها خود را فریب می‌دهند.

تحقیقات این را ثابت می‌کند و به طور قطعی همین است. شوهری که هر روز صبح قبل از رفتن به کار، بوسیده می‌شود، روز خود را با نگرش مثبت آغاز می‌کند. احساس هماهنگی او از نظر فیزیولوژیکی و همچنین ذهنی منعکس می‌شود. 

در این صورت وقتی همه چیز در محل کار اشتباه پیش رود یا مشکلات مالی، بیماری یا چالش‌های دیگر بوجود بیاید، چیزی لطیف و صمیمانه مانند بوسه‌‌ی یک زن می‌تواند دیدگاه یک مرد را در طول آن روز به کلی به سمت جنبه‌های مثبت تغییر دهد.

19) افزایش موفقیت شغلی مردان با بوسیدن :

یک بار در مورد یک مطالعه جالب که در آلمان انجام شده بود خواندم. محققان دریافتند مردانی که همسرانشان هر روز صبح آنها را برای خداحافظی می‌بوسند موفق‌تر از مردانی هستند که بوسیده نمی‌شوند. 

یعنی یک بوسه ساده خداحافظی عامل ثابتی بود که افراد موفق را از بقیه متمایز می‌کرد. می‌توانید آن را تصور کنید؟ بوسیدن همسر صبح‌ها قبل از رفتن به محل کار پیشرفت‌های شگفت انگیزی در کار و زندگی ایجاد کند!

واقعیت این است که موفقیت و احترام اغلب دست به دست هم می‌دهند، بنابراین اگر می‌خواهید برای شوهرتان احترام قائل شوید، حتماً او را به درستی بدرقه کنید و فراموش نکنید که هنگام بازگشت به خانه با یک بوسه از او استقبال کنید.

پس اگر ما فواید اعجاب انگیز بوسیدن را شناختیم چرا عادت نکنیم که شوهرمان را آنقدر زیاد و با شور و شوق ببوسم که بوسیدن ما را یکی از بهترین چیزهای زندگی بداند؟ و حتی شب‌های با هم بودن در خانه را به یاد ماندنی سازد و واقعا بتواند در ارتباط جنسی بهتر ما معجزه کند؟ 

بوسیدن علاوه بر بهبود پتانسیل درآمد شوهرتان، مشوق‌های سلامتی قدرتمندی را ارائه می‌کند. و این برای هر دوی شما مفید است.

نکاتی برای بوسیدن بیشتر در ازدواج:

یک مطالعه دیگر روی ۱۴۱ شرکت کننده که شامل مردان و زنان بودند انجام شد، نتایج این مطالعه نشان داده است افراد برای اثبات خود به همسرشان برای حفظ پیوند عاطفی و برانگیخته جنسی یکدیگر را می‌بوسند.

یافته‌های این مقاله به این صورت بوده است: هم مردان و هم زنان بر این باور هستند که دوست دارند فردی که او را می‌بوسد، تمیز باشد. نقاط مشترک بین زنان و مردان همین است. 

پس به اندازه کافی زود بیدار شوید تا دندان‌های خود را مسواک بزنید و قبل از رفتن همسرتان به محل کار، آماده باشید که یک بوسه خداحافظی مناسب به او بدهید.

و اگر شما کسی هستید که زودتر خانه را ترک می‌کنید. باز هم تمرین بسیار خوبی است که قبل از رفتن پیش قدم شوید تا همسرتان را ببوسید.

بوسیدن خود را فقط به خداحافظی محدود نکنید. زوج‌ها باید همدیگر را ببوسند و همدیگر را بدرقه کنند. و شب بخیر بگویند. و این چیزی است که لابه‌لای روزمرگی‌ها فراموش می‌شود. در حالی که بوسیدن حقیقتا عاشقانه و عاطفی است.

بیشتر افراد هم در گروه مردان و هم در زنان، بوسیدن با دهان باز و درگیری زبان و تبادل بزاق را نمی‌پسندند و بر این باورند برای اولین بوسه، این نوع بوسیدن جذاب نیست. 

سخن آخر :

هرگز قدرت بوسیدن در ابراز عشق را دست کم نگیرید. شما می‌توانید زندگی خود را روشن کنید، ازدواج خود را تقویت کنید، سلامت خود را بهبود بخشید. حتی به نسل‌های آینده بیاموزد که گفتن “دوستت دارم” و به اشتراک گذاشتن یک بوسه باعث تفاوت در زندگی‌ها می‌شود. 

بنابراین فکر کنید قدر مهم است که معشوق خود را ببوسید و هر روز به او بگویید دوستش دارید؟

ما در این مقاله به مواردی در خصوص فواید بوسیدن و راهبردهای آن که بر مسائل فیزیولوژیک و همچنین اهمیت بوسیدن و تاثیر آن در مقوله‌ی زناشویی، اشاره کردیم. 

ولی برای دریافت مشاوره‌ی تخصصی بیشتر یا سکس‌تراپی، بهتر است به بهترین روانشناس در این مورد مراجعه کنیم و با توجه به ویژگی‌ها و تیپ شخصیتی خود مشاوره‌ی لازم برای بهبود این جنبه‌ی مهم زندگی را دریافت کنیم.

بوسه آغازی برای ما شدن

لحظه ای با دلبری تنها شدن

بوسه آتش می‌زند بر جسم و جان

بوسه یعنی عشق من با من بمان

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دکتر زهره واثقی، مشاور و روانشناس خانواده و زوج درمانگر، متخصص در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، اختلافات زناشویی،اضطراب، مشاوره تربیت کودک،اختلالات یادگیری کودک و آموزش مهارت های زندگی هستند و با توجه به سوابق زیادی که در زمینه های مختلف درمان گری دارند می توانند بهترین راهکارها و راه حل ها را برای شما ارائه دهند.دکتر زهره واثقی یکی از بهترین روانشناسان در شمال تهران هستند.
روانشناس خانم دکتر زهره واثقی
مقالات منتشر شده:

آخرین نوشته‌ها

تماس با ما

02166703576 - 02122214949
راه های ارتباطی با دکتر زهره واثقی
دسترسی سریع به مقالات
فهرست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x