15 راه کنترل حسادت زنانه و جلوگیری از آسیب های آن در رابطه

15 ways to control female jealousy and prevent its damage in the relationship

 

اگر در روابط عاشقانه تمایل به حسادت دارید، تنها نیستید. حسادت یک احساس بسیار طبیعی است که بسیاری از افراد در مقطعی آن را تجربه می کنند. حسادت لزوماً یک احساس ناسالم نیست، اما راه‌هایی برای مدیریت سازنده‌تر حسادت زنانه وجود دارد. حسادت زنانه تا حد نرمال در برخی موارد در فرد بخصوص زنان ایجاد می‌شود نیاز به درمان ندارد، اما اگر مدام احساس منفی حسادت زنانه را در خود تجربه می‌کنید لازم است اقداماتی برای کاهش آن انجام دهید. در این مقاله قصد داریم حسادت زنانه را تعریف کنیم و به راهکارهای کاهش حسادت زنانه خواهیم پرداخت.

چرا زنان حسودند | حسادت زن | حسادت عاشقانه در زنان | عاقبت زن حسود | حسادت زنان نسبت به شوهر | حسادت نشانه‌ی چیست؟ | دکتر زهره واثقی | مشخصات زن حسود

حسادت زنانه چیست؟ 

تمایلات حسادت می‌تواند در موقعیت‌های دیگر به غیر از حسادت زنانه نیز ظاهر شود. اما، یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که زنان بیشتر از مردان در معرض حسادت نسبت به جذابیت فیزیکی هستند.
 
از سوی دیگر، مردان بیشتر مستعد حسادت نسبت به تسلط فیزیکی دیگران هستند. اما هم مردان و هم زنان وقتی که دیگری از نظر اجتماعی موفق‌تر به نظر می‌رسند حسادت را تجربه می‌کنند.
 
تحقیقات نشان می‌دهد که حسادت ذاتا چیز بدی نیست. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که حسادت در دوستی (زمانی که یک فرد توسط رابطه عاشقانه یا دوست جدید دوست خود تهدید می‌شود) می‌تواند به محافظت از رابطه یا حفظ دوستی‌اش کمک کند. 
 
یا مثلا حسادت عاشقانه هم در مردها و هم در زن‌ها، تا حدودی وجود دارد. همه افراد ممکن است در رابطه عاطفی و زندگی مشترک، برخی مواقع به افرادی که به دلایل مختلف به شریک عاطفیشان نزدیک بشود، حسادت کنند، اما عموما حسادت زنانه بیشتر اتفاق می‌افتد.
 

حسادت زنانه نوعی احساس و هیجان منفی نسبت به افراد دیگریست که با شریک عاطفی فرد ارتباط کاری، تحصیلی، و اجتماعی دارند. این هیجان منفی ناشی از حسادت زنانه می‌تواند باعث بروز شک و تردید، بی‌اعتمادی و رفتارهایی مثل کنترل‌گری و تعقیب کردن بشود. 

شک به شریک عاطفی

این مورد یکی از رایج‌ترین‌ نشانه‌های حسادت زنانه است. خانم‌هایی که دچار حسادت زنانه می‌شوند و می‌خواهند مطمئن بشوند طرف مقابل با هیچ دختری به جز خودشان صحبت نمی‌کند، پیج فیک با نام و نشان یک خانم دیگر باز می‌کنند 

و به شریک عاطفیشان پیام می‌دهند و سعی می‌کنند با او ارتباط بگیرند که ببینند آیا او پاسخ دختران غریبه را می‌دهد یا خیر و یا با آنها چطور رفتار می‌کنند.

این روش و یا بسیار روش‌های امتحان کردن طرف مقابل اصلاً خوب نیست! چون اگر طرف مقابل از این امتحان سربلند بیرون بیاید و متوجه بشود شما این راه را انتخاب کرده‌اید، ممکن است باعث خراب شدن و یا حتی تمام شدن رابطه‌ و یا حس ناامنی و دلخوری بشود.

به همین خاطر توصیه می‌کنم اگر به طرف مقابل شک دارید و شکتان واقع‌بینانه و منطقی است و نه بر اساس تخیلات و تصورات شما، با او در مطب مشاوره و با همراهی یک روانشناس حاذق به امور زوج و خانواده، منطقی و محترمانه صحبت بکنید.

تا شما را از نگرانی در بیاورد و قانع بکند که هیچ موردی رابطه‌تان را تهدید نمی‌کند. اگر به هر دلیل به حرف‌ها و رفتار شریک عاطفیتان شک می‌کنید و مدام فکر می‌کنید.

یا ذهنیت و افکار منفی در مورد خیانت ناشی از حس بی‌اعتمادی دارید، ممکن است به دلیل اختلال شخصیت پارانوئید و یا طرحواره بی‌اعتمادی باشد.

توسعه می‌کنیم برای اینکه بدانید در این موقعیت‌ها چه کارهای انجام بدهید که صحیح باشد تا هم شکتان برطرف شود و هم رابطه‌تان خراب نشود از زوج درمانگر حرفه‌ای کمک بگیرید.

برخی از منابع بالقوه حسادت را بشناسیم:

  • روابط مستمر یک شریک خیانت کار
  • عدم اعتماد به شریک زندگیخود در خصوص تعهد به شما یا رابطه‌اتان
  • تمایل به ای کاش‌ها و آنچه که شخص دیگری دارد (مثلاً شغل، دوستان، روابط)
  • الگوی احساسی آموخته شده از مشاهده یا بزرگ شدن در محیطی سرشار از حسادت زنانه یا در کل
  • دلبستگی آگاهانه یا ناخودآگاه به رقابت جویی و حسد ورزی
  • فرافکنی از اینکه واقعاً چگونه در مورد خود احساس حسادت زنانه خود فکر می کنیم
  • عدم امنیت در رابطه‌ای که با خودمان داریم
  • از دست دادن یک یا هر دو والدین (به دلیل طلاق، مرگ، یا ترک جسمی، روانی یا عاطفی)

آیا حسادت بیماری است یا یک احساس سالم است؟

حسادت سالم

حسادت سالم باعث می‌شود طرفین برای همدیگر بیشتر تلاش بکنند و سعی کنند به یکدیگر احساس ارزشمند بودن بدهند. در واقع حسادت مثل خشم یا شادی یک حس ذاتی است و در حد نرمال، عشق و احساس در رابطه بیشتر می‌کند.

حسادت سالم باعث شک و بی‌اعتمادی و کنترل‌گری نمی‌شود! بلکه طرفین درک می‌کنند در یک محیط اجتماعی زندگی می‌کنند و گاهی لازم است با همکاران و سایر افراد و اجتماع که جنس مخالف هستند در ارتباط باشند، اما این ارتباط نشانه خیانت کردن نیست، بلکه بخشی از زندگی اجتماعی هر فرد است.

زوجی که نسبت به هم حسادت سالمی دارند، با هم متحد هستند و هر دو مراقب رابطه‌شان هستند و تلاش می‌کنند بیشتر به هم نزدیک بشوند. اگر شکی در ذهنشان به وجود بیاید، به جای حسادت منفی و انجام رفتارهای اشتباه و مخرب، با هم در شرایط مناسب به آرامی صحبت می‌کنند و توضیح می‌دهند، تا شکشان برطرف شود.

حسادت ناسالم 

این قبیل افراد همدیگر را محدود و کنترل می‌کنند به طوری که اجازه نمی‌دهند طرف مقابل به زندگی اجتماعی خودش رسیدگی کند و روابط اجتماعی طبیعی خودش را با دیگران داشته باشد. 

کسی که حسادت ناسالم داشته باشد خودش هم در رابطه به شدت احساس ناامنی و نگرانی می‌کند و با رفتارهای مخرب به سلامت جسمی‌ و روانی‌اش و در نهایت به رابطه آسیب می‌زند.

آسیب‌های حسادت زنانه

1) آسیب‌های سلامت جسمی

حسادت به سلامت جسمی آسیب می‌زند. هر چقدر حسادت بیشتر باشد ممکن است استرس و اضطراب شما هم افزایش پیدا کند. استرس و افزایش سریع و مزمن آن، ممکن است سبب افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌های روان تنی بشود.

2) آسیب روانی

حسادت به سلامت روانی آسیب می‌زند. حسادت به مرور زمان در شما استرس و اضطراب، افسردگی، اختلالات خواب، بدبینی، افکار منفی مزمن و سایر اختلالات منفی را ایجاد کند.

3) از بین رفتن اعتماد در رابطه

حسادت زیاد باعث می‌شود اعتماد بین شما و شریک عاطفی‌تان از بین برود. از آنجایی که اعتماد یکی از فاکتورهای مهم برای تداوم و موفقیت یک رابطه است، اگر این فاکتور نباشد ادامه رابطه سخت و حتی غیر ممکن می‌شود.

4) حسادت باعث سوء تفاهم و سوء برداشت‌ می‌شود

حسادت زیاد باعث می‌شود از رفتار یا حرف‌های طرف مقابل، سوء برداشت کنید و با هر رفتار و حرفش شک کنید. این سوء برداشت هم باعث تنش‌های روانی شدید و مزمن می‌شود و هم به رابطه آسیب می‌زند چون معمولا سوء برداشت منجر به دعوا و کشمکش شدید در رابطه می‌شود.

5) حسادت گفتگوی موثر بین زوجین را سخت می‌کند

کسی که مدام حسادت می‌کند و بی‌اعتماد است نمی‌تواند با شریک عاطفی خود درباره هر چیزی صحبت کند. از آنجایی که گفتگو در رابطه عاطفی بسیار مهم است اگر زوجین نتواند همدیگر را درک کند و با هم در مورد هر چیزی صحبت نکنند رابطه به سردی خواهد رفت.

راهکارهای تخصصی برای درمان حسادت زنانه

1) حسادتتان را بپذیرید

اولین قدم برای حل آن این است که حس حسادت زناه را بپذیرید تا بتوانید با عمل کردن به راهکارهای ممکن و کمک گرفتن از روانشناس آن را کاهش دهید یا درمان کنید. حسادت زنانه را به عنوان طبیعت خود بپذیرید و قبول کنید این هیجانات منفی مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

2) شرایط و موقعیت را بررسی کنید

زمانی که حسادت زنانه شما تحریک می‌شود با خودتان فکر کنید چرا این احساس حسادت زنانه را تجربه می‌کنید؟ آیا شریک عاطفیتان واقعاً با خانم حسادت برانگیز رابطه عاطفی دارد؟ یا رابطه‌شان در حد روابط سالم اجتماعی است؟ این‌ها را بررسی کنید و بدانید حسادت زنانه شما واقعا به جاست؟ یا ناشی از هیجان و احساساتتان است.

3) رابطه‌تان را بهبود ببخشید

به روش‌های مختلف رابطه عاطفی و زناشویی با همسرتان را بهبود ببخشید، تا تمام نیازهای هر دو شما در رابطه برطرف بشود و دیگر احساس ناامنی نکنید و شرایط عاطفی درگیر حسادت زنانه ناسالم نشود. هر چقدر با شریک عاطفی‌تان رابطه نزدیک‌تری داشته باشید همانطور حسادت زنانه شما هم کمتر خواهد شد.

4) عزت نفستان را افزایش بدهید

سعی کنید به سمت مستقل بودن و شخصیت قوی با عزت نفس بالا حرکت کنید. به جای اینکه تمام وقتتان را صرف فکر کردن به رابطه عاطفی و رفتارهای طرف مقابلتان کنید، به دنبال کسب مهارت‌های جدید و علاقه‌مندی‌هایتان بروید. 

سعی کنید بیشتر اوقات روز خودتان را مشغول کارهای مفید کنید، این کار باعث افزایش عزت نفس و کاهش وابستگی ناسالم و حسادت زنانه می‌شود.

5) انتظارات واقع بینانه داشته باشید

انتظارات و توقعاتی که از شریک عاطفیتان دارید، بررسی کنید. تا چه حد او می‌تواند انتظارات شما را برآورده کند و طبق معیارهای شما حرکت کند؟ آیا درخواست همین انتظارات را از طرف مقابل قبول می‌کنید؟ آن وقت چه احساسی دارید؟

خودتان را به جای طرف مقابل بگذارید و توقعات نابجا را حذف کنید. به عنوان مثال خانمی که توقع دارد شریک عاطفی‌اش با هیچ خانمی صحبت نکند و شماره تلفن هیچ خانمی روی موبایلش ذخیره نکند! یک انتظار غیرواقع بینانه دارد.

همه ما در محیط اجتماعی زندگی می‌کنیم و با افراد زیادی در ارتباط هستیم. مهم این است به شریک عاطفی خود متحد باشیم و ارتباطات اجتماعیمان را کاملا سالم نگه داریم و لازم است برای تعدیل انتظارات خود و حسادت زنانه شدید از یک روانشناس کمک بگیریم.

6) ناامنی‌های خود را شناسایی کنید

درباره اینکه ناامنی‌هایمان چیست؟ از کجا می‌آیند؟ برای زنده نگه داشتن آن‌ها چه می‌کنیم و به طور بالقوه برای تبدیل آن‌ها به پایگاه‌های امن وجودی، با خودمان واقعی باشیم تا بتوانیم حسادت زنانه خود را کنترل کنیم.

برای انجام این کار، می‌توانید یادداشت برداری کنید، مدیتیشن کنید یا با یک درمانگر صحبت کنید. یک متخصص سلامت روان می‌تواند به شما در شناسایی ریشه حسادت و چگونگی غلبه بر آن کمک کند.

7) با شریک زندگی خود بدون ترس ارتباط برقرار کنید

در مورد تجربه خود با شریک زندگی خود صحبت کنید. باز کردن در مورد احساسات حسادت زنانه خود می‌تواند به آنها این فرصت را بدهد که دلایل حسادت زنانه و عوامل برانگیختن حسادت زنانه شما را بفهمند و رفتارهای خود را تنظیم کنند تا به شما کمک کند در رابطه خود احساس امنیت بیشتری داشته باشید.

8) در مورد آن با زنان امن زندگی خود صحبت کنید

برای درک اینکه تنها نیستید، از دیگر زنان بپرسید که حسادت زنانه برای آنها چگونه است؟ و آنها چگونه با حسادت زنانه خود کنار می‌آیند. لازم است شرم ناشی از احساس حسادت زنانه را خنثی کنید.

9) قضاوت خود و دیگران را در خصوص حسادت زنانه کنار بگذارید

حسادت زنانه شهرت بدی دارد، اما همیشه حسادت زنانه یک احساس منفی نیست. سعی کنید حسادت را به‌ عنوان روشی «بد» یا «اشتباه» قضاوت نکنید زیرا هیچ‌کدام از این دو نیست. حسادت زنانه یک احساس طبیعی است

حسادت زنانه پیامی در مورد بخش‌های التیام نیافته خودمان می‌فرستد. رفتارهای دفاعی که برای محافظت از خود در برابر احساس حسادت زنانه نشان می‌دهیم معمولاً همان چیزی است که احساس بد یا اشتباه ایجاد می‌کند. اما خود احساس حسادت زنانه در واقع ابزار مفیدی برای شناخت بهتر خودمان است.

با خود مهربان باشید. بیشتر ما یاد گرفته‌ایم که از حسادت احساس بدی کنیم. اما شماتت خود یا تلاش برای کنترل افکار حسادت زنانه حقیقتا کارساز نیست، در واقع، حسادت را بدتر می‌کند! 

در عوض، با خود مهربان باشید و در مورد آنچه در قلب خود از حسادت زنانه احساس می‌کنید کنجکاو باشید. به خودتان بگویید: “باشه عزیزم، تو داری حسادت می‌کنی. گاهی اوقات برای همه اتفاق می‌افتد – بیا ببینیم موضوع چیست.”

به خودتان اجازه دهید که یک انسان باشید، که اغلب به در خصوص چیزها یا افکاری که می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم تجربه کنیم، متعاقبا احساسی بخصوص کنیم.

در حالی که حسادت زنانه یک تجربه جهانی است، زمینه و جزئیات حسادت زنانه برای هر یک از زنان منحصر به فرد است. ریشه‌ها و داستان‌های حسادت زنانه خود را بشناسید. سعی کنید این کار را با کنجکاوی دلسوزانه به جای قضاوت انجام دهید.

10) تمرینات خود درمانی را امتحان کنید

به خصوص اگر حسادت زنانه شما ناشی از روابط مسموم گذشته یا تجربه‌ی موقعیت‌های آسیب‌زا باشد، تمرینات مقابله‌ای ممکن است به شما در مدیریت احساسات منفی مرتبط با حسادت زنانه کمک کند.

هر زمان که شروع به حسادت زنانه کردید، شاید امتحان این روش ها برای شما مفید باشد:

  • تکنیک‌های آزادی عاطفی (EFT)، یا ضربه زدن
  • تکرار جملات تاکیدی مثبت
  • مواجهه درمانی (به عنوان مثال، ورود به محیط‌هایی که حسادت زنانه شما را تحریک می‌کند تا حساسیت زدایی در مقابل تلاش برای کنترل یا اجتناب از موقعیت‌ها ایجاد شود)
  • تمرین‌های اعتماد سازی

یک درمانگر که در مسائل مربوط به رابطه تخصص دارد می‌تواند تکنیک‌های شخصی‌ سازی شده برای استفاده شما را نیز ارائه دهد.

11) درباره حسادت بیشتر بدانید

حسادت زنانه تقریباً همیشه یک احساس ریشه‌دار تری در پشت خود دارد. حسادت زنانه می‌تواند جلوه‌ای از ترس باشد: اینکه ما کافی، جذاب یا جالب نیستیم، انتخاب نمی‌شویم، افراد یا چیزهای دیگر برای کسی مهم‌تر از ما هستند و…

در حالی که حسادت اغلب چیزی درونی است که باید روی آن کار کنیم، اما همیشه اینطور نیست. گاهی اوقات مردم می‌خواهند که ما به آنها یا کاری که آنها دارند یا انجام می‌دهند حسادت کنیم. 

زیرا به آنها احساس کاذبی نسبت به زندگی خود می‌دهد. این چیزی است که دیگران ممکن است عمدی در آن داشته باشند یا نه.

در هر صورت، یادگیری بیشتر در مورد روان خود می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر بفهمید احساس حسادت زنانه شما از کجا می‌آید و چگونه بر اساس نیازهای شخصی خود، می‌توانید با آنها کنار بیایید یا حسادت زنانه خود را کنترل کنید.

 12. انعطاف پذیری خود را تقویت کنید:

موفقیت اغلب با سهم خود از چالش‌ها همراه است و انعطاف پذیری کلید غلبه بر آنها است. یک ذهنیت انعطاف پذیر ایجاد کنید که به شما امکان می‌دهد از شکست ها، انتقادها و حسادت زنانه عقب نشینی کنید. 

به یاد داشته باشید که قدرت شما در توانایی شما برای استقامت و متعهد ماندن به اهدافتان، بدون توجه به نظرات بیرونی نهفته است. موفقیت در یک رابطه مستلزم یک سفر پر از پیروزی و چالش هاست. 

وقتی با حسادت زنانه خود روبه‌رو می شوید، به یاد داشته باشید که این حسادت زنانه اغلب نشان دهنده حس ناامنی در مقابل دیگران است و از دستاوردهای شما نمی‌کاهد. 

با وفادار ماندن به ارزش‌های خود، اعتماد به شریک عاطفیتان، ایجاد یک محیط دوستانه و عاشقانه‌ی مثبت و درخواست حمایت لازم، می‌توانید حسادت زنانه را با مهربانی کنار بگذارید و به مسیر موفقیت خود در زندگی به خصوص روابط زناشویی ادامه دهید.

13) از خود بپرسید: «من واقعاً به چه چیز حسادت می کنم؟ 

وقتی حسادت زنانه را تجربه می‌کنید از خود بپرسید این زن دیگر چه چیزی دارد که من واقعاً می‌خواهم؟ به زیر چیزهای سطحی نگاه کنید، چه چیزی عمیق‌تر به نظر می رسد که شما آرزو دارید؟

آرزوهایی را که کشف کردید نام ببرید و آنها را یادداشت کنید. 

  • من می‌خواهم احساس اعتماد به نفس داشته باشم.
  • من می‌خواهم در خانه‌ام با زیبایی و نظم احاطه شوم. 
  • من می‌خواهم بدانم که در حال پیشرفت هستم.
  • من می‌خواهم با احساس فراوانی زندگی کنم. 

این آرزوها را با مهربانی و خودپذیری دریافت کنید. بدون قضاوت! این خواسته‌های اساسی هر چه هستند، آنها را به عنوان بخشی از خود بپذیرید. شروع به تعقیب آنها کنید. 

حسادت زنانه همیشه از آرزویی ناشی می‌شود که در زندگی خود به طور کامل به آن احترام نمی‌گذارید. اشتیاق به فراوانی، موفقیت، ابراز وجود. آزادی و…

نکته مهم اینجاست: وقتی آرزوهای خود را بشناسید، آنها را بپذیرید و بهترین دوست خود در رفتن به دنبال آنها شوید، حسادت زنانه شما از بین می‌رود. شما دوباره روی مسیر خود تمرکز می‌کنید. چون شما در زمان تجربه حسادت زنانه بخشی از خود را دارید که توجه شما را می‌خواهد.

14) زوج درمانی 

کمک گرفتن از زوج درمانی هم خیلی موثر است. زوج درمانگر به افراد کمک می‌کنند تا بتوانند رابطه را در موقعیت‌هایی که به خاطر حسادت زنانه شما به مشکل برمی‌خورند، رفتار درستی نشان بدهند. زوج درمانگر کمک می‌کند مشکلاتی که حسادت زنانه در رابطه عاطفی ایجاد کرده، حل شود.

15) کمک حرفه‌ای برای درمان شناختی دریافت کنید:

با دریافت کمک حرفه‌ای درمانگر به درمانجو کمک می‌کند تا بتواند این هیجان منفی را کنترل کند و در موقعیت‌هایی که دچار این هیجان منفی می‌شود بتواند آن را در حد نرمال به درستی جلوه بدهد.

اگر تمایلات حسادت زنانه شما بر روابط، شغل یا زندگی شما تأثیر منفی می‌گذارد، با یک درمانگر صحبت کنید. یادگیری نحوه مدیریت حسادت زنانه به روشی سالم ممکن است زمان و تلاش نیاز داشته باشد، اما ممکن است و هرگز دیر نیست!

در برخی مواقع از داروها هم استفاده می‌شود. دارو درمانی روش غیرمستقیم برای درمان حسادت زنانه شدید است. روانپزشک ممکن است داروهایی تجویز کند تا شخص از آسیب‌های روانی ناشی از حسادت زنانه در امان باشد

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
دکتر زهره واثقی، مشاور و روانشناس خانواده و زوج درمانگر، متخصص در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، اختلافات زناشویی،اضطراب، مشاوره تربیت کودک،اختلالات یادگیری کودک و آموزش مهارت های زندگی هستند و با توجه به سوابق زیادی که در زمینه های مختلف درمان گری دارند می توانند بهترین راهکارها و راه حل ها را برای شما ارائه دهند.دکتر زهره واثقی یکی از بهترین روانشناسان در شمال تهران هستند.
روانشناس خانم دکتر زهره واثقی
مقالات منتشر شده:

آخرین نوشته‌ها

تماس با ما

02166703576 - 02122214949
راه های ارتباطی با دکتر زهره واثقی
دسترسی سریع به مقالات
فهرست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x