اختلال يادگيري چیست؟

What is a learning disorder 

اختلال یادگیری، یک اختلال عصب شناختی است. به بیان ساده، اختلال یادگیری ناشی از تغییر در شیوه “سیم‌کشی” مغز یک فرد می‌باشد. 

کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری به اندازه همسالان خود، یا حتی بیشتر از آنها، باهوش هستند، اما ممکن است در صورتی که برای درک مسائل تنها باشند و یا به شیوه‌های معمول آموزش ببینند، در خواندن، نوشتن، هجی کردن، استدلال کردن، به خاطر آوردن، و یا سازماندهی اطلاعات، مشکل داشته باشند.

اختلال یادگیری را نمی‌توان درمان کرد و یا برطرف نمود. این، یک مسئله مادام العمر است. هرچند، کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری می‌توانند با بهره مندی از حمایت و مداخله مناسب، در تحصیل موفق شوند، و در مراحل بعدی زندگی، به شغل های موفق، و اغلب خاص، دست پیدا کنند. 

والدین می‌توانند با تشویق نقاط قوت، آگاهی از نقاط ضعف، درک سیستم آموزشی، کار با افراد حرفه ای، و فراگرفتن استراتژی‌های مقابله با دشواری های خاص، به کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری کمک کنند تا به این موفقیت دست یابند.

حقایقی در مورد اختلالات یادگیری

اختلالات یادگیری معمولاً خانوادگی و ارثی هستند.اختلالات یادگیری را نباید با دیگر اختلالات مثل اوتیسم ، اختلال فکری ، ناشنوایی ، نابینایی و اختلالات رفتاری اشتباه گرفت. هیچ یک از این اختلالات، اختلال یادگیری نیستند. 

به علاوه، آنها را نباید با مشکلات ناشی از فقدان فرصت های آموزشی، مثل تغییر مکرر مدرسه و یا مشکل در شرکت در کلاس اشتباه گرفت.همچنین، کودکانی که در حال یادگیری زبان انگلیسی هستند، لزوما مبتلا به اختلال یادگیری نیستند.

اختلالات توجه مثل اختلال کم توجهی – بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری اغلب به طور هم زمان رخ می‌دهند. اما این دو اختلال، یکی نیستند.

اختلالات یادگیری رایج

• خوانش پریشی:

یک اختلال مربوط به زبان که در آن، فرد در درک کلمه های نوشتاری مشکل دارد. ممکن است از آن، با عنوان اختلال در خواندن و یا اختلال خوانش، نام برده شود.

• محاسبه پریشی:

یک اختلال ریاضی که در آن، فرد در حل مسائل حساب و درک مفاهیم ریاضی، مشکل دارد.

• نوشتارپریشی:

اختلال مربوط به نوشتن که فرد مبتلا، در نگارش حروف و یا نوشتن در یک محدوده مشخص، مشکل دارد.

• اختلالات پردازش دیداری و شنیداری:

اختلالات عصبی که در آن، فرد با وجود دیدن و شنیدن به صورت نرمال، در درک زبان مشکل دارد.

• اختلالات یادگیری غیرکلامی:

یک اختلال عصب شناختی که در نیمکره سمت راست مغز پدید می آید و سبب بروز مشکلاتی در عملکردهای پردازش بصری-فضایی، شناختی، سازمانی، ارزیابی و کلی می‌شود.

 

چه چیز اختلالات یادگیری را پدید می آورد؟

اختلال یادگیری ربطی به هوش ندارد. این اختلالات، ناشی از وجود تفاوت در مغز هستند و بر شیوه پردازش اطلاعات توسط مغز تاثیر می‌گذارند. این تفاوت‌ها معمولاً در زمان تولد وجود دارند.

اما عوامل مشخصی نیز هستند که در پیشرفت یک اختلال یادگیری نقش ایفا می‌کنند، از جمله عوامل زیر:

• ژنتیک
• عوامل محیطی (مثل سرب)
• مشکلات زمان بارداری (مثل مصرف مواد مخدر توسط مادر)

از کجا بفهمم فرزندم مبتلا به اختلال یادگیری است؟

هرچه زودتر متوجه یک اختلال یادگیری شوید و جهت درمان اقدام کنید، بهتر است. متاسفانه، معمولاً اختلالات یادگیری تا زمان رفتن کودک به مدرسه مورد شناسایی قرارنمی گیرند. اگر شما متوجه شده اید که فرزندتان مشکل دارد، با معلم یا مشاور بهداشت او، در مورد بررسی امکان وجود یک اختلال یادگیری، صحبت کنید. این ارزیابی ممکن است شامل یک تست پزشکی، بحث در مورد سابقه خانوادگی، و آزمون عملکرد تحصیلی و فکری باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دکتر زهره واثقی، مشاور و روانشناس خانواده و زوج درمانگر، متخصص در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، اختلافات زناشویی،اضطراب، مشاوره تربیت کودک،اختلالات یادگیری کودک و آموزش مهارت های زندگی هستند و با توجه به سوابق زیادی که در زمینه های مختلف درمان گری دارند می توانند بهترین راهکارها و راه حل ها را برای شما ارائه دهند.دکتر زهره واثقی یکی از بهترین روانشناسان در شمال تهران هستند.
دکتر روانشناس خانم دکتر زهره واثقی
مقالات منتشر شده:

آخرین نوشته‌ها

تماس با ما

02166703576 - 02122214949
راه های ارتباطی با دکتر زهره واثقی
دسترسی سریع به مقالات
فهرست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x