برای دریافت اولین نوبت مشاوره خود، با ارائه کد تخفیف clinic10 به اپراتور نوبت‌دهی کلینیک اندرزگو، 10دقیقه اول از جلسه تراپی خود را هدیه بگیرید.

لازم است بدانيد كه آنچه در گذشته اتفاق افتاده است، چيزی جز تاريخ نيست. آن چه كه در گذشته انجام داده‌ايد هر چند بر روی آینده شما می‌تواند تاثيرگذار باشد، ولی مطلقا هيچ نقشی در آينده شما ايفا نمی‌كند. طبیعی است که ذهن شما خاطرات بد گذشته را به یاد بیاورد. اما اگر این افکار منفی در زندگی روزمره شما تداخل دارند، راهکارهایی در ادامه مقاله ارائه خواهیم داد که می‌تواند به شما برای گذر از خاطرات بد گذشته کمک کند. 

14 راهکار ساده اما شگفت انگیز برای فراموشی خاطرات بد گذشته !

14 simple but amazing ways to forget the bad memories of the past !

14 راه برای فراموشی خاطرات بد گذشته | چگونه خاطرات بد و تلخ را فراموش کنیم ؟| فراموشی خاطرات منفی و اتفاقات بد گذشته به کمک روانشناس | دکتر زهره واثقی | روان درمانی خاطرات بد گذشته

شکل گیری خاطرات بد گذشته و دشواری فراموشی خاطرات بد گذشته :

ممکن است چیزهایی وجود داشته باشد که به یاد داشته باشید و آرزو داشته باشید که آنها را فراموش کنید.

  • یکی از نزدیکانتان را از دست داده باشید
  • طلاقی رخ داده و از سوگ آن گذر نکرده‌اید
  • یا به روشی دردناک از کارتان رها شده‌اید.

برای این نوع خاطرات بد گذشته آسان است که شما را در شب بیدار نگه دارند. اما راه‌هایی وجود دارد که توسط متخصصان روانشناس پشتیبانی می‌شوند تا به شما در پردازش و ادغام تجربیات دردناک کمک کنند.

خاطراتی که از آنها اجتناب می‌کنیم، و سعی کنیم آن‌ها را از بین ببریم، راهی برای نشان دادن در زمان‌های نامناسب زندگی دارند.

برای مثال زمانی است که افراد پدر و مادر می‌شوند (که اغلب یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در زندگی ماست) اگر شما یا شریک زندگیتان خاطرات بد دارید که برطرف نشده است، ممکن است زمانی که شما والدین شوید، این خاطرات دوباره زنده شود.

به همین دلیل، توصیه می‌شود در زمان بروز احساسات خود با آنها روبه‌رو شوید. اما اگر فلاش بک رویدادها را تجربه می‌کنید، می‌تواند نشانه PTSD (اختلال استرس پس از سانحه) باشد. 

در این مورد، کار با یک متخصص روانشناس یا سلامت روان می‌تواند به مدیریت علائم و تنظیم سیستم عصبی شما کمک کند تا زمانی که بتوانید خاطرات را در یک محیط امن پردازش کنید.

چرا غلبه بر خاطرات بد و تلخ گذشته سخت است؟

در طول یک تجربه پر احساس، نواحی بیشتری از مغز شما با فعالیت روشن می‌شود. مدت‌ها پس از پایان تجربه، بازگشت به حالت استراحت و هضم برای سیستم عصبی شما ممکن است دشوار باشد.

برای مثال، وقتی با تروما زندگی می‌کنید، مغز شما نمی‌تواند بین تهدید در آن زمان و تهدید در حال حاضر تفاوت قائل شود و تجدید خاطره می‌تواند آن را دوباره واقعی کند.

نشخوار تجربیات منفی می‌تواند شما را در حالت هوشیاری بیش از حد یا پریشانی عاطفی نگه دارد، به خصوص زمانی که کنترل خاطرات دشوار است.

دلایل مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد که چرا فراموش کردن خاطرات بد گذشته دشوار است، و این می‌تواند از فردی به فرد دیگر بر اساس تجربیات زندگی شخصی خود، بسیار متفاوت باشد.

اما فکر کردن مکرر به خاطرات دردناک و مرور خاطرات بد گذشته می‌تواند در کل برگرفته از علائم زیر باشد:

  • غم شدید و پیچیده
  • افسردگی
  • اختلال اضطراب فراگیر (GAD)
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • افسردگی پس از زایمان

چگونه خاطرات بد گذشته را فراموش كنيم؟

مردم بر اين باورند كه به خاطر سپردن فراموشی خاطرات بد گذشته و آنچه كه در گذشته انجام داده‌ايد، بسيار مهم است و می‌تواند گواهی بر وضعيت زندگی در حال حاضرتان باشد. 

همه ما در زندگی خود كارهايی انجام داده‌ايم و در شرايطی بوده‌ايم كه در هر صورت بخشی از زندگی ما بوده‌اند و اكنون از به خاطر آوردن آنها خوشحال نمی‌شويم. 

اکنون در رابطه با چند راه ساده برای فراموشی خاطرات بد گذشته و فراموش كردن اتفاقات منفی كه در گذشته برايتان اتفاق افتاده صحبت خواهيم كرد. 

همچنين در رابطه با حركت رو به جلو در زندگی و فراموش كردن خاطرات بد گذشته مباحثی را مطرح خواهيم كرد.

خواهيد آموخت چگونه می‌توانيد خاطرات بد گذشته را با روش‌های مختلف به دست فراموشی بسپاريد و با فراموشی خاطرات بد گذشته شرايط را برای ادامه زندگی مهيا كنيد. چون زندگی برای آينده و براساس آينده برنامه‌ريزی می‌شود. 

 راهکار ساده برای فراموشی خاطرات بد

1) ذهنيت خود را تغيير دهيد. 

اگر تمركز ذهنيتان بر روی موارد منفی است كه در گذشته برايتان اتفاق افتاده، قطعا زندگيتان در جهت منفی حركت خواهد كرد. 

زندگی شما در جهت افكار غالب شما حركت می‌كند. بنابراين ذهنيت و تمركز بر روی هر چيزی كه باشد زندگی و احساسات شما نيز به همان سمت سوق داده خواهد شد.

پس به جای معطوف كردن ذهنيت و تمركزتان بر روی موارد منفی كه در گذشته و خاطرات بد گذشته ، از جمله شكست‌های عاطفی و چيزهايی كه از دست داده‌ايد و شرايطی كه به آنها افتخار نمی‌كنيد، شروع به فراموشی خاطرات بد گذشته و عوض كردن تمامی اين انديشه‌ها و جايگزين كردن آنها با افكار مثبت كنيد. 

به عنوان مثال استفاده از جمله من بهتر می‌شوم، من بسيار هوشمند هستم، خاطرات بد گذشته‌ ی من چيزی جز گذشته نيست، آنچه كه پيش روی من است خوب خواهد بود و جملاتی از اين دست می‌تواند كمک بسيار زيادی كند. 

اگر هر روز صبح كه از خواب بيدار می‌شويد چيزهايی شبيه به اين جملات را با صدای بلند و جسورانه به خود بگوييد، اين جملات در ناخودآگاه شما نقش می‌بندند و ديگر كسی قادر نخواهد بود تا از خاطرات بد گذشته‌ تان عليه شما استفاده كند.

علت آن اين است كه شما به انتخاب خودتان افكار ناشی از خاطرات بد گذشته‌ اتان را رها كرده‌ايد.

2) با برخی از دوستانتان قطع رابطه كنيد. 

حتما در زندگی شما هم افرادی وجود دارند كه خودتان نيز عميقا باور داريد كه نه تنها تاثير مثبتی در زندگيتان ندارند، بلكه حتی سرعت شما را در جهت پيشرفت كند می‌كنند. 

قطعا قطع كردن رابطه‌تان با دوستانی كه باعث به تعويق افتادن زمان رسيدن به هدفتان می‌شود، يک حركت مثبت است. برای اين كه تمركزتان را بر روی موارد مثبت بگذاريد، دوستان منفيتان را از زندگيتان دور كنيد. 

اين افراد با جهت فكری، سبک زندگی و رفتارشان، مدام بر روی شما تاثير گذار هستند و به راحتی می‌توانند تغييرات منفی در شما و زندگيتان ايجاد كنند. 

گاهی اوقات برای رسيدن به اهداف بايد خودتان را از بعضی محيط‌ها دور نگه داريد و از دوستانی كه هميشه منفی‌نگر هستند، جدا كنيد. 

زمانی كه از جدا كردن صحبت می‌كنيم، منظور يک اقدام همه‌ جانبه است. تمامی عواملی كه باعث ايجاد احساسات منفی می‌شود، از افراد گرفته تا محيط، ابزارها و يا مدياهای گوناگون، تمركز خود را فقط بر روی خودتان و روياهايتان قرار دهيد. 

انجام اين كار می‌تواند احساس تنهايی را به شما منتقل سازد و كمی زندگی شما را دستخوش تغييرات ناخوشايند كند، ولی بدانيد كه مقطعی و گذرا است و به زودی بر همه شرايط غلبه خواهيد كرد.

3) اهداف جديدی برای خودتان تعيين كنيد. 

يكی از مهم‌ترين روش‌هايی كه می‌توانيد به كمک آن از پس بسياری از سختی‌ها بر بياييد و ديگر خيلی درگير خاطرات بد گذشته نباشيد، تعيين كردن اهدافی برای آينده‌تان است. هدف داشتن، سختی را آسان و قدرت تحمل شما را بالا می‌برد. 

شما بايد به اين واقعيت برسيد كه هيچ يک از خاطرات بد گذشته، نمی‌تواند به تنهايی تاثير بزرگی در آينده داشته باشد و اين شما هستيد كه با تطبيق پذيری با شرايط و هوشمندانه رفتار كردن به خوبی می‌توانيد از پس اتفاقات بر بياييد. 

در ذهنتان برنامه‌ريزی كنيد و اهداف بلندمدت و بزرگ داشته باشيد و برای آنها تلاش كنيد و از هر آن چه در راستای رسيدن به اين اهداف مقابل شماست، به راحتی رد شويد. 

حتی گذشته، سبک زندگی و چهارچوب‌های خود را مشخص كنيد. آن چه كه لازم است را فراهم كنيد و هر آن چه كه شما را از مسيرتان دور می‌كند كنار بگذاريد. بدانيد چه می‌خواهيد و برای چه تلاش می‌كنيد.

4) بخشش را تمرین کنید.

يكی از مواردی كه هر فردی را از نظر عاطفی و ذهنی نابود می‌كند، داشتن روحيه‌ای غير بخشنده است. داشتن كينه از ديگران دقيقا مشابه اين است كه زهری را بنوشيد ولی انتظار داشته باشيد طرف مقابلتان مسموم شود. 

خيلی‌ها بر اين باورند كه ناراحت بودن و كينه داشتن از ديگران، احترام به خود است، در صورتی كه جدا از آنچه كه برای طرف مقابلتان اتفاق می‌افتد، هميشه تاثيرات منفی اين خصومت، به شما ضرر می‌زند. 

ادامه اين روال هيچ تاثير مثبتی ندارد. خودتان هم به خوبی اين موضوع را می‌دانيد و درک می‌كنيد، اما تمام ضربه‌های اجتماعی، عاطفی و احساسی را تحمل می‌كنيد، تا غرورتان جريحه‌دار نشود. 

تنها راه فراموش كردن خاطرات بد گذشته اين است كه گناهكارانی را كه در زندگيتان مرتكب اشتباه شده‌اند فراموش كنيد. 

مهم نيست كه آنها چگونه باعث ناراحتی شما و شكستن قلبتان شده‌اند، همين كه بتوانيد آنها را ببخشيد و با لبخندی بر روی لبتان كه حقيقتا امری سخت است، به آنها بگوييد كه آنها را بخشيده‌ايد كافی است. 

در اين زمان قدرتی در خود احساس می‌كنيد، كه با هيچ اتفاق ديگری نمی‌توانيد اين حس را به خود منتقل كنيد. در حقيقت شما بعد از انجام اين كار خودتان را از قفسی كه در آن محبوس كرده بوديد، آزاد می‌كنيد. واقعا حس و حالتان متفاوت خواهد بود. تنها اگر بتوانيد بر روی غرور کاذب خود پا بگذاريد.

5) بپذیرید استرس و نگرانی، جزیی از زندگی است. 

اگر كه زندگی شما هيچ گونه استرسی ندارد و مشكلی پيش نمی‌آيد و نگران و ناراحت نمی‌شويد و شكست را تجربه نمی‌كنيد، همگی نشان از بی‌فعاليت بودن شما دارد. 

در واقع تحركی برای ادامه و به چالش كشيدن زندگی نداريد. شما اصلا حركت نمی‌كنيد كه بخواهید با مشكلات روبه‌رو شويد. 

پس اگر هر يک از اين موارد را تجربه می‌كنيد، نبايد نااميد شويد. بلكه اميدوار از اينكه برای خود و زندگيتان تلاش می‌كنيد.

6) دست از تحت تاثير قرار دادن اطرافيانتان برداريد. 

آيا تا به حال احساس كرده‌ايد كه هيچ كس شما را درک نمی‌كند؟ با خود درباره تصميماتی كه اين روزها می‌گيريد فكر كرده‌ايد؟ اگر جوابتان به اين سوال مثبت است، علت در اين است كه سايرين آنچه كه شما می‌بينيد را نمی‌بينند. 

شما هيچ احتياجی به توضيح دادن كارهای خود برای ديگران نداريد. شما بايد اين طرز تفكر را كه بايد حتما از جانب ديگران مورد تاييد واقع شويد را كنار بگذاريد و ديگر به اينكه آيا ديگران كار شما را دوست دارند يا خير، توجه نكنيد. 

شما نمی‌توانيد همه را راضی نگه داريد و اين امریست غير ممكن! سعی كردن، برای اينكه همه را راضی نگه داريد، كاری از پيش نمی‌برد و تنها كار شما را سخت‌تر می‌كند. 

ممكن است كه همه شما با اين ذهنيت بزرگ شده باشيد كه بهترين راه پيش بردن زندگيتان به نحوی‌ است كه همه از شما خوششان بيايد. 

تحقق اين خواسته امكان ندارد، مهم نيست كه شما تا چه حد آدم خوب و محبوبی باشيد. هميشه آن بيرون افرادی هستند كه با شما مشكل داشته باشند.

7) شفقت به خود را تمرین کنید.

وقتی رها کردن برایتان سخت است، معمولاً از خودتان انتقاد می‌کنید که چرا نمی‌توانید این کار را انجام دهید، اما لازم است مانند یک دوست با خودتان رفتار کنید. 

در هنگام تجربه درد در گذشته و درگیر شدن با با خاطرات بد گذشته مراقب خود باشد. مراقبت از خود بسیار مهم است، چون باعث می‌شود احساس قدرت بیشتری داشته باشید.

درک کنید که همه اشتباه می‌کنند یا با موقعیت‌های سختی روبه‌رو می‌شوند. به خود یادآوری کنید که برای داشتن یک زندگی رضایت بخش سزاوار حرکت رو به جلو هستید.

8) سعی کنید کمی فاصله ایجاد کنید.

ایجاد فاصله برای رها کردن و گذر از خاطرات دردناک گذشته بسیار مهم است.

خواه این فاصله فیزیکی از فرد یا موقعیت باشد یا فقط فاصله روانی بین شما و موضوع ناراحت کننده، مفید است زیرا دیگر مغز شما مجبور نیست آنقدر درباره آن فکر کند، یا آن را پردازش کند.

فاصله می‌تواند به شکل زیر باشد:

  • مدیتیشن 
  • محدود کردن تعامل با کسی
  • گذاشتن عکس‌ها در انبار
  • حذف یادآورهای فیزیکی از فضای شما
  • سفری چند روزه 
  • غیرفعال کردن موقت رسانه‌های اجتماعی
9) برای رفع خاطرات گذشته به جای سرکوب کردن آن تلاش کنید.

روبه‌رو شدن با احساسات منفی ناشی از خاطرات بد گذشته گاهی اوقات ممکن است غیرممکن به نظر برسد و اجتناب از آن آسان‌تر به نظر بیاید، اما این می‌تواند معکوس هم باشد.

به‌جای اینکه اجازه دهید احساساتتان جاری شوند، اغلب آن‌ها را خاموش می‌کنید، که در واقع روند رها کردن را مختل می‌کند. در عوض، سعی کنید به خودتان فضا و زمان بدهید تا با احساساتتان برون ریزی شود.

آگاهانه تصمیم بگیرید که کنترل موقعیت را به دست بگیرید تا از خاطرات بد گذشته رها شوید و از یک خاطره دردناک گذشته گذر کنید. این می‌تواند زمان ببرد، بنابراین مطمئن شوید که در طول مسیر پیروزی‌های کوچک را جشن بگیرید و ناامید نشوید.

10) ذهن آگاهی را در خود پرورش دهید.

تمرین تمرکز حواس و تمرکز بر لحظه حال می‌تواند به رهاسازی خاطرات بد گذشته کمک کند. وقتی شروع به تمرین حضور در حال می‌کنید، چیزهایی که به شما آسیب می‌زند کنترل کمتری بر شما دارند. 

شما در واقع آزادی و اختیار بیشتری دارید تا انتخاب کنید که چگونه می‌خواهید ذهن خود را کنترل کنید و چه مسیری را می‌خواهید برای خود و زندگی خود ترسیم کنید.

برخی از شیوه های ذهن آگاهی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نفس کشیدن
  • تمرینات زمینی
  • مراقبه
  • پیاده روی
  • یوگا
11) به دنبال کمک یک درمانگر باشید.

شما مجبور نیستید رهاسازی یا همان فراموشی خاطرات بد گذشته را به تنهایی انجام دهید. انواع مختلفی از درمان‌ها وجود دارد که ممکن است هنگام کار کردن و پردازش خاطرات بد گذشته برای شما مفید باشد، پس از تخصص یک روانشناس حاذق در این حوزه استفاده کنید.

بسته به شرایط هر فرد، مشاوره فردی می‌تواند بسیار مفید باشد. درمانگر روانشناس شما ممکن است در طول جلسات شما از تکنیک‌های حساسیت زدایی و پردازش مجدد (EMDR) یا درمان شناختی-رفتاری (CBT) استفاده کند.

یکی دیگر از درمان‌های مفید برای فراموش کردن خاطرات بد در گذشته یا بعضا تروما، مواجهه درمانی است. در طول این درمان، کم کم به کمک روانشناس به سمت باز آفرینی، پردازش و ادغام یک تجربه هدایت خواهید شد.

12) از تجربیات گذشته درس بگیرید.

یک لحظه بد در زندگی می‌آید تا چیزی به شما یاد دهد. خداحافظی با یک تجربه ناخوشایند یک راهپیمایی نیست. در عوض، می‌توانید خود را شکوفا کنید و سعی کنید از تجربه خاطرات بد گذشته درس بگیرید تا رشد کنید نه اینکه اجازه دهید خاطرات بد گذشته بر حال شما حاکم شود.

پس از خود سؤالاتی بپرسید مانند: 

  • چه درس‌هایی می‌توان از این تجربه آموخت؟ 
  • چگونه خاطرات خوب یا خاطرات بد گذشته شما را به فردی که امروز هستید تبدیل کرده است؟ 

در حالی که مهم است که روی منفی نگری تمرکز نکنید، به دست آوردن بینش می‌تواند به شما کمک کند معنی زندگی پیدا کنید و در موقعیت‌های سخت رشد کنید.

12) روی آنچه امروز دارید تمرکز کنید.

شما می‌توانید روی آنچه امروز شما را احاطه کرده است تمرکز کنید. شما می‌توانید توجه خود را به چیزهای خوب زندگی خود در حال حاضر معطوف کنید. 

می‌توانید به افرادی که در کنار شما ایستاده‌اند و از شما حمایت کرده‌اند نگاه کنید. با گذشت زمان، خاطرات بد گذشته شروع به محو شدن می‌کنند و تجربیات جدیدی از زندگی ظاهر می‌شوند.

13) عواطف خود را بپذیرید و جدی بگیرید.

با تصدیق احساسات مرتبط با خاطرات بد گذشته شروع کنید. طبیعی است که احساس ناراحتی، عصبانیت یا آسیب دیدگی از خاطرات بد گذشته داشته باشید. 

به خودتان اجازه دهید بدون هیچ قضاوتی این احساسات را تجربه کنید. در واقع اگر بپذیرید که اشکالی ندارد که چنین احساسی داشته باشید، اولین قدم را به سمت بهبودی برداشته‌اید. 

14) به دنبال حمایت باشید.

با دوستان قابل اعتماد، اعضای خانواده یا یک درمانگر که می‌توانید احساسات خود و خاطرات بد گذشته را با آنها در میان بگذارید، تماس بگیرید. 

صحبت کردن در مورد تجربه خود با کسی که می‌تواند راهنمایی و همدلی ارائه دهد می‌تواند بسیار مفید باشد. آنها می‌توانند چشم اندازی تازه ارائه دهند و از روند درمانی شما حمایت کنند.

سخن آخر :

مغز شما به گونه‌ای طراحی شده است که تجربیات احساسی را به تصویر بکشد. علاوه بر این، سیستم عصبی شما ممکن است مدتی طول بکشد تا به هموستاز اولیه خود بازگردد.

اگر فکر می‌کنید علائم شما ناشی از PTSD یا سایر بیماری‌های سلامت روان است، با یک متخصص بهداشت روانی تماس بگیرید. با حمایت و مراقبت از خود، می‌توان تجربیات دشوار و خاطرات بد گذشته را تمام کرد.

اگر هنوز هم به خاطرات بد گذشته خود فكر می‌كنيد، قادر نخواهيد بود تا به جلو حركت كنيد. آيا می‌توانيد یک قهرمان دو را بيابيد كه قرار باشد با وجود كوله‌ی سنگينی در پشت خود، مسير صد متری مسابقه را بپيمايد و باز هم قهرمان شود؟ 

ممكن است كه او در نهايت آن مسير را به پايان برساند، اما قطعا نمی‌تواند اين كار را سر زمان مقرری كه انتظار می‌رود، انجام دهد. 

بسياری از شما آماده اين هستيد كه برای مسابقه‌اتان بدويد و برای روياها و جاه‌طلبی‌هايتان بجنگيد، اما قبل از همه چيز بايد اول اين كار را انجام دهيد: 

كوله‌ای مملو از شرم‌ها، پشيمان‌ها، ناراحتی‌ها، اشتباهات، شكست‌ها، دل نگرانی‌ها، ناراحتی‌ها و خاطرات بد گذشته خود را زمين بگذاريد و هر چند گامی كه اين كوله پشتی را رها كنيد، پيمودن مسابقه‌ی زندگی، برايتان راحت‌تر از قبل خواهد شد.

همراه عزیز من ، لطفا دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منشر نخواهد شد.بخش‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند. با تشکر





    دکتر زهره واثقی، مشاور و روانشناس خانواده و زوج درمانگر، متخصص در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، اختلافات زناشویی،اضطراب، مشاوره تربیت کودک،اختلالات یادگیری کودک و آموزش مهارت های زندگی هستند و با توجه به سوابق زیادی که در زمینه های مختلف درمان گری دارند می توانند بهترین راهکارها و راه حل ها را برای شما ارائه دهند.دکتر زهره واثقی یکی از بهترین روانشناسان در شمال تهران هستند.
    روانشناس خانم دکتر زهره واثقی
    مقالات منتشر شده:

    آخرین نوشته‌ها

    تماس با ما

    02166703576 - 02122214949
    راه های ارتباطی با دکتر زهره واثقی
    دسترسی سریع به مقالات
    فهرست